MØTTE MOTSTAND: Hans Øivind Nordvik hadde opprinnelig planer om et annerledes eldresenter på kremtomten, men møtte motstand fra Byantikvaren.Foto: Marius Viken
Her er selgeren av Norges dyreste bolig
I yrkeslivet har Hans Øivind Nordvik vært innom både sprengstoff, SS Norway og OL på Lillehammer. Nå har han solgt en strandeiendom på Bygdøy for 585 millioner kroner.
Ifølge Finansavisen har
Ferd-arving Katharina Andresen kjøpt Admiral Børresens vei 4 for svimlende 585 millioner kroner. Selger Hans Øivind Nordvik har bekreftet salget overfor Dagens Næringsliv.
Annonse
Strandeiendommen er på 5,9 mål, og består av en hovedbolig
på 533 kvadratmeter samt en portnerbolig på 87 kvadratmeter.
Annonse
Skulle bli
sivilingeniør
I sin ungdom planla Nordvik å reise til Trondheim for å
studere og bli sivilingeniør, men etter gymnaset fikk han uventet et helt friår
i fanget da militærtjenesten ble avlyst på grunn av hans eggeallergi. Det året ble
benyttet til å supplere realartium med et ettårig kurs i økonomifag på
Handelsgym.
Annonse
Nordvik syntes det var så interessant med økonomi, at han
begynte å studere i Fribourg i Sveits. I 1977 var han ferdig utdannet
siviløkonom, og fikk jobb i økonomiavdelingen i Dyno Industrier i Oslo. Dyno
drev blant annet med plastproduksjon, produksjon av sprengstoff og salg av
anleggsmaskiner.
– I Dyno så jeg en del svakheter, og lærte at selv store
toneangivende bedrifter har forbedringspotensial. Slikt ga muligheter og god
inspirasjon for videre planer i arbeidslivet, sa Nordvik i et intervju med
Estate Magasin i 2021.
Fikk jobb hos Kloster
Med sin analytiske interesse søkte han i 1979 og fikk jobb i
fondsavdelingen i daværende Kreditkassen, men fikk samtidig tilbud om jobb som
analytiker i Klosters Rederi. Han valgte det siste, noe som skulle vise seg å
bli et langt og tett samarbeid med Knut Kloster sr.
– Kloster var en pioner på mange områder, og i 1966 var han grunnleggeren
av den moderne cruiseindustrien. Han var analytisk, klok, nysgjerrig og
samfunnsengasjert. Kloster ville alltid
prøve noe nytt, og han ble på mange måter min mentor på 1980- og 90-tallet, sa
han til Estate Magasin.
Da Nordvik begynte i jobben, hadde Kloster nettopp kjøpt «SS
France». Skipet ble bygget i 1961, og var
da verdens største og raskeste passasjerskip og den siste «ocean lineren» som
ble konstruert for luksuriøse transatlantiske krysninger. Men da
flyindustrien tok over, stupte etterspørselen etter båtreiser mellom Europa og
USA, og skipet ble sendt i opplag i 1974.
Gedigen
kostnadsoverskridelse
Cruise-markedet i Karibia økte imidlertid kraftig mot
slutten av 1970-tallet, og det var behov for å raskt fremskaffe ny tonnasje.
Fordi det ville ta minst 2-3 år å bygge nye cruiseskip, kjøpte Kloster «SS
France», fikk det bygget om til et cruise-skip og endret navnet til «SS
Norway».
Opprinnelig var det meningen å foreta en mindre ombygging
med enkel tilpasning til det Karibiske området, og med en budsjettert
konverteringskost på ca. 20 millioner dollar. Men den sterke utviklingen i
cruisemarkedet og nye analyser gjorde at ambisjonsnivået økte i
ombyggingsperioden, og kostnadene endte på over 100 millioner dollar. Til
gjengjeld ble det et flott ombygget cruiseskip med kapasitet på over 2.000
passasjerer, som den gangen var tre ganger større kapasitet enn øvrige
cruisebåter.
Rykket opp i rederiet
Med «SS Norway» ble Klosters Rederi ett av verdens ledende
cruiserederier. Virksomheten ble drevet
under markedsnavnet NCL (Norwegian Caribbean Lines) i Miami, men 1980-tallet startet også
med finansielle utfordringer på grunn av den nevnte kostnadsoverskridelsen.
– Rederiet hadde derfor behov for å styrke sin
økonomiavdeling, og jeg ble oppgradert til økonomi-/ finansansvarlig i rederiet.
Vi refinansierte hele cruiseflåten, som da bestod av «SS Norway» og fire andre
cruiseskip. Den gang var dette den største finansieringen i Norge utenom
offshoreindustrien, og for en 27 åring som meg var det selvsagt en interessant
og utfordrende oppgave.
