Bedre kundeopplevelse gjennom effektiv parkeringsløsning
Kjøpesenterkjeden Scala har optimalisert parkeringsløsningen på eiendommene sine. – Det skaper en god brukeropplevelse for våre kunder og ansatte, sier Eiendomssjef i Scala Eiendom Mathias Svoren.
Scala besitter i dag 24 kjøpesentre over hele Norge,
deriblant store kundemagneter som Bryn senter i Oslo, Gullgruven i Bergen og
Stadionparken i Stavanger.
Scala samarbeider med APCOA på en rekke av sine kjøpesentre for
å utvikle og forvalte parkeringsbehovene til de 34 millioner årlige besøkende.
Det innebærer å ta i bruk APCOAs prisvinnende teknologi og skreddersydde
parkeringsløsninger.
Parkering er førsteinntrykket
Det skaper et dårlig førsteinntrykk når parkeringsområdene
ikke er godt nok tilrettelagt. Kjøpesentre og parkeringsområder som har en
vanskelig parkeringsløsning blir gjerne nedprioritert av kunder.
– Det har hele tiden vært viktig for oss å være «fremme i
skoa» når det gjelder å ta i bruk ny teknologi for å gjøre kundereisen så
enkelt som mulig. Siden det første du møter når du kommer kjørende, er
parkeringen og parkeringssystemet, sier Svoren.
For å skape optimal flyt på parkeringsplassen, er det
relevant å tilby fordeler til utvalgte kunder.
– APCOA har vært tidlig ute med å bistå oss i alt fra
kundeklubbintegrasjoner til å gi oss dyptgående analyser, slik at vi kan ta
gode avgjørelser på parkering, sier han.
En av suksessene ved Bryn kjøpesenter er kombinasjonen av
ekspressparkering like utenfor hovedinngangene, i tillegg til parkeringshuset
for de som skal stå i en lengre periode. Det sikrer god kunderotasjon på
de mest besøkte plassene.
– Og kanskje viktigst: Gjennom sin lokale kundeklubb på
senteret, premierer Scala de mest lojale kundene med økt gratistid og
rabattavtaler, sier Jan Arve Kaldheim, Kommersiell Direktør i APCOA.
Verdifull kundeinnsikt
– Dette handler om hvordan senterne kan effektivisere
markedsføringen sin. Hvor bor kundene? Hvordan kan de nå ut til kunder som er
der sjeldent? Vi kan vi bistå dem fordi vi har mye informasjon om kundene
gjennom våre konsepter, sier Kaldheim.
Integrasjon mellom APCOAs og Scalas IT-systemer gjør det
mulig å anonymisere registreringsnumrene. Han understreker at datasikkerhet og
vern av persondata har høy prioritet for APCOA og at selskapet følger alle GDPR
forskrifter, men at informasjonen, når den anonymiseres og generaliseres, gir
verdifull innsikt.
Mer enn kjøpesenterparkering
APCOA har per i dag over 1200 parkeringsområder over hele
landet som foruten kjøpesentre omfatter alt fra flyplasser, sykehus og kontorbygg
til garasjeanlegg og gateparkering. Akkurat som i samarbeidet med Scala jobbes
det kontinuerlig for å skreddersy parkeringsløsninger og bærekraftige tilleggstjenester
for de ulike kundegruppene, slik som Elbil-lading, tanking av spylevæske eller
mobilitetsløsninger som bildeling.
App er utrolig viktig – brukes av 1.1 millioner nordmenn
Noe av suksessen med Scalas parkering er APCOAS
skiltgjenkjenningsteknologi og funksjonaliteten i appen APCOA FLOW, forklarer
han. Appen brukes i dag av over 1,1 millioner nordmenn!
– Vi ser at våre systemer og teknologi stadig finner nye
bruksområder. Den store trenden er jo at en eiendomsbesitter som har en
uregulert parkering eller drifter sitt eget parkeringsområde nå overlater dette
til selskaper som oss for å skape de beste kundeopplevelsene og optimalisering
av sine inntekter, avslutter Kaldheim.