KONTOR, HOTELL OG RESTAURANT: Det nye høyhuset kan romme kontor, hotell og restauranter.
Ill.: Reiulf Ramstad Arkitekter/CF Møller Architects
Store planer for nytt høyhus på 36 etasjer på Oslo S
Bane NOR Eiendom vil bygge et 36 etasjer høyhus på Oslo S og gi jernbanestasjonen et løft.
Prosjektet,
som har fått navnet Nordisk Lys, er tegnet av Reiulf Ramstad Arkitekter i
samarbeid med CF Møller Architects. I tillegg til det nye høyhuset på 36
etasjer, vil Bane NOR Eiendom gi jernbanestasjonen en mer fremtredende plass i
byen.
– Vi ser
for oss at Nordisk lys kan romme både kontorer, hotell og restauranter med en
av Oslos flotteste utsikter. I dette bygget kan mellom to og tre tusen
mennesker jobbe midt i smørøyet av Oslo og reise miljøvennlig til jobb, sier
prosjektlederene Ellen Haug og Rune Breivik.
På toppen
av bygget vil etasjene bli gradvis mindre og ha serveringssteder og
utsiktsterrasser tilgjengelig for alle som vil se Oslo ovenfra. De to nederste
etasjene skal ha stasjonsfunksjoner, som i dag.
Stasjonshallen
skal få et arkitektonisk løft med nytt tak. Målet er at stasjonen oppleves som mer
åpen, med treverk og overlys hvor dagslyset flommer inn. Det skal bli lettere å
finne frem og mer plass til de reisende.
– Nye
Oslo S skal bli et godt sted å være, enten du er på vei til toget, går igjennom
stasjonen, tar en kaffekopp med en venn eller jobber med å servere folk på
farten. Nye Oslo S skal være en attraktiv og bærekraftig stasjon, som blir en
identitetsmarkør for jernbanen, på samme måte som Gardermoen er for luftfarten,
sier prosjektlederne.
Bane NOR
Eiendom vil også ha en ny stasjonsinngang på gateplan mot nord. Den skal gi mer
byliv i Schweigaards gate. Mot sør skal det lages en ny inngang fra Christian
Frederiks plass, som er en naturlig forbindelse mellom Karl Johansgate og
Fjordbyen.
– Christian
Frederiks plass er et stort og luftig byrom foran stasjonen og høyhuset, og
setter derfor Nordisk lys i en særstilling sammenliknet med andre
høyhusprosjekter i Oslo. Også med tanke på at skyggene vil falle over
sporområdet og ikke på plasser eller gater, sier prosjektlederne.
Under
stasjonen og Nordisk lys legger Bane NOR Eiendom til rette for fremtidig
utvidelse av ny jernbanetunnel under Oslo. Med denne tunnelen blir det mulig å
kjøre dobbelt så mange tog gjennom Oslo.
I 2022
gjennomførte Bane NOR Eiendom en digital medvirkningsundersøkelse der rundt 750
mennesker fortalte hva de tenker om Oslo S i dag og hva de ønsker for
fremtidens Oslo S. Øverst på ønskelisten står det at fremtidens Oslo S blir
oversiktlig, åpen, trygg og moderne.
Bane NOR
Eiendom håper å få godkjent planene sine av Oslo kommune og sette i gang
bygging i 2025. Da kan Nye Oslo S og Nordisk lys være ferdig i 2029.