Frykter ikke Gardermoen
Mange aktører frykter en overkapasitet i hotellmarkedet på Gardermoen. Scandic deler ikke bekymringen.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
I hvert fall ikke hvis vi snakker om hotellmarkedet på og rundt hovedflyplassen på lang sikt.
– For hotellene rundt Gardermoen var belegget i 2008 på rundt 61 prosent. Og fallet kan bli enda mer drastisk dersom det på toppen kommer en tilbakegang i markedet, sa Per-Erik Winther i Horwath Consulting under en presentasjon i forrige uke.
Selv åpner Scandic sitt nye hotell- og konferansesenter Gardermoen i 2010, med 252 rom og et totalareal på ca. 12 500 kvadratmeter.
– På kort sikt vil ny kapasitet skape utfordringer i et marked som utvikler seg svakt, men vi bygger hotell som skal være i drift mange år og regner med en balanse i markedet i løpet av få år. Gardermoen blir spesielt tøft, men vi har tro på at Nordens sterkeste varemerke vil konkurrere bra selv i dette tøffe klimaet, sier adm. direktør Geir Lundkvist i Scandic Norge til NeNyheter. Håper på Oslo– Hva er bedømmingen av Oslo-markedet det nærmeste året, hvor tøff er konkurransen her? – Oslo-markedet er fremdeles sterkt i midtuken, hvor vi kjører med fulle hoteller. Utfordringene er weekend- og ”skulder”-dagene. Vi tror likevel at Oslo kommer enda raskere tilbake. Det er en bedre balanse mellom kapasitet og etterspørsel, svarer Lundkvist.
Business-mixen til Scandic er 55 prosent forretningsreiser, 35 prosent privatreiser og 10 prosent fra møter. Scandic Norge har i dag 13 hoteller og tilbyr 2403 rom. Men Scandic-kjeden slipper ikke unna nedgangstidene.
– Generelt merker vi nedgangen på lik linje med de andre større kjedene i Norge og har en omsetningsnedgang på ca. 10 prosent hittil i år, forteller Lundkvist. – Hvilke deler av markedet går det bra, hvor er utfordringene størst? – Det norske forretningsmarkedet holder seg brukbart, men vi ser svikten mest i konferansemarkedet og internasjonal trafikk, svarer Scandic-sjefen. Svaret er i tråd med bransjeanalyser som peker på at det er særlig utenlandsturistene som svikter Hotell-Norge.
I dag har Scandic 152 hoteller i Norden og Nord-Europa. De nærmeste årene er målet å ekspandere, hovedsakelig i Skandinavia, Nord- og Øst-Europa og Russland. Kjernen i forretningsideen til kjeden er ”Å tilby reising som er enkel og tilgjengelig for alle”.
1500 nye romScandic vil derfor fortsette det Lundkvist kaller for deres sterke ekspansjon i Norge og vil i hovedsak satse på forretnings- og konferansemarkedet. – Vi har prosjektert 1500 nye rom foreløpig og har ytterligere planer om 1500 til 2000 nye rom i Norge, forteller han.
Ett av de nye hotellene som er planlagt, er ute på Fornebu ved Rolfsbukta. Fornebu Hotell AS eies av IT Fornebu Eiendom og Utstillingsplassen Eiendom. Hotellet blir på 17 000 kvadratmeter og får 300 rom, restaurant, spa og konferanselokaler for opptil 1000 personer.
– Prosjektet er i planleggingsfasen med byggestart i 2010, og planlagt åpning er i begynnelsen av 2012, sier Geir Lundkvist. PrestisjehotellDet ble denne uken kjent at Scandia vant budkampen om prestisjeprosjektet til Diligentia på hjørnet av Vasagatan og Kungsgatan i Stockholm, et steinkast fra Centralstationen. Høsten 2011 skal Scandic Stockholm åpne et nytt hotell her med 400 rom. Hotellkjeden har inngått en 20-årig leieavtale med Diligentia på totalt 15 000 kvadratmeter.
– Stockholm er en av Nordens viktigste destinasjoner, hvor vi har vært en ledende aktør i mange år, og som vi ønsker å forsterke enda mer, kommenterer Geir Lundkvist.
(Ill.: Narud-Stokke-Wiig)