TOPPSCORE: Anders Berggren fra Malling & Co og Ida Aall Gram fra Aspelin Ramm er fornøyd med resultatene i NEMEET og Morten Olaisens merkevareundersøkelse.

Aspelin Ramm og Malling har best merkevare i hovedstaden

Mer enn 1.500 personer som jobber i eller nær eiendomsbransjen har talt: Aspelin Ramm og Malling & Co har den beste merkevaren blant aktørene i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Det er i samarbeid med Estate Nyheter at NEMEET hvert år gjennomfører merkevareundersøkelsen Eiendomsbarometeret. Undersøkelsen, som tar for seg aktørene i næringseiendomsbransjen, fikk i år mer enn 1.500 personer som jobber i eller nær eiendomsbransjen til å dele sine synspunkter om de ledende selskapene som jobber med næringseiendom i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

– Vi forsøker å finne ut hvor kjente og hvor godt ansett aktørene er. Jo flere som kjenner selskapet ditt og tenker positivt om det, jo lettere vil det være å rekruttere, forhandle med partnere, diskutere med offentlige myndigheter og få oppmerksomhet om prosjektene, sier Morten Olaisen, daglig leder i NEMEET.

I år rykket Aspelin Ramm tilbake på topps blant eiendomsselskapene etter en økning på to poeng til 76 poeng. Dermed landet Aspelin Ramm tre poeng foran Entra, som var vinner i fjor. Eiendomsspar inntok tredjeplassen, bare noen tidels poeng bak Entra. På fjerde- og femteplass følger Selvaag og Ferd Eiendom, som begge hadde 71 poeng.

– Det er en rekke flinke besittere med stigende score høyt på sekstitallet, som også er gode på merkevarebygging eller jobber hardt for å bli det. Vi blir ikke overrasket om en eller flere av dem etterhvert passerer 70. Vi tenker først og fremst på Møller, Höegh, KLP og Mustad - men Norwegian Property og Storebrand må kanskje også nevnes. Trioen i teten virker dog å ha gjort foreløpig hevd på pallen, fortsetter Olaisen.

– Vi er ydmyke og veldig stolte over å nå helt til topps i årets undersøkelse. Et godt omdømme bygges opp over lang tid og er et resultat av en formidabel teaminnsats over mange år – derfor betyr anerkjennelsen vi får her mye for oss som organisasjon, sier Ida Aall Gram, administrerende direktør i Aspelin Ramm.

Blant meglerne, forsvarte Malling & Co sin topplassering, med 74 poeng, ett poeng foran Akershus Eiendom. UNION inntok tredjeplassen, med 67 poeng, mens Newsecs 65 poeng holdt til fjerdeplass.

– For en fantastisk hyggelig nyhet å få på morgenkvisten! En stor takk til alle bransjekollegaer som har stemt oss frem. Vi tar dette som en anerkjennelse av langsiktig innsats for å bygge et sterkt selskap og en solid merkevare. Dette krever både tålmodighet, engasjement og entusiasme, og - ikke minst - fantastiske medarbeidere Sammen skal vi fortsette å jobbe hardt for å etterleve vår visjon om å være landets dyktigste og mest anerkjente eiendomshus, sier Anders Berggren, administrerende direktør i Eiendomshuset Malling & Co.

I fjor høst ble Pangea Property Partners rebrandet til Colliers, mens selskapet som tidligere hadde frontet Colliers-merkevaren i Norge byttet navn til Realnor. "Nye" Colliers kommer foreløpig klart best ut og øker sin score med to punkter, mens Realnor faller med 14 punkter sammenlignet med samme selskaps score i 2022.

Mer informasjon om årets resultater finnes på eiendomsbarometeret.no

Powered by Labrador CMS