På bedringens vei

Publisert Sist oppdatert

Den friske fjelluften på Geilo har i over 100 år tiltrukket astmatikere og mennesker med pusteproblemer. Da Dr. Holms ble åpnet i 1909 var det et kurssted for bleke Christiania- og Bergensborgere som nøt godt av den friske fjelluften. Over 100 års drift har imidlertid satt sitt preg på hotellet og hotellet blir i dag av mange beskrevet som slitent.

Knut Herman Gjøvaag i Frydenbø Eiendom, som for litt over et år siden kjøpte hotellet sammen med to medinvestorer, er imidlertid i gang med å friskmelde det gamle hotellet. 

Les også: I forhandlinger om Dr. Holms

Les også: Trakk Dr. Holms fra markedet

– Vi er i ferd med et massivt renoveringsarbeid. Fellesarealene er allerede oppgradert og flere av rommene er også frisket opp. Over en periode på cirka fem år skal hele hotellet renoveres. Ambisjonen er å ta det tilbake til fordums prakt, sier Gjøvaag. 

Skulle egentlig ikke kjøpe 

Sammen med Berland Invest (Harald Berland, 25 prosent) og selskapet Nallow (Bjørn og Terje Wollan, 25 prosent), kjøpte han på tampen av 2012 hotellet som i flere år hadde vært hans eget feriested. Hotellet hadde vært ute i markedet en god stund, og Frydenbø hadde egentlig bestemt seg for å ikke kjøpe. 

Les også: Britannia solgt

Det var helt til Stig Fische, som eide hotellet, kom opp med noe som gjorde bruden mer attraktiv. Han ville nemlig også selge Fische Marine AS, et selskap som hadde importen av båtmotormerket Evinrude i Norge, Sverige og Finland. Dette var noe som passet fint i Frydenbø Marines produktportefølje. 

Selskapet inkluderte også en 30 mål stor utviklingseiendom ved sjøen på Hurum. Sistnevnte kjøpte Frydenbø alene, men trolig hadde hotellet aldri blitt kjøpt om ikke Fische Marine AS og de 30 målene med utviklingseiendom hadde dukket opp i forhandlingene. 

Les også: Booker rommene senere og senere

Les også: Stordalen kjøper hotell av DNB Liv

Les også: Her bor færrest på hotell

– Det er vanskelig å si, men mest sannsynlig hadde det ikke blitt en handel. Selv om de to delene av transaksjonen henger tett sammen, så var det viktig at hotellet skulle stå på egne bein, noe vi mener at det gjør, sier Gjøvaag. 

Hva Frydenbø og partnerne måtte ut med for kjøpet er ikke offisielt, men det er tidligere antydet et sted mellom 200 og 250 millioner kroner. 

Kjøpet av Fische Marine AS kommer i tillegg. 

200 millioner kroner

Planene for hotellet er store og de begrenser seg ikke bare til å renovere, det skal også bygges nytt. Rett før jul fikk investorene godkjent planene om å bygge 25 leiligheter i tilknytning til hotellet. Disse er nå lagt ut for salg til en pris på mellom 3,8 og 9,9 millioner kroner. 

Les også: Vil doble i Moss

Les også: Mister kunder til Bærum

Leilighetene varierer i størrelse på mellom 64 og 112 kvadratmeter. Investeringene er på rundt 80 millioner kroner, og Gjøvaag håper at de skal hente inn over 100 millioner kroner på leilighetssalgene. 

– Vi har også en eiendom på cirka fem mål som ligger bak hotellet hvor det også kan bygges leiligheter. Her kan vi bygge omtrent like mange leiligheter som vi nå gjør i dette første prosjektet, sier Gjøvaag. 

Ambisjonen er at reguleringen av dette området skal være ferdig samtidig som de ferdigstiller det første leilighetsprosjektet.

Les også: – Markedet i ferd med å mettes

Les også: Stordalen kjøper tilbake hotell

Samlet planlegger dermed Frydenbø og medinvestorene å bygge 50 leiligheter for rundt 160 millioner kroner. I tillegg kommer oppgradering av hotellet, samt oppgradering av Alpint Hotell, et lite hotell som i dag fungerer som hotell for de ansatte på Dr. Holms. 

– Det er vanskelig å si hva dette samlet kommer til å koste, men vi snakker om rundt 200 millioner kroner, sier Gjøvaag. 

Flere hoteller? Hotellprosjektet er for øyeblikket det største prosjektet til den bergenske eiendomsaktøren, og det er ikke utenkelig at Frydenbø i fremtiden kommer til å kjøpe flere hoteller. 

Les også: Utfordrer hotellene

Les også: Thon vil ha nytt hotell og kjøpesenter

– Vi har fått en håndfull henvendelser, men vi har ingen konkrete planer om å kjøre flere hoteller. Det eneste måtte være om det var noen driftsfordeler knyttet til det og hotellet lå i den samme aksen, for eksempel langs jernbanen. Men vi har foreløpig ingen konkrete planer, bedyrer Gjøvaag. 

Han forteller at vinteren 2014 ser svært positiv ut for hotellet. 

– Stadig flere bergensere kommer til Geilo. Med Hardangerbro og ny tunnel på Voss har også reisetiden blitt kortere. Nå kommer man seg til Geilo på tre timer. Kombinasjonen reisetid og svært gode snøforhold gjør at vi ser svært lyst på fremtiden, sier Gjøvaag. 

 

Powered by Labrador CMS