FLYPLASS: Slik blir den nye passasjerterminalen i Bodø.
Skisse: Avinor/Norconsult/LPO/Archus
Hent skal bygge den nye passasjerterminalen i Bodø
Totalentreprisen til 2,4 milliarder 2021-kroner er den siste store kontrakten som tildeles i dette prosjektet.
Avinor valgte den norske entreprenøren Hent til å bygge passasjerterminalen og
enkelte andre driftsbygg på Nye Bodø lufthavn ifølge en pressemelding.
– Denne tildelingen er det siste viktige skrittet mot
realiseringen av den nye lufthavnen. Det var hard konkurranse mellom tre
kompetente og dyktige tilbydere, men nå ser vi frem til å bygge en moderne og
fremtidsrettet terminal med et regionalt særpreg, sier konsernsjef Abraham Foss
i Avinor.
Terminal og driftsbygg på nye Bodø lufthavn blir til sammen på 25.000 kvadratmeter, noe som er fem ganger større enn gulvarealet i Oslo Spektrum.
Den foreløpige målsetningen er byggestart senest 1. april
2025. Flyplassen skal etter planen stå ferdig og åpne for kommersiell trafikk i
løpet av 2029/2030. Kostnadsrammen er på 7,2 milliarder kroner (2022-kroner),
hvor Avinor bidrar med 2,6 milliarder. Resten finansieres av staten, Bodø
kommune og Nordland fylkeskommune.
Den andre store konkurransen om å få bygge flyside, rullebaner og flyoppstillingsplasser ble tildelt Peab Anlegg i fjor. Her er forberedende arbeider i full gang. Den entreprisen har også ansvaret for å grave byggegropa for den nye terminalen.