Tap for Norwegian

Norwegian Property tapte 257 millioner kroner før skatt I tredje kvartal etter at store bevegelser i markedsrenten ga derivattap på 366,7 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det børsnoterte eiendomsselskapet økte leieinntektene i tredje kvartal fra 250,7 millioner kroner i fjor til 259,2 millioner kroner. Resultatet før finansposter og verdiendringer steg marginalt fra 229,6 til 230,6 millioner kroner, mens resultatet før skatt og verdiendringer var 84,6 millioner.

Eiendomsporteføljen økte verdiene med 24,8 millioner kroner i løpet av kvartalet til 15,8 milliarder. Norwegian Property har imidlertid sikret renten på en stor del av lånene. Med det skarpe rentefallet i løpet av kvartalet, betyr det at derivatkontraktene falt i verdi. Tapet på derivatene utgjorde hele 366,7 millioner kroner. Dermed endte selskapet opp med et resultat for tredje kvartal på minus 257,2 millioner kroner.

I en pressemelding er adm. direktør Olav Line likevel fornøyd.

– Norwegian Property leverer økte leieinntekter i tredje kvartal og en solid kontantstrøm fra selskapets operasjonelle drift. Belåningsgraden er ytterligere redusert i løpet av kvartalet, og ligger innenfor selskapets langsiktige styringsmål, sier Line.

Da han tok over styringen av selskapet, satset han mer på intern forvaltning og arbeid med kundene. Dette gir resultater, hevder Line.

”Spesielt gledelig er det at resultatene fra kundeundersøkelsen gjennomført av Norsk Leietakerindeks (NLI) viser en betydelig forbedring i samlet kundetilfredshet (KTI) sammenlignet med tilsvarende målinger i 2009. Selskapet har siden 2010 satset målrettet på bedre kundeservice og økt nærhet til kundene, blant annet gjennom opprettelse av eget kundesenter og intern avdeling for eiendomsdrift og -vedlikehold. Dette har gitt målbare resultater i form av at samlet KTI-verdi har steget fra 60 til 66 på NLIs skala. Resultatene fra kundeundersøkelsen gir inspirasjon til å intensivere innsatsen for å nå selskapets langsiktige mål om en kundetilfredshet som overstiger 70”, skriver selskapet i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS