Ved å omfavne ny teknologi, som Parallelo, kan vi levere et
omfang og med et detaljnivå som tidligere har vært helt utenkelig i tidlig
fase, sier Lars Eirik Ulseth.
Coera, det
nye arkitektkontoret som han etablerte i november, har allerede landet en
rekke prosjekter over hele landet og blitt 15 ansatte, med flere på vei inn.
Dette i en tid hvor de fleste kontorer sliter i motbakke. En stor del av æren
for dette, tilskriver Ulseth den unike metoden som Coera jobber etter, hvor
målgrupper og leilighetstyper setter premissene for arkitekturen – ikke
omvendt.
- I bransjen har vi vent oss til å måtte gjøre kompromisser
når boligprosjekter utvikles. Utbyggere ser gjerne på arkitekter som enten
kunstneriske eller entreprenørvennlige. Bo-kvalitet sees på som en motsetning
til arealeffektivitet. Fremragende arkitektur kan tilsynelatende ikke
kombineres med kommersielle hensyn.
Coera forkaster disse motsetningene ved å snu opp-ned på den
tradisjonelle utviklingsprosessen.
Dette betyr at arkitektoppdragene angripes annerledes. En
typisk mulighetsstudie, enten det er i forbindelse med tomtekjøp eller
parallellkonkurranse, reflekterer ofte de tradisjonelle motsetningene. Oftest
har de sitt hovedfokus på de ytre premissene, og et tilsvarende lite fokus på
innsiden; leilighetstyper, kvaliteter, miks, og dermed også prosjektøkonomi
estimeres basert på enkle gjennomsnittsbetraktninger.
Konsekvensen er at utbyggere taper store verdier uten at de
selv har mulighet til å se det.
Fra gjennomsnittsbetraktninger til enhetsprising
- Når prosjekter angripes utenfra-og-inn fremstår
alternative grep å ha like høy verdi. Ettersom alle kvadratmetere ikke er like
mye verdt, er det ofte store økonomiske forskjeller mellom ulike arkitektoniske
konsept.
Ulseth anslår at de fleste prosjekter vil oppnå 10-15%
høyere prosjektverdi ved å jobbe etter en prosess hvor det arkitektoniske og
kommersielle konseptet utvikles samtidig.
For mange arkitekter innebærer dette er en stor endring,
både i filosofi, metode og forretningsmodell. Mange vil derfor være motvillig
til å gå i denne retningen, tror Ulseth.
Ballen ligger derfor hos utbygger, sier han, og kommer med
en klar anbefaling til alle byggherrer; krev mer av arkitektene!
Coera sin metode innebærer at arkitektene tar ansvar for mer
enn bare arkitekturen. Kontoret tar også ansvar for å gjennomføre
behovsundersøkelser for å kartlegge hvilke løsninger sluttkunden verdsetter
høyest – og legger denne innsikten til grunn før arkitektene setter i gang.
- Det finnes nå teknologi tilgjengelig som gjør at
arkitektene kan levere mye mer, og med en detaljeringsgrad på forprosjekt-nivå,
allerede i tidligfase. Dette må gjenspeiles i arkitektleveransene som fremover
også må inneholde detaljerte leilighetsplaner ut ifra en bevisst
leilighetsmiks, med tilhørende arealoppsett, avslutter han.
Kommersielle arkitekter får mer rom for arkitektonisk
kvalitet
Katrin Sonntag ,
faglig leder for arkitektur i Coera, sier at den umiddelbare reaksjonen fra
arkitektkollegaer er at kommersielle arkitekter leverer dårligere på konsept,
fasade og uttrykk.
Tvert imot, sier hun.
- Utfordringen har aldri vært at byggherrer ikke ønsker seg
kvaliteter, som ofte har vært oppfatningen i deler av arkitektmiljøet.
Utfordringen har vært at kalkylene ikke har vært gode nok til å forsvare
kvalitetene som arkitektene har foreslått. Dersom prosjektet har en 10-15%
bedre prosjektkalkyle, gir det mer rom for å tilføre arkitektoniske kvaliteter.