Artikkelforfatterne er advokat Mette Borger Fyksen og advokatfullmektig Silje Haagensen fra næringseiendomsavdelingen i Thommessen.
Bygningsenergidirektivet – endelig vedtatt i EU
Det nye bygningsenergidirektivet til EU vil også kunne få konsekvenser for norsk eiendomsbransje.
Bakgrunn
Forslaget til revidert direktiv for bygningers energiytelse (Energy Performance
of Buildings Directive, EPBD) ble fremlagt av EU-kommisjonen den 15. desember
2021 som del av den omfattende EU-pakken "Fit for
55". Energieffektivisering av den europeiske bygningsmassen anses
å være helt sentral for å oppnå målsetningen om en nullutslippsunion i 2050.
Likevel skulle bygningsenergidirektivet vise seg å være blant de mer kontroversielle
lovforslagene, og direktivet som ble endelig vedtatt (med et knapt flertall)
den 12. april 2024 har blitt endret på flere viktige punkter sammenliknet med
det opprinnelige forslaget. Blant annet har EU gått bort fra å innføre
felleseuropeiske minimumskrav til bygningers energiytelse, og det enkelte
medlemsland er gitt større frihet til å tilpasse regelverket til nasjonale
forhold.
Nedenfor følger en oppsummering av
kravene og fristene vi oppfatter som mest sentrale.
Generelt
Den overordnede målsetningen med direktivet er å
transformere den europeiske bygningsmassen slik at alle bygninger er
nullutslippsbygg innen 2050. Det fastsettes at hvert enkelt medlemsland skal
utarbeide en nasjonal plan for renovering av egen bygningsmasse. Her skal landets
bygninger kartlegges og kategoriseres, og det skal etableres målsetninger,
planer og tiltak for hvordan målet om klimanøytralitet innen 2050 skal nås. Den
nasjonale planen skal oppdateres og fremlegges for EU-kommisjonen hvert 5. år, med
frist for fremleggelse av første utkast innen 31. desember 2025.
Nybygg
Medlemslandene skal sikre at alle nybygg som eies av det offentlige er nullutslippsbygg
innen 1. januar 2028, og at samtlige nybygg er nullutslippsbygg innen 1. januar
2030. Litt forenklet defineres et "nullutslippsbygg" som et bygg med
svært høy energiytelse som krever ingen eller svært lav mengde energi, som ikke
produserer karbonutslipp fra fossil brensel og som produserer ingen eller svært
lav mengde klimagasser i operasjonell fase. Hvert enkelt medlemsland kan
bestemme at kravene til nullutslippsbygg ikke skal gjelde for bygg hvor
byggesøknad ble innsendt før de nevnte fristene.
Fra og med 1. januar 2028 skal i tillegg
totalt Co2-avtrykk for nybyggs levetid beregnes og angis i
energiattest når bygget er større enn 1000 kvm. Etter 1. januar 2030 gjelder
tilsvarende krav for alle nybygg – uavhengig av størrelse. Medlemslandene skal
innen 1. januar 2027 fremlegge for EU-kommisjonen et veikart for innføring av grenseverdier
for nye bygningers totale CO2-avtrykk, med en gradvis innføring av
strengere krav som skal samsvare med målet om klimanøytralitet innen 2050.
Krav ved renovering av eksisterende
bygningsmasse
Medlemslandene skal sørge for at eksisterende bygninger som gjennomgår
vesentlig renovering samtidig oppgraderes, slik at bygget eller delen av bygget
som renoveres, oppfyller krav til minimum energiytelse som fastsatt av det
enkelte medlemsland så langt dette er teknisk, funksjonelt og økonomisk gjennomførbart.
Det samme gjelder ved utskiftning av bygningselementer som har en vesentlig innvirkning
på byggets energiytelse.
