Link rundet 300 millioner

Publisert Sist oppdatert

– Utviklingen i Norge har vært ganske grei. Vi har vekst både i omsetning og når det gjelder egenkapital, sier markedssjef i Link Arkitektur, Rolf Maurseth. 

Konserntallene for selskapet viser driftsinntekter på 322 millioner kroner, noe som inkluderer både Norge, Sverige og Danmark. Resultatet endte på 14,4 millioner før skatt. 

Les også: Delte ut seks mill i bonus

– I Sverige gikk vi cirka i null. Men i år går det godt i Sverige, sier Maurseth. 

Omsetningsmessig er det Norge som er den største bidragsyteren. Norgeskontoret hadde alene en omsetning på 232,7 millioner kroner. I Sverige endte de på rundt 90 og i Danmark på rundt 5 millioner kroner. 

– Kontoret i Danmark etablerte vi i 2013, så det er ikke skikkelig oppe og går enda, sier Maurseth. 

Vekstfilosofi

Link Arkitektur ble etablert i 2000 og har siden det vokst jevnt og trutt. I 2001 hadde selskapet en omsetning på 46 millioner kroner. I 2006 hoppet omsetningen til 128 millioner kroner, og i 2008 passerte de 200 millioner kroner med cirka 16 millioner kroner.

Til tross for finanskrise klarte de i de stramme årene fra 2008 og utover å holde omsetningen oppe, og faktisk øke. I 2009 nådde de 222 millioner, i 2010 var omsetningen 239 millioner og slik har det altså fortsatt til de i fjor endte opp med en samlet omsetning på 322 millioner kroner. 

Les også: Best på sykehusarkitektur

Les også: Fikk arkitekturpris

Spredning er bra

Maurseth tror at en av grunnene til at selskapet har klart seg så godt har å gjøre med den geografiske spredningen. Selskapet er, i tillegg til kontorene i Sverige og Danmark, også etablert en rekke steder her landet. Oslo er størst, men Bergen kommer hakk i hel, i tillegg til kontorene i Stavanger, Trondheim, Fredrikstad og Stord. 

– De kontorene som for øyeblikket går godt er Oslo, Bergen og Stord. Hos de andre er det litt roligere, sier Maurseth. 

Han forteller at aktivitetsnivået ikke bare varierer fra landsdel til landsdel, men også fra land til land. 

Les også: Englands transformasjonsmestere til Eiendomsutviklingsdagene

Les også: Skal lede storsatsing på arkitektur

– Det er ikke alltid slik at det svinger i takt. Det betyr at når det går ned et sted, så går det gjerne opp et annet sted. Vi er tett på mange markedet og det gir oss en fordel, sier Maurseth. 

Samtidig påpeker han at flere av prosjektene deres nå er inne i en aktiv byggeperiode. 

– Det er slik at 30 prosent av inntektene våre kommer frem til innlevering av en rammesøknad. 70 prosent kommer i selve gjennomføringen, noe som bidrar til at inntektene nå går opp, sier Maurseth. 

Skal vokse ytterligere

Selv om selskapet har vokst godt de siste årene har de fortsatt vekstambisjoner. Ambisjonen er å vokse med ti prosent årlig. 

– Det betyr at vi skal passere 350 millioner kroner neste år. Det krever selvfølgelig et aktivt marked, men også at vi tar markedsandeler, sier Maurseth. 

Les også: Utbyggerne vil ha nye løsninger

Les også: – Mangler god arkitektkompetanse

Les også: Facelift til 500 millioner

 

Powered by Labrador CMS