STORE PLANER
Slik ser Bane NOR Eiendom
for seg utviklingen
av den
store tomten i Schweigaards
gate..Illustrasjon: Bane NOR Eiendom.
Bane Nor Eiendom ønsker høy utnyttelse ved Oslo S – PBE anbefaler park
Mens Bane Nor Eiendom viser til positive klimaeffekter med høy utnyttelse ved Norges største kollektivknutepunkt, mener Plan- og bygningsetaten at «overordnede forhold som nærområdets behov for flere lokale gratis møteplasser» må vektes.
Bane Nor
Eiendom foreslår å omregulere Schweigaards gate 41-51 til kontor/forretning og
Schweigaards gate 53 til bolig/forretning, begge med utadrettede førsteetasjer.
Selskapet foreslår å oppføre ett nytt kontorbygg på 23.800 kvadratmeter over
syv etasjer på den i dag ubebygde busstomten hvor de to øverste etasjene er
trukket inn fra gaten.
Annonse
Regulert
til jernbaneformål
Annonse
Schweigaards
gate 51 foreslås innlemmet i det nye kontorbygget, og eksisterende boliger
fjernes.
– De
gamle bygårdene reguleres også til bevaring, og det sikres en offentlig park på
ca. 125 kvadratmeter mot Oslo gate. Foreslått kontorbygning gjør at
eksisterende underjordiske kulvert for Hovinbekken må flyttes, og bekken kan
ikke gjenåpnes i resten av Schweigaards gate hvis planforslaget realiseres.
Hele planområdet er i dag detaljregulert til jernbaneformål, fremgår det av
planforslaget.
Annonse
Grønn
mobilitet
I
planforslaget viser tiltakshaver naturlig nok til statlige planretningslinjer,
som tilsier at det bør legges særlig vekt på høy arealutnyttelse, fortetting og
transformasjon i by- og tettstedområder og rundt kollektivknutepunkter.
– I
områder med stort utbyggingspress bør det legges til rette for arealutnyttelse
utover det som er typisk. Dette er viktig blant annet fordi både empiri og
teori tilsier at det påvirker andelen som kan bruke grønn mobilitet på sine
hverdagsreiser. Byer med høy tetthet genererer mindre motorisert transport per
person enn spredte byer. Boliger, arbeidsplasser, handel og andre funksjoner
genererer mindre biltrafikk jo nærmere de er lokalisert sentrum
(Transportøkonomisk Institutt, 2017), henvises det til i planforslaget.
Jobber
med nytt forslag
I
portrettintervjuet i den seneste utgaven av Estate Magasin sier Jon-Erik Lunøe,
administrerende direktør i Bane Nor Eiendom, at «mange av beboerne i nærområdet
vil ha park, og det er jo ikke rart».
– Men vi
må gjøre noen grep for å bidra til å nå klimamålene. Nå jobber vi med et
alternativt forslag som ivaretar både bebyggelse og park. Vi mener det er
riktig å fortette rundt Oslo S, sier Lunøe.
PBE med
eget alternativ
Plan- og
bygningsetaten (PBE) anbefaler ikke forslaget slik det nå foreligger, og det er
derfor Bane Nor nå jobber med et alternativt forslag. PBE har stilt med et eget
alternativ, hvor planområdet reguleres til park.
– Det er
positivt at det legges til rette til flere sentrale arbeidsplasser med god
kollektivdekning, og at det satses på grønn mobilitet i tråd med
byutviklingsstrategien. Utadrettet virksomhet er sikret i førsteetasje, og det
vil bidra til å fremme byliv i gaten. PBE vurderer likevel at overordnede
forhold som nærområdets behov for flere lokale gratis møteplasser, mer blågrønn
struktur og bedre overvanns- og flomhåndtering, er viktigere enn flere sentralt
plasserte arbeidsplasser, konkluderer etaten.
