TOPPSCORE: Anders Berggren fra Malling & Co og Ida Aall Gram fra Aspelin Ramm er fornøyd med resultatene i NEMEET og Morten Olaisens merkevareundersøkelse.
Aspelin Ramm og Malling har best merkevare i hovedstaden
Mer enn 1.500 personer som jobber i eller nær eiendomsbransjen har talt: Aspelin Ramm og Malling & Co har den beste merkevaren blant aktørene i Oslo.
Det er i
samarbeid med Estate Nyheter at NEMEET hvert år gjennomfører
merkevareundersøkelsen Eiendomsbarometeret. Undersøkelsen, som tar for seg
aktørene i næringseiendomsbransjen, fikk i år mer enn 1.500 personer som jobber
i eller nær eiendomsbransjen til å dele sine synspunkter om de ledende
selskapene som jobber med næringseiendom i Oslo, Bergen, Stavanger og
Trondheim.
– Vi
forsøker å finne ut hvor kjente og hvor godt ansett aktørene er. Jo flere som
kjenner selskapet ditt og tenker positivt om det, jo lettere vil det være å
rekruttere, forhandle med partnere, diskutere med offentlige myndigheter og få
oppmerksomhet om prosjektene, sier Morten Olaisen, daglig leder i NEMEET.
I år
rykket Aspelin Ramm tilbake på topps blant eiendomsselskapene etter en økning
på to poeng til 76 poeng. Dermed landet Aspelin Ramm tre poeng foran Entra, som
var vinner i fjor. Eiendomsspar inntok tredjeplassen, bare noen tidels poeng
bak Entra. På fjerde- og femteplass følger Selvaag og Ferd Eiendom, som begge
hadde 71 poeng.
– Det er
en rekke flinke besittere med stigende score høyt på sekstitallet, som også er
gode på merkevarebygging eller jobber hardt for å bli det. Vi blir ikke overrasket
om en eller flere av dem etterhvert passerer 70. Vi tenker først og fremst på
Møller, Höegh, KLP og Mustad - men Norwegian Property og Storebrand må kanskje
også nevnes. Trioen i teten virker dog å ha gjort foreløpig hevd på pallen,
fortsetter Olaisen.
– Vi er
ydmyke og veldig stolte over å nå helt til topps i årets undersøkelse. Et godt
omdømme bygges opp over lang tid og er et resultat av en formidabel teaminnsats
over mange år – derfor betyr anerkjennelsen vi får her mye for oss som
organisasjon, sier Ida Aall Gram, administrerende direktør i Aspelin Ramm.
Blant
meglerne, forsvarte Malling & Co sin topplassering, med 74 poeng, ett poeng
foran Akershus Eiendom. UNION inntok tredjeplassen, med 67
poeng, mens Newsecs 65 poeng holdt til fjerdeplass.
– For en
fantastisk hyggelig nyhet å få på morgenkvisten! En stor takk til alle bransjekollegaer
som har stemt oss frem. Vi tar dette som en anerkjennelse av langsiktig innsats
for å bygge et sterkt selskap og en solid merkevare. Dette krever både
tålmodighet, engasjement og entusiasme, og - ikke minst - fantastiske
medarbeidere Sammen skal vi fortsette å jobbe hardt for å etterleve vår visjon
om å være landets dyktigste og mest anerkjente eiendomshus, sier Anders
Berggren, administrerende direktør i Eiendomshuset Malling & Co.
I fjor
høst ble Pangea Property Partners rebrandet til Colliers, mens selskapet som
tidligere hadde frontet Colliers-merkevaren i Norge byttet navn til Realnor.
"Nye" Colliers kommer foreløpig klart best ut og øker sin score med
to punkter, mens Realnor faller med 14 punkter sammenlignet med samme selskaps
score i 2022.
Mer
informasjon om årets resultater finnes på eiendomsbarometeret.no