Deretter begynte forberedelsene til og gjennomføringen av
børsnotering av cruisevirksomheten.
Startet for seg selv
Klosters Rederi var et mangfoldig selskap som drev med mange
spennende prosjekter, deriblant byggingen og driften av den norske paviljongen
i Epcotsenteret i Florida.
For den unge Nordvik var det en inspirerende og lærerik
periode med rederiets ulike virksomheter, som ble drevet fra hovedkontoret i
Haakon VIIs gate 5 i Vika. I 1987 var imidlertid Knut Kloster på vei ut av den
daglige ledelsen av rederiet, og Nordvik bestemte seg samtidig for å slutte i
selskapet og prøve seg på egenhånd.
Fikk nytt tilbud av
Kloster
Gjennom sitt nye selskap Projectus AS drev Nordvik med
finansiell trading, konsulentvirksomhet innenfor cruise samt investeringer. I
tillegg jobbet han én dag i uken hos Kloster, for å bistå med forvaltningen av
verdiene hans.
Kloster hadde etablert selskapet World City AS, som blant
annet var storaksjonær i cruiserederiet NCL AS og drev med diverse
prosjektvirksomhet i oppstartfasen. I 1989 inviterte han Nordvik inn som
partner på 50/50-basis og daglig leder i selskapet. I tillegg til finansiell
forvaltning drev World City de etterfølgende årene med blant annet
miljøinvesteringer gjennom Green Business AS og fergevirksomhet i Venezuela,
Mexico og Adriaterhavet.
Bygget vikingskip
World City etablerte også en miljøstiftelse, som fikk navnet
Gaia. Stiftelsen fikk bygget en tro kopi av vikingskipet Gokstad, og engasjerte
eventyreren Ragnar Thorseth til å seile «Gaia» til Amerika.
Målsettingen med seilasen var todelt. For det første var det
en 1.000 års markering for Leiv Eirikssons oppdagelse av Amerika, og for det
andre skulle skipet ha en rolle under miljøkonferansen i Rio de Janeiro i juni
1992.
– Gaiastiftelsen ville bringe et miljøbudskap til åpningen
av konferansen, og hadde et godt samarbeid med statsminister Gro Harlem
Brundtland. Vikingskipet seilte med FN-flagg i masten, først til Island, hvor
det ble døpt av daværende president Vigdís Finnbogadóttir. Videre gikk ferden
til Grønland, Canada og hadde en stopp i New York der president George Bush
senior kom om bord på besøk.
Politisk besøk fra
Cuba
På det tidspunktet var det et anstrengt politisk forhold og
ingen offisiell dialog mellom USA og Cuba. George Bush visste at skipet skulle
seile videre til Cuba, hvor Fidel Castro skulle foreta tilsvarende besøk om
bord, og Bush sendte derfor med et konfidensielt brev til Castro.
– Da Gaia kom til Cuba fant Castro og Thorseth raskt tonen
og kjemien, og det ble tilbrakt noen hyggelige dager på øya. Besøket til Gaia
ble starten på en to-årsperiode hvor vi fikk en viss politisk rolle i dialogen
med Cuba. Blant annet besøkte jeg den cubanske ambassaden i Stockholm, og hadde
flere ganger sentrale aktører fra Cuba på besøk på vårt kontor i Oslo.
Gaiaskipet seilte videre fra Cuba og ned til kysten av
Brasil, så inn i Amazonas til byen Manaus, hvor stiftelsen hadde fløyet inn
mange ungdommer fra mange ulike land rundt i verden for å lage et miljøbudskap
til miljøkonferansen.
OL på Lillehammer ga
muligheter
Gaiaprosjektet førte med seg interessante politiske
kontaktpunkter, noe som var en nyttig erfaring å ha med seg da det dukket opp
forretningsmuligheter i forbindelse med OL på Lillehammer i 1994.
En av forutsetningene for den statlige garantien til OL, var
at en vesentlig del av investeringene til lekene skulle tilføre OL-regionen
varige verdier. Å bygge permanente overnattingsfasiliteter til sportsutøvere og
media var en av lekenes største investeringer. Slike permanente anlegg ville
imidlertid skape etterbruksutfordringer i en by som Lillehammer, som ikke
trengte så mange nye boliger etter OL. Alternativet var å bygge OL-boligene som
midlertidige brakkeløsninger, som skulle fjernes etter OL. En slik løsning
ville i så fall ikke tilføre regionen ønsket varig verdieffekt.
Kjøpte 1.000 mål av
Statskog
– For å løse utfordringen, foreslo vi å bygge en stor
medielandsby på Hafjelltoppen som etter OL kunne konverteres til attraktive
fritidsboliger med hele Østlandsområdet som marked. Det syntes både regjeringen
og LOOK (Lillehammer Olympiske Organisasjonskomité) var en god ide, og det
endte med at vi fra Statskog fikk kjøpt ca. 1.000 mål på toppen av Hafjell til
det formålet.
