Permittering pga. coronapandemien
Vilkår for permittering
Mange virksomheter opplever sine livs tyngste dager med brå svikt i omsetningen. Flere selskaper melder om at de ikke får leveranser av nødvendige varer til produksjonen. Andre selskaper får driftsstans fordi nøkkelpersonell er i karantene el. Noen har også måttet stenge midlertidig.
Et særskilt aktuelt virkemiddel i disse dager er permittering, hvor arbeidsforholdet består, men hvor arbeidsgivers lønnsplikt delvis faller bort og arbeidstakers arbeidsplikt bortfaller midlertidig. NHO varslet sist uke at så mange som 79 % av de spurte selskapene i en omfattende undersøkelse har svart ja på at de vurderer permittering pga. driftsforstyrrelser grunnet pandemien.
Reglene om permittering er ikke lovregulert med unntak av lønnsplikten under permittering som følger av permitteringslønnsloven. Reglene for øvrig følger av sedvanerett og tariffavtaler.
Hovedvilkåret er at permittering må være saklig begrunnet. Permittering kan iverksettes i tilfelle der selskapet opplever en midlertidig forstyrrelse i den normale driften som medfører at selskapet mangler arbeidsoppgaver til ansatte.
Det er klart at pandemien kan medføre midlertidige driftsforstyrrelser for en rekke selskaper av ulike årsaker som gir saklig grunn til permittering. Dette vil typisk være ved manglende ordrer og kansellering av avtaler eller driftsstans som skyldes manglende leveranser av nødvendige varer til produksjonen. Dersom nøkkelpersonell som er avgjørende å ha på arbeidsplassen for å opprettholde nødvendig drift er pålagt karantene av myndighetene, vil dette også kunne være grunnlag for permittering. Det må imidlertid vurderes konkret i det enkelte tilfelle om det er grunnlag for permittering også når grunnen oppgis å være coronaviruset. Også lengden på permitteringen må vurderes konkret.
Normalt er det lagt til grunn en drøftingsplikt med tillitsvalgte før selskapet beslutter permittering. For selskaper som er bundet av tariffavtale følger dette normalt av tariffavtalen. For ikke tariffbundne virksomheter er det også anbefalt å gjennomføre en drøfting med representanter for de ansatte. I en krisesituasjon der coronaviruset medfører umiddelbar, betydelig skade for selskapet er det ikke noe i veien for å innkalle til en slik drøfting meget raskt. Det anbefales drøfting i alle virksomheter med de tillitsvalgte/representanter for de ansatte også i denne situasjonen.
Varslingsplikt
Før permittering iverksettes må de ansatte varsles. Som hovedregel gjelder det en varslingsfrist på 14 dager før permittering kan iverksettes. NAV har gått ut med informasjon om at en særskilt unntaksregel på 2 dager kan være aktuelt når bedriften er rammet av coronaviruset. Vilkåret for å benytte unntaksregelen på 2 dager er at driftsforstyrrelsen skyldes en uforutsett hendelse. Det må vurderes konkret om en virksomhets påvirkning av coronaviruset er forutsett eller uforutsett. Spørsmålet om 2 dagers fristen for varsling kan benyttes eller ikke kan også være fornuftig å ta opp i drøftingsmøte med tillitsvalgte.
Utvelgelsen
Når det gjelder utvelgelsen av ansatte som skal permitteres må det bero på saklige utvelgelseskriterier. Sentralt i denne sammenheng er hvilke arbeidsoppgaver som faller bort pga. coronaviruset. Ansatte med sin kompetanse for å utføre disse oppgavene står i fare for å bli saklig permittert. Ved utvelgelse mellom flere ansatte med samme kompetanse er det i utgangspunktet ansiennitet som er det saklig utvelgelseskriteriet. Det anbefales å evaluere planlagt utvelgelse i tråd med regelverket før iverksettelse.
Lønnsplikten
Ifølge permitteringslønnsloven § 3 er hovedregelen at arbeidsgiver må betale full lønn de første 15 dagene under permittering. Ifølge regjeringens krisepakke som formelt ble vedtatt klokken 9 mandag 16. mars, er det vedtatt at denne lønnsplikten vil reduseres til 2 dager. Staten vil betale full lønn oppad begrenset til 6 ganger grunnbeløpet for de første 18 dagene etter at de overtar lønnsplikten under permitteringen. Det er også vedtatt noen andre utvidelser av rettigheter for ansatte som er permittert, med høyere lønnsdekning for lavinntektsgrupper og redusert krav til inntektsgivende inntekt før permittering som kvalifiserer for dagpenger.
Avsluttende merknader
Selskapene må varsle NAV om iverksettelsen av permittering i sin virksomhet.
Permittering kan i utgangspunktet ikke iverksettes for lenger tid enn 6 måneder. Selskapet vil løpende måtte vurdere om vilkårene for permittering fortsatt foreligger å må avbryte permitteringen for ansatte, når selskapet igjen oppretter en drift hvor det er arbeidsoppgaver for den ansatte.
Andre arbeidsrettslige grep som kan være aktuelle å benytte pga. coronapandemien er å benytte styringsretten overfor ansatte i ulike sammenhenger. Et eksempel kan være å pålegge ansatte å ta ut avspaseringsdager. Et annet vil være å pålegge arbeidstakere andre arbeidsoppgaver enn hva de normalt har i en periode som oppstår i forbindelse med å verne virksomheten mot skader pga. viruset. Det er også særskilt aktuelt å pålegge hjemmekontor og andre vernetiltak for å verne mot smittefare.