Artikkelforfatter er partner og advokat Asle Skola i Advokatfirmaet Seland | Rödl & Partner AS.
Artikkel: Ekspropriasjon – hva innebærer det og hvilke rettigheter har du som grunneier?
Dersom grunneier ikke ønsker å selge eller gi ifra seg disposisjon over eiendommen, eller partene ikke blir enige om pris, vil ekspropriasjon kunne være en utvei. Hva innebærer det?
Det
offentlige eller en privat part kan ha et ønske om et areal eller en rettighet
de ikke selv eier, til allmennyttig formål eller privat formål, som for
eksempel bygging av skole, vei eller jernbane. Det vil være naturlig å forsøke
å bli enige med grunneier om kjøp eller leie mot en salgssum eller annen form
for kompensasjon. Dersom grunneier ikke ønsker å selge eller gi ifra seg
disposisjon over eiendommen, eller partene ikke blir enige om pris, vil
ekspropriasjon kunne være en utvei for den som ønsker arealet.
Grunnloven
§ 105 forutsetter at ekspropriasjon kan finne sted, når «statens tarv» fordrer
at noen må avgi «sin rørlige eller urørlige eiendom til offentlig bruk». Denne
bestemmelsen fastslår samtidig at grunneieren da skal ha full erstatning for
avståelsen. Ekspropriasjon er regulert i flere lover, med hovedhjemmel i lov om
oreigning av fast eigedom (oreigninglova). Ekspropriasjon defineres der som
tvangserverv av eiendomsrett/rettighet til fast eiendom mot erstatning fastsatt
ved skjønn.
Oreigningsloven
§ 2 fastsetter 55 ulike formål som kan danne grunnlag for «tvangserverv av
eiendomsrett/rettighet til fast eiendom mot erstatning». Felles for alternativene er at det må dreie
seg om formål av en viss allmennytte. Det samme gjelder plan- og bygningsloven
§ 16-2 som gir hjemmel for ekspropriasjon til gjennomføring av reguleringsplan,
mens § 16-3 blant annet gir hjemmel for ekspropriasjon for å sikre kommunen
grunnarealer til ny tettbebyggelse. Vegloven § 50 gir hjemmel for
ekspropriasjon til offentlig veg, mens § 53 gir hjemmel til ekspropriasjon til privat
veg.
Det
er et grunnleggende vilkår at det foreligger interesseovervekt for «tvangservervet»,
hvilket innebærer at besluttende myndighet gjennom sin avveining mellom
interessene til eksproprianten og ekspropriaten må kommer til at tiltaket er utvilsomt
mer til gavn enn til skade for at ekspropriasjon skal finne sted. Foreligger
ikke en slik interesseovervekt skal ekspropriasjonen ikke gjennomføres.
Den
mest vanlige ekspropriasjonssitasjonen er at kommuner etter å ha diskutert
frivillig avståelse med grunneier, fremmer ekspropriasjonssak overfor
vedkommende for å tiltvinge seg råderett over eiendommen mot en kompensasjon
nærmere fastsatt av retten. Det er strenge saksbehandlingsregler for den som
ønsker å oppnå ekspropriasjon. Partene oppfordres alltid til å komme til en minnelig
ordning før ekspropriasjon iverksettes, men det er ingen forhandlingsplikt. For
den private grunneier vil fordelen med forlik ligge i at han/hun kan kreve inntatt plikter for søkeren som en
domstol ikke vil ha anledning til. Den andre fordelen ved forlik er at det som
regel avtales høyere erstatning enn det som gis ved rettslig skjønn.
Saksbehandlingsregler Etter
oreigningsloven skal det gjennomføres en saksutredning med fokus på hva
som søkes ervervet, til hvilket formål, hvor arealet befinner seg og hvem som
rammes. Mangelfull utredning kan medføre negativt vedtak. Søknaden skal videre varsles
med rimelig frist til å uttale seg, før Kongen eller den som er gitt fullmakt
av departementet, fatter vedtak.