Medielandsbyen ble bygget for å overnatte 2.000 mediefolk. I
tillegg kom et servicesenter for bespisning og andre sosiale aktiviteter for
pressen. Dette var den største innlandsinvesteringen i Norge til da, og det
største enkeltprosjektet til LOOK.
Nyttig læring i
eiendom
Etter OL ble medielandsbyen konvertert til 450 hytter og
leiligheter.
– Vi forhåndsolgte fritidsboligene til priser fra 280.000
kroner for de billigste leilighetene (60 kvm) til 920.000 kroner for de dyreste
hyttene (140 kvm). Mange sa at det var galskap å gå ut med så høye priser for
fritidsboliger på fjellet, så tidene har forandret seg.
LOOK betalte 120 millioner kroner for å leie medielandsbyen
under OL. Omtrent halvparten av beløpet ble brukt til å drifte medielandsbyen
under OL, mens resten ble brukt på å subsidiere hytteprisene og gi et lite overskudd
til utbyggerne.
– Dette prosjektet ble først og fremst en veldig nyttig
lærdom for oss som tidligere hadde mest erfaring fra cruisebransjen. Jeg lærte
at også eiendomsbransjen hadde stort forbedringspotensial på 90-tallet, sier
Nordvik, som selv måtte gå inn som operativ byggherreleder fordi den tidligere
partneren Investa, som hadde en organisasjon med bransjeerfaring, gikk konkurs
før byggeprosjektet ble igangsatt.
Driver med to sønner
I 1997 valgte Kloster å pensjonere seg, og World City ble
fisjonert. Nordviks halvpart ble til Auctus AS, og han driver i dag selskapet
sammen med de to sønnene Hans Christian og Henrik som også er inne på
eiersiden. Nordvik sier at det går veldig bra å jobbe sammen; de er kolleger i
kontortiden og nær familie i fritiden.
– Vi driver egentlig med konseptutvikling, og synes det
foregår mye spennende i krysningspunktet mellom samfunnsinteresser og
kommersielle interesser.
De fikk blant tilslaget da Oslo kommune la ut en eiendom på
Røa for salg, hvor en forpliktelse i eiendomsprosjektet var å bygge og drive,
for egen regning uten offentlig støtte, badeanlegget til Vestre Aker bydel.
– På det tidspunktet kunne vi ikke mye om badeanlegg, utover
det vi hadde lest i media om alle problemene og store underskudd som norske badeanlegg
slet med. Vår strategi ble derfor å reise rundt i Norge og Europa og besøke
mange slike anlegg for å innhente mest mulig kunnskap om bygging og drift fra
de som driver slike anlegg.
Kjøpte av Krefting og
Krohnstad
Eiendomsvirksomhetene til Auctus-gruppen er i dag engasjert
i prosjekter med en tomtebank til ca. 2.000 fritidsboliger. I tillegg kommer
ca. 450 boliger gjennom Beliggenhet Holding AS, et selskap som Auctus kjøpte i
2014/2015 av Carl Erik Krefting og Hans Petter Krohnstad da Beliggenhet hadde
fått noen driftsmessige og finansielle utfordringer etter noen år som en av
Oslos største småhusutbyggere.
– Vi ryddet opp i selskapet, og reduserte aktiviteten til et
minimum, for deretter å bygge selskapet opp igjen, denne gangen med fokus på større
boligprosjekter. Vi har brukt en del tid på den prosessen, men nå har
Beliggenhet en boligportefølje på ca. 3 milliarder kroner, og klarer seg godt
selv uten morselskapets støtte.
Glad i flotte bygg
I 2014 kjøpte Nordvik sjømannskirken i Admiral Børresens vei
4 på Bygdøy for 57 millioner kroner. Tanken var å rive eksisterende
bygningsmasse og oppføre et annerledes eldresenter tilpasset ønsker, krav og
behov for kommende eldrebølge.
– Byantikvaren oppfordret meg til å isteden sette
bygningsmassen i stand tilnærmet slik den opprinnelig var i 1916, da Admiral
Børresen bygget sin bolig på eiendommen. Det har vi gjort, sa Nordvik, som selv
flyttet inn i huset sammen med sin kone Ellen.
– Det hadde selvsagt blitt et økonomisk bedre prosjekt hvis
vi hadde fått gjennomført den opprinnelige planen, men samtidig er et blitt et
prosjekt som familien er stolt av etter at fire års istandsettingsarbeider er
avsluttet. Vi er glade i flotte bygg, sa Nordvik til Estate Magasin i 2021.
Så ble det likevel et økonomisk veldig bra prosjekt.