Artikkelforfatterne er Matias Apelseth (tv), assosiert partner i CMS Kluge Advokatfirma, og Knut Seemann-Berg, advokatfullmektig i CMS Kluge Advokatfirma.

Byggetillatelser og tidens tann

Hvor lenge kan man vente før en rammetillatelse bortfaller? Må man foreta aktive grep for å holde en rammetillatelse «i live»? Og kan en eventuell beslutning fra PBE om bortfall av rammetillatelse påklages?

Nå er det snart to år siden Norges Bank besluttet sin tredje doble renteheving på like mange måneder, og med det økte styringsrenten fra 0,75 prosent i juni 2022 til 2,25 prosent i september 2022. Et år tidligere, i begynnelsen av september 2021, var styringsrenten på 0,0 prosent. Den hittil siste rentehevingen kom i desember 2023, og styringsrenten har siden det stått på 4,50 prosent.

Renteøkningene har hatt store konsekvenser – og da særlig for byggebransjen. Høye utlånsrenter hos bankene har, i kombinasjon med økte materialpriser, medført at mange byggeprosjekter er satt på hold i påvente av bedre tider – også prosjekter som kan ha kommet så langt at tiltakshaver har omsøkt og fått rammetillatelse. Vi går nå inn i periode hvor tillatelser som ble gitt i 2021 og første del av 2022 risikerer å bortfalle. Dette gir fornyet aktualitet til problemstillinger knyttet til rammetillatelser og fremdrift, eller mangelen på sistnevnte. Hvor lenge kan man vente før en rammetillatelse bortfaller? Må man foreta aktive grep for å holde en rammetillatelse «i live»? Og kan en eventuell beslutning fra PBE om bortfall av rammetillatelse påklages? 

Et kortvarig vern mot nye arealplaner og krav

En første problemstilling, som nok er kjent for mange, knytter seg til tilfeller der det er gitt rammetillatelse, men hvor byggestart lar vente på seg. Hvor lenge kan utbygger vente, uten å risikere at tillatelsen bortfaller? Utbygger risikerer her at tillatelsen bortfaller tre år etter at den er gitt, dersom det aktuelle tiltaket ikke er «satt i gang». Dette følger av plan- og bygningsloven § 21-9. Vi nevner at 3-årsfristen løper fra tidspunktet for endelig vedtak – dvs. fra vedtak i klageinstansen, dersom et vedtak om byggetillatelse påklages. Fristen må avbrytes innen utløpet av samme dato, tre år senere.

Formålet med bortfallsreglene er å sikre at byggetillatelser realiseres. Tanken er at byggetillatelser som blir liggende ubenyttet, kan vanskeliggjøre arealplanlegging.

Dersom tiltaket ikke er igangsatt innen tre år etter at tillatelse ble gitt, må tiltakshaver altså søke om tillatelse på nytt. Dette kan velte et prosjekt. Som kjent har man rettskrav på å få godkjent en rammesøknad som er i tråd med lov og planverk, jf. pbl. § 21-4. Ved bortfall risikerer man at endringer i lov, forskrift eller kommunalt planverk, som har kommet til i tiden etter opprinnelig vedtakstidspunkt, gjør at den byggeretten man en gang hadde, nå vil fordre dispensasjoner og velvilje hos kommunen. En ny søknadsprosess vil i praksis også kunne medføre en betydelig forsinkelse i prosjektet.

Et sentralt spørsmål for utbyggere er derfor hva som kreves for at et tiltak skal anses «satt i gang» i plan- og bygningslovens forstand. La oss si at tiltakshaver/byggherre har engasjert en totalentreprenør til å prosjektere og utføre det omsøkte tiltaket/prosjektet. Gode grunner skulle vel da tilsi at det burde være tilstrekkelig at totalentreprenøren har påbegynt og fakturert for sine kontraktsarbeider – og at utbygger/byggherre har betalt ham for dette?

Et svar fordrer at man går konkret til verks, men som et minimum kreves det at det er gitt igangsettelsestillatelse hvor det er nødvendig, og at den fysiske utførelsen er påbegynt. Med andre ord er det ikke tilstrekkelig at det er utført arbeider av mer forberedende karakter, slik som f.eks. å renske tomten. At man har hatt betydelige utlegg til entreprenør er heller ikke et «frikort»; for eksempel vil ikke detaljprosjektering – som normalt vil ligge innenfor ovennevnte totalentreprise – vil være tilstrekkelig. Oppføring av grunnmur/fundament vil nokså klart oppfylle vilkåret, mens grunnarbeider trolig befinner seg i en mellomstilling – her vil omfanget av arbeidet være avgjørende. Utgraving av byggegrop vil normalt ikke være tilstrekkelig, mens mer omfattende grunnarbeider vil være tilstrekkelig.

