– Vi kommer til å kjøpe mer i Norge
– Norge har en av de mest velstående og stabile økonomiene i Europa. Som investor fremstår er en investering i et slikt land som et åpenbart valg, ikke minst fordi framtidsutsiktene for de kommende årene er positive, sier Dr. Malte-Maria Münchow, leder av oppkjøp og salg retail hos Deka Immobilien.
Les også: Gjelsten selger i Bærum
425 millioner kroner
Han forteller at det er flere grunner til at Bekkestua senter var en attraktiv investering for dem. En av dem er at senteret er et veletablert handelsområde, som ligger i et velstående område kjennetegnet av høy kjøpekraft.
– Leietakermiksen, bestående av velkjente norske og lokale merkevarer kombinert med gode parkeringsfasiliteter, tilsier langsiktig suksess. Den høye bygningskvaliteten på senteret, som var utviklet av Profier, var ytterligere en overbevisende faktor, sier Münchow.
Les også: Rusta ruster opp
Les også: Obs! må legge ned Hypermarked
Les også: Klarsignal for Ikea-kryss
Han legger til at kjøpsprisen var på 51 millioner euro, altså 425 millioner kroner. Dette beløpet kan stige betraktelig dersom Deka også kjøper byggetrinn to av senteret. Ifølge Thor Bjørdal i Colliers vil samlet transaksjonsvolum da ligge på rundt 700 millioner kroner.
Planlegger mye mer
Bekkestua senter skal stå ferdig i begynnelsen av november. Første byggetrinn er på cirka 12.500 kvadratmeter i tillegg til parkering. Det er dette første byggetrinnet Deka har kjøpt, men de har også opsjon på å kjøpe andre byggetrinn. Samlet vil da senteret være på rundt 16.000 kvadratmeter.
es også: Her blir det ikke handlesenter
Les også: Investorene satser på shopping
– Bekkestua kommer ikke til å forbli vår eneste investering. Vi planlegger flere kjøp av både kontor, handel, hotell og logistikk de kommende årene. Vi kommer innledningsvis til å fokusere på osloregionen, sier Münchow.
Hvor mye de ser for seg å investere vites ikke, men det tyske fondets interesse for det norske markedet dokumenterer utlendingenes økende interesse for det norske markedet. De siste årene har utlendingene handlet stadig med i Norge, og mange sier at de nå kan være oppe i en andel av transaksjonsvolumet på rundt 20 prosent.
Les også: – Derfor er Norge interessant
Les også: Dette jakter investorene på nå
Les også: Shopper mer shopping
Les også: Disse kjedene vurderer Norge
Les også: Selger seg ut av Salto Eiendom
Les også: Ikke fint nok for utenlandsk luksus