Beslutningen
er et enkeltvedtak som kan påklages etter forvaltningslovens regler. Som regel
har klagen oppsettende virkning, hvilket innebærer at tvangservervet ikke kan
gjennomføres før klagen er behandlet med fortsatt positivt resultat for
søkeren.
Skjønn
og forhåndstiltredelse Dersom
grunneieren vinner frem i klagerunden, må vedtaket eventuelt angripes av
eksproprianten gjennom stevning til Skjønnsretten, jf. skjønnsprosessloven §
48. Begjæring om skjønn til tingretten må tas ut innen 1 år etter at vedtaket
om ekspropriasjon er fattet.
Oreigningsloven
§ 25 gir også hjemme for eksproprianten til å begjære forhåndstiltrede,
hvilket innebærer tillatelse til overtakelse før klagen er behandlet og
rettskraftig skjønn foreligger. Kongen, eller i praksis, Statsforvalteren tar
stilling til slike søknader. Regelen er ment å sikre muligheten for effektiv
gjennomføring av ekspropriasjonsvedtak. Siden gjennomføring av ekspropriasjon
normalt skjer i to ledd: Først selve vedtaket, deretter utmåling av erstatning
grunneieren har krav på som følge av inngrepet, løper søkeren ved
forhåndstiltrede en risiko med tanke på hvor stor erstatningen blir. Normalt
vil det være for sent å trekke seg fra prosessen når eiendommen er tatt i bruk.
Verdsettelse Verdsettelsen gjøres etter
en rekke skjønnsmessige kriterier fastsatt både i lov og gjennom rettspraksis,
og er ofte krevende. Grunnloven § 105 og ekspropriasjonserstatningsloven
(vederlagsloven) fastslår sammen med høyesterettsdom 2018 s. 1715 at
ekspropriaten skal ha «full erstatning» for sitt individuelle tap som følge av
inngrepet. Vederlagsloven oppsetter 3 kriterier for verdifastsettelse; salgsvederlag,
bruksverdi eller gjenerverv. Salgsverdi settes etter en objektiv vurdering av
hva en «vanlig kjøper» vil betale for eiendommen, jf. Rt. 2017-333-A (Totenvika)
avsnitt 34. Bruksverdien baserer seg på avkastningen av eiendommen.
Dersom sistnevnte er høyere enn salgsprisen, skal bruksverdien legges til
grunn. Begge prisfastsettelsene gjøres ut fra et krav om påregnelighet, der det
sees bort fra ekspropriasjonstiltaket, og det sannsynlige scenario legges til
grunn. Ved visse typer ekspropriasjon, som overtakelse av grunn med lagerbygg
på næringseiendom, kan det være mest naturlig å legge gjenervervsverdien til
grunn. Gjenerverv kan være «naudsynt» for å holde vedkommene grunneier mest
mulig skadesløs. Vi nevner videre at vederlagsloven §8 gir hjemmel for å gi
eieren vederlag for skade og ulempe på gjenværende eiendom.
Ekspropriasjonssaker
er gjerne krevende, både juridisk og fordi de ofte trekker ut i tid. Det
offentlige mener gjerne å ha gode allmennyttige grunner for tvangservervet,
mens grunneieren føler seg overkjørt av myndighetene gjennom
tvangsovertakelsen.
Erstatningen som
oppnås gjennom rettslig skjønn svarer ofte ikke til grunneierens forventning til
hva som er en rimelig erstatning for avståelse av grunn. Interesse-motsetningene
gjør at ekspropriasjon og verdifastsettelse er nøye regulert av lovgiver.
Reglene er like fullt skjønnsbasert, og det kreves god kunnskap om gjeldende
rettskilder for å navigere i dette landskapet.
Artikkelforfatter er partner og advokat Asle Skola i Advokatfirmaet Seland | Rödl &
Partner AS.