Departementet har tidligere uttalt at et tiltak må anses å være satt i gang dersom fundament eller grunnmur er oppført. Vi mener terskelen i konkrete tilfeller kan legges lavere enn dette. Skillet mellom fysiske arbeider og for eksempel detaljprosjektering fremstår som dårlig begrunnet i lys av de formål den aktuelle lovbestemmelsen er ment å ivareta, nemlig ønsket om realisering av de byggetillatelser som er gitt. Hvorfor skulle detaljprosjektering være utilstrekkelig, når utførelsen av dette arbeidet er like nødvendig som utførelsen av det prosjekterte fundamentet?

Nettopp påbegynte grunnarbeider var tema i en sak fra Ytre Follo tingrett. I tiltaket var det gjort uttak av 200 kubikkmeter masse, utført graving av grøft på 40-45 meter og lagt kabler. Kostnadene til dette arbeidet var om lag 5 % av de totale kostnadene i prosjektet. Retten kom til at dette var tilstrekkelig for at arbeidet måtte anses satt i gang.

Hva med større byggesaker, for eksempel saker som omfatter flere boligbygg og parkeringskjeller; stilles det da krav om fysiske arbeider knyttet til hvert av byggverkene? Eller vil det være nok, for å holde rammetillatelsen i hevd også for blokkene, å igangsette arbeidene med parkeringskjelleren? Også dette har departementet uttalt seg om: Kravet om påbegynte fysiske arbeider knytter seg til rammetillatelsen, og ikke det enkelte bygg. Det er altså ikke et krav om fysisk oppstart på alle byggverk innen tre år fra innvilget rammesøknad. Utbyggere må imidlertid være oppmerksomme på at dersom prosjektet er delt opp i flere, ulike rammetillatelser, løper det individuelle frister for hver enkelt tillatelse. For eksempel: Dersom det er gitt en egen rammetillatelse for vei- og VA-arbeider, anses ikke tiltaket «satt i gang» ved at man har påbegynt de fysiske arbeidene med oppføringen av en boligblokk, selv om de to tillatelsene gjelder samme prosjekt. 

Et annet interessant spørsmål knytter seg til tilfeller der utbygger iverksetter arbeider på byggeplassen, men hvor en nabo, eller kommunen selv, hevder at arbeidene er igangsatt for sent. Kommunen vil i slike tilfeller normalt kunne trekke tilbake utstedt igangsettingstillatelse og ilegge et pålegg om stans. Disse vedtakene kan påklages, og det vil normalt ta en del tid å få saken endelig klagebehandlet. Hvis vi forutsetter at arbeidene ble lovlig iverksatt: Hva skjer dersom treårsfristen utløper i den perioden klagen ligger til behandling, og stansingspålegget medfører at utbygger ikke får utført tilstrekkelige arbeider til å avbryte fristen? Både departementet og Gulating lagmannsrett har lagt til grunn at treårsfristen kan anses avbrutt (ikke suspendert), dersom det er hindringer utenfor tiltakshavers kontroll som er årsaken til at det ikke er gjort tilstrekkelig arbeid i prosjektet til å avbryte fristen. Nevnte situasjon må etter vårt syn regnes som et slikt tilfelle, slik at det ikke er grunnlag for bortfall av tillatelsen. 

Fremdriften i prosjektet

Å igangsette de fysiske arbeidene i tide er med ord nødvendig, men det samtidig ikke tilstrekkelig: En tillatelse vil falle bort også dersom tiltaket «innstilles» i mer enn to år, se pbl. § 21-9 første ledd annet punktum.

