Rådyre Storebrand-eiendommer
Storebrand verdsetter sine prestisjeeiendommer langt mer enn det Norwegian Property gjør.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Storebrand la onsdag frem halvårsregnskapet for 2010. Notene viser blant annet at den 110 610 kvadratmeterstore porteføljen i prestisjeområdet Vika/Filipstad Brygge (CBD) er verdsatt til 5632 millioner kroner.
Det tilsvarer en gjennomsnittlig kvadratmeterpris for denne porteføljen på hele 50 917 kroner. Det er en god del over det ekspertene mener er en typisk pris for nye og sentrale eiendommer i Oslo sentrum.
31 prosent forskjell!Mer interessant er det at Storebrand og verdivurdererne mener disse eiendommene er verdt 31 prosent mer enn det Norwegian Property (NPRO) og deres verdivurderere kom frem til ved utgangen av mars, som var snaue 39 000 kroner kvadratmeteren.
NPRO har ennå ikke lagt frem halvårstallene, men vil fortsatt ikke vært i nærheten av Storebrands nivåer. NPROs CBD-portefølje utgjør 150 000 kvadratmeter, slik at porteføljene ikke er så ulike i størrelse.
Storebrand brukte ved halvårsskiftet et vektet avkastningskrav for eiendommene i Vika og på Filipstad Brygge (bildet) på 7,50-8,50 prosent, som er uendret fra årsskiftet. Det er imidlertid ikke sammenliknbart med NPROs anslåtte nettoyield for CBD på 5,5 prosent. Storebrand har ikke endret avkastningskravet siden nyttår for noen del av porteføljen,
OmbyggingerEn årsak til de tilsynelatende uforklarlige store forskjellene kan være at NPRO må bygge om en del eiendommer på Aker Brygge og derfor får dårligere betalt. En tilsvarende verdsettelse som Storebrands, hadde for øvrig økt verdiene av NPROs CBD-eiendommer med 1,8 milliarder kroner.
Totalt har Storebrand en eiendomsportefølje på 1 428 780 kvadratmeter, hvorav 50 000 kvadratmeter er til eget bruk. Det betyr at den gjennomsnittlige eiendomsverdien i hele eiendomsporteføljen er snaue 19 800 kroner kvadratmeteren. Storebrand hadde ved halvårsskiftet en ledighet i sin prestisjeportefølje på 8 prosent og 9 prosent total ledighet.
Nettoinntektene fra eiendommer for kunder og selskap utgjør i konsernregnskapet til Storebrand 564 millioner kroner i andre kvartal, en oppgang fra 331 millioner i tilsvarende periode i fjor. Etter seks måneder er inntektene økt fra 637 millioner kroner til 1045 millioner. For hele 2010 utgjorde disse inntektene 1441 millioner kroner.
Øker inntekteneStorebrand Eiendom mottok i andre kvartal 436 millioner kroner i leieinntekter, opp fra 395 millioner i andre kvartal 2010. I første halvår er leieinntektene økt fra 777 millioner kroner til 846 millioner. Driftskostnadene til å betjene de inntektsgenererende eiendommene utgjør ved halvårsskiftet 181 millioner, en kostnadsandel på 21,3 prosent.
Eiendommer i konsernbalansen (kunder og selskap) er ved halvårsskiftet ført opp til 28 259 millioner kroner, en økning fra 27 102 millioner. 10,75 milliarder av porteføljen er plassert i kjøpesentre, 5,63 milliarder i Vika/Filipstad Brygge og 6,47 milliarder i Stor-Oslo for øvrig.
Verdiendringer for eiendommene utgjorde i andre kvartal 223 millioner kroner og 544 millioner etter første halvår. Etter seks måneders drift er det drøyt 300 millioner mer i forhold til tilsvarende periode i 2010. Netto opp- og nedskrivninger for investeringseiendommene i første halvår utgjorde 417 millioner kroner, opp fra 51 millioner i tilsvarende periode i fjor.
Ingen gevinsterStorebrand har så å si ikke realisert gevinster eller tap ved salg av eiendommer i 2010 eller hittil i 2011. Per 30. juni er det solgt investeringseiendommer for 375 millioner kroner, opp fra 152 millioner for 2010.
I første halvår har Storebrand kjøpt eiendommer for 748 millioner kroner og for hele 2503 millioner gjennom fjoråret. I juni kjøpte Storebrand Eiendomsfond to eiendommer for til sammen 1,3 milliarder kroner, men disse kjøpene er ikke med i halvårsregnskapet.