Siste
ubebygde eiendom
Andreas
Vaa Bermann, direktør for områdeutvikling i PBE, sier at også de ser på klima
som det overordnede, men i en annen skala enn Transportøkonomisk Institutt
(TØI).
– Dette
er den siste ubebygde eiendommen i gata, og det kan gjerne være kontorplasser
her, men da må det bli prioritert og settes av mer areal til det nærområdet
trenger. Da blir det både klimatilpasset byutvikling og god by, sier Vaa
Bermann.
– TØI
vurderer klimafordelen ved høy utnyttelse i et storskalaperspektiv, altså hva
som gagner Oslo-regionen klimamessig i forhold til transport, i dette tilfellet
at flere bruker grønn mobilitet i hverdagen. En slik anbefaling fra TØI er
naturlig, ettersom TØI er et senter for forskning på samferdsel og transport,
påpeker han.
Overvannsproblematikk
Han mener
at dette viser noen av utfordringene med Schweigaards gate i dag,; at
storskalaperspektivet har gjort at gata og nærområdet trenger noe annet enn
rene kontorbygninger.
All ny
bebyggelse i gata, helt fra Oslo gate til Oslo S, har høy utnyttelse.
Schweigaards gate og nærområdet sliter også med overvannsproblematikk, med
oversvømte kjellere og gater. Det er en politisk vedtatt strategi å gjenåpne
elver og bekker for å sikre mer overvannshåndtering, blågrønne områder og
naturmangfold. Vårt alternativ med park har derfor som et viktig mål å gjenåpne
Hovinbekken for å sikre åpen og lokal overvannshåndtering, sier han.
Barnefattigdom
Vaa
Bermann viser også til at nærområdet er preget av høy andel barnefattigdom og
trangboddhet, og mangler derfor grønne lunger og møteplasser hvor særlig barn
og unge kan møtes gratis. En bekkeåpning kan bidra til å svare ut slike behov.
–
Ettersom vi skal vurdere alle byplanfaglige tema og ikke bare transport, er det
helt klart for oss at det vi må prioritere, er mer plass til bekkeåpning og
park, fremfor en så høy utnyttelse til kun arbeidsplasser som Bane Nor foreslo
til offentlig ettersyn.
Strøksgate
- ikke kontorgate
Han
påpeker også at Schweigaards gate er en strøksgate hvor det bor folk, og ikke
en ren kontorgate.
–
Trivsel, trygghet, folk i gatene, kort vei til grønne parker, biodiversitet og
lokal åpen overvannshåndtering er også svært viktige klimaperspektiver som må
vektlegges i byutvikling. Disse faktorene blir kanskje særlig viktig i gater
som historisk har opplevd at alle nye prosjekter har nettopp høy utnyttelse og
ikke bidrar til liv i gata etter arbeidstid.
Lommepark
Blågrønn
struktur og bedre overvanns- og flomhåndtering kunne kanskje vært inkorporert i
et kontorprosjekt?
– Med den
utnyttelsen som lå til grunn i planforslaget til offentlig ettersyn, var det
ikke plass til tilstrekkelig blågrønn struktur. Planområdet var på 6.500
kvadratmeter, og planforslaget la opp til en lommepark på 125 kvadratmeter.
Planforslaget klarte heller ikke å håndtere eget overvann på eget tomt, og var
på grunn av den høye utnyttelsen blant annet avhengig av et underjordisk
fordrøyningsmagasin med pumpeløsning og påslipp av 16 l/s overvann til
kommunalt ledningsnett. Dersom utnyttelsen og bebygd areal hadde vært redusert,
kunne man inkorporert tilstrekkelige blågrønne løsninger i et slikt prosjekt,
svarer han.
– Nå skal
vi uansett jobbe videre med Bane NOR. Det blir spennende. Vi håper at et
bearbeidet planforslag vil ta hensyn til både TØI, statlige planretningslinjer
og lokalområdet, sier Vaa Bermann.