For å unngå at tiltaket anses innstilt i en toårsperiode, må utbygger sørge for at det er en reell fremdrift i prosjektet. Det er lite praksis knyttet til hvor stor byggeaktivitet som kreves, men kommunal- og distriktsdepartementet har i en uttalelse fra 2018 gitt uttrykk for at det kreves at det utføres arbeid som rent faktisk bidrar til fremdrift med sikte på fullføring innen rimelig tid. At slike arbeider kan være relativt omfattende, endrer ikke departementets standpunkt. Departementet forankrer sitt synspunkt i formålet med nevnte toårsfrist; at et tiltak eller en eiendom ikke skal stå halvferdig over lang tid. Vurderingen av om et tiltak er innstilt over lengre tid har et klart skjønnsmessig preg, og vil – i tillegg til det ovennevnte – bero på bl.a. byggeprosjektets omfang og overordnede tidsramme. I dette ligger det et betydelig argumentasjonsrom. 

I klartekst: Bestemmelsen om bortfall skal sikre at byggetillatelser realiseres, men forbyr ikke at det tar tid fra et prosjekt påbegynnes til det er ferdig, så lenge det ikke innstilles i mer enn 2 år. Et sentralt tema vil selvsagt bli hvilke arbeider som har blitt utført, og hva som kan fremskaffes av dokumentasjon for dette.

Følgefeil, riving og betydelige kostnader for tiltaket

Konsekvensene av bortfall kan som nevnt være betydelige, og eventuelt bortfall vil jo påvirke utbyggers/tiltakshavers rettigheter. Man skulle da kanskje tro at plan- og bygningsmyndighetenes beslutning om bortfall kan påklages som et enkeltvedtak? Til manges overraskelse er svaret nei; beslutningen er ikke å anse som et enkeltvedtak, og kan dermed ikke påklages. Virkningen av fristoverskridelsen er ugyldighet, og denne følger direkte av loven. En inngangsport til rettslig prøving av beslutningen kan imidlertid være å inngi en (ny) søknad om igangsettelsestillatelse; søknaden vil bli avslått grunnet bortfalt ramme, og dette avslaget kan påklages på vanlig måte. Normalt vil en rettslig prøving ikke være særlig praktisk, men det kan tenkes i enkelte større prosjekter.

Det vil heller ikke kunne være en løsning å be kommunen om en utsatt frist; kommunen vil ikke ha lovhjemmel til å gi slik utsettelse. I praksis kan det skje at bygningsmyndighetene gir slik «utsatt frist» – enten formelt eller i handling. For eksempel kan det være at kommunen, ved behandling av søknad om igangsettingstillatelse for grunnarbeider, ikke noterer seg at tre- eller toårsfristen allerede er overskredet, og dermed innvilger søknaden om igangsettingstillatelse. Dersom nabo, kommunen selv eller andre deretter blir oppmerksom på, og påpeker, fristoverskridelsen, oppstår flere spørsmål: Hva blir utfallet for tiltaket og tiltakshaver? Kan og skal kommunen trekke tilbake igangsettingstillatelsen, og gi pålegg om stans? Hva med arbeidene som har blitt utført under denne igangsettingstillatelsen, og som tiltakshaver har utført og bekostet i «god tro» – må de rives?

Råd

Byggetillatelser har en begrenset levetid, og en utbygger må iverksette aktive grep for at tillatelsen ikke skal bortfalle. Utbyggers byggerett er betinget, og vernet mot nye krav er – i fravær av reell fremdrift – nokså kortvarig. At reglene praktiseres med et skille mellom fysiske arbeider og for eksempel prosjektering, er heller ikke intuitivt. Reglene foranlediger et behov for å sikre løpende dokumentasjon på de arbeider som eventuelt har funnet sted. Dersom man nærmer seg ovennevnte tre- eller toårsfrister, bør man som utbygger gjøre en fornyet vurdering av prosjektet, kommersielle forhold og eventuelle nye tekniske krav og nytt planverk. I en del situasjoner kan tiltakshaver være tjent med å få utført noe prosjektering og igangsatt nødvendige arbeider for å holde liv i prosjektet fremfor å måtte begynne på nytt. Hvorvidt man bør vente eller ei, beror på blant annet markedsutsikter, tomtelånsbetingelser, eventuelle nye arealplaner mv. Dersom situasjonen derimot er at man allerede har overskrevet en av fristene, bør førsteprioritet være å sammenstille den dokumentasjon man har på utførte fysiske arbeider, og redegjøre for dette overfor bygningsmyndighetene.

Artikkelforfatterne er Matias Apelseth, assosiert partner i CMS Kluge Advokatfirma, og Knut Seemann-Berg,  advokatfullmektig i CMS Kluge Advokatfirma.

Powered by Labrador CMS