I fjor omsatte de 47 leietakerne i Oslo S Shopping, altså
aktørene inne på togstasjonen Oslo S og Østbanehallen for over en milliard kroner – fra servicetilbud,
butikker og spisesteder.
Annonse
– Det er gode resultater, særlig siden det var
pandemirestriksjoner i januar, sier sentersjef Torstein Heldal.
Annonse
Pandemi eller ei, hver dag går 150.000 mennesker gjennom
Oslo S, eller cirka 50 millioner per år. Resultatet er et kundegrunnlag ingen andre
kjøpesentre er i nærheten av. Oslo City rett over gata har til sammenligning 11,5 millioner besøkende, Sandvika Storsenter på sin side har 7,6 millioner. Disse to kjøpesentrene med henholdvis 80.000 og 59.000 kvadratmeter omsetter for 1,8 og 3,5 milliarder kroner.
– Med tog, t-bane, buss og trikk rett ved siden er Oslo S veldig
attraktivt, og vi har hele tiden stor interesse for å leie både fra
arbeidsplasser og handel. Mange vil drive butikk, servering og ha kontor her. Vanligvis
har vi to, tre nyåpninger i året i kjøpesenterdelen, som er på cirka 15.000 kvadratmeter.
I tillegg leier vi ut mye kontorlokaler, påpeker han.
Annonse
Konkurrerer med Dubai
Etter pandemien økte Oslo S Shopping bruttoomsetningen med 67 prosent fra
2021, mens besøket økte med 54 prosent. Dette ga økt handel per kunde og bedre
inntjening for leietakerne.
– Bare Narvesen-filialen der hadde
2,8 millioner kunder. Accessorize som utvidet butikken konkurrerer med Dubai og
Heathrow om å ha kjedens største årlige omsetning, påpeker Heldal.
Narvesen, Olivia, Royal Gastro Pub, Burger King og Vinmonopolet er blant butikkene som går best. Tallene til hver enkelt butikk er gode ifølge Heldal, utan at han vil oppgi hvor gode de er.
Kommer mer, mye mer
Og mer handel blir det, for planene til eier Bane Nor Eiendom viser at de vil bygge 36 etasjer på stasjonen. Inkludert
serveringssteder og offentlig tilgjengelige utsiktterrasser på toppen.
Da skal de la stasjonshallen
møte den fredede Østbanehallen i et stort, åpent rom der gjemte, historiske
fasader blir en del av rommet. Under et nytt tak. Mot nord planlegger BNE ny inngang på gateplan til stasjonen. Dette skal bidra til mer byliv i Schweigaards gate som i dag er en gate fylt med biltrafikk. Mot sør vil de lage ny inngang fra
Christian Frederiks plass. Disse grepene skal gi Oslo S bedre kontakt med
byrommene.
– Stasjonen skal være en attraktiv og bærekraftig - en
identitetsmarkør for jernbanen på samme måte som Gardermoen er for luftfarten, heter
det blant annet i beskrivelsen.
Artikkelen er endret fra første publisering på grunn av feil informasjon.