Minimumsstandarder til energiytelse
for næringsbygg
Basert på kartleggingen og kategoriseringen av egen
nasjonal bygningsmasse, skal det enkelte medlemsland fastsette standarder for
minimum energiytelse for næringsbygg, for å sikre at de ineffektive byggene
rehabiliteres først. Gjennom disse standardene skal det enkelte medlemslandet sørge
for at de 16 % av næringsbyggene med lavest energiytelse oppgraderes innen 2030.
På samme måte skal de 26 % dårligst presterende næringsbyggene oppgraderes
innen 2033. Bekreftelse på at bygget oppfyller minimumsstandardene for
energiytelse skal dokumenteres ved energiattest, eller ved andre tilgjengelige
metoder hvis relevant. Det enkelte medlemsland skal i sin nasjonale plan
fastsette tidslinje for strengere standarder for energiytelse i henholdsvis
2040 og 2050, i samsvar med målsetningen om en klimanøytral bygningsmasse innen
2050.
Det enkelte medlemsland kan velge å unnta
enkelte typer bygg fra minimumsstandardene, som for eksempel verneverdige bygg,
religiøse bygg og forsvarsbygg. Medlemslandene kan også fastsette andre klart
definerte kriterier for å unnta enkeltbygg fra minimumsstandardene, forutsatt
at medlemslandet sørger for at det oppnås tilsvarende forbedring i andre deler
av bygningsmassen.
Energieffektivisering av
bygningsmassen for boligbygg
Bygningsenergidirektivet pålegger videre de
enkelte medlemslandene å sørge for at den nasjonale bygningsmassen for boliger
reduserer sitt gjennomsnittlige primære energibehov med 16 % innen 2030 og med 20
– 22 % innen 2035, sammenlignet med energibehovet i 2020. Minst 55 % av energireduksjonen
skal oppnås ved renovering av de 43 % av boligene med lavest
energieffektivitet. Fra 2040, og hvert femte år deretter, skal medlemslandene
fastsette nye målsetninger for å oppnå målet om klimanøytralitet innen 2050.
Krav til solceller på nye og
eksisterende bygg
Bygningsenergidirektivet oppstiller også
bestemmelser om gradvis innfasing av krav til etablering av solceller, både på
både nærings- og boligbygg.
Så langt det er teknisk egnet og
økonomisk og funksjonelt gjennomførbart, gjelder følgende krav til etablering
av solceller på næringsbygg:
(i) Innen 31. desember 2026: På alle
nye offentlige bygg og næringsbygg større enn 250 kvm.
(ii) På alle eksisterende
offentlige bygg: Innen 31. desember 2027 om bygget er større enn 2000 kvm,
innen 31. desember 2028 om bygget er større enn 750 kvm og innen 31. desember
2030 dersom bygget er større enn 250 kvm.
Samme krav skal innføres innen 31.
desember 2027 for næringsbygg over 500 kvm som gjennomgår større renovering, og
innen 31. desember 2029 for alle nye boligbygg og nye parkeringsanlegg nær
boligbygg.
Konsekvenser for Norge
EUs medlemsland får to år på seg til å implementere bygningsenergidirektivet i
nasjonalt regelverk.
Norge har historisk vært svært sene med
å implementere EUs bygningsenergidirektiver, for eksempel ble
bygningsenergidirektivet fra 2010 først innlemmet i EØS-avtalen i april 2022. Hvorvidt
og hvordan det reviderte bygningsenergidirektivet vil bli implementert i Norge
er ikke klart, og vil måtte vurderes nærmere av norske myndigheter nå når
direktivet er endelig vedtatt i EU. Norge har imidlertid forpliktet seg til å
oppfylle Parisavtalen i samarbeid med EU, og det er gode grunner til å tro at
vi uansett vil se en regelutvikling på dette området også i Norge.
Artikkelforfatterne er advokat Mette
Borger Fyksen og advokatfullmektig Silje Haagensen fra
næringseiendomsavdelingen i Thommessen.