For høyt, igjen
Rom Eiendom og JM Norge vil føre opp et høyhus på 28 etasjer, og det blir for høyt.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Den aktuelle adressen er Hans Nielsen Hauges gate 50, rett på nedsiden av Ring 3 og før man kommer til Sinsen-krysset vestfra. Hans Nielsen Hauges gate 50 er i dag et kombinasjonsbygg fra 80-tallet regulert til lager og industri, som ligger i den sørlige enden av det store, nye boligprosjektet «Grefsen stasjon» (se illustrasjon).
Den formelle utbyggeren er Grefsen Utvikling AS, som er eid med 50 prosent hver av Rom Eiendom og JM Norge AS, og som i 2014 omsatte for 548 millioner kroner. Selskapet står bak utbyggingen av de nye boligene ved Grefsen stasjon.
Mulig områdeNå vil de to utbyggerne føre opp hele 28 etasjer, fordelt på 27 etasjer med bolig og en næringsetasje. Området defineres som et transformasjonsområde, mens Storo-Sinsen er pekt ut som mulig område for punkthøyhus. Planområdet ble omregulert i 2014 som en oppfølging av reguleringsplanen for Grefsen stasjonsby.
Utbyggerne ønsker å føre opp ca. 13 500 kvadratmeter med boligarealer, samt 350 kvadratmeter med handels- og næringsarealer i første etasje mot gateplan. I tillegg kommer boder og tekniske arealer under bakken og 1900 kvadratmeter parkeringskjeller under lokk.
Planområdet er på 2300 kvadratmeter, så den foreslåtte utnyttelsen tilsvarer en total BRA på 607 prosent og et boligareal på 590 prosent BRA. Det er en svært stor utnyttelse.
Maks. 42 meterBystyret har fastslått at 42 meter er maksimal byggehøyde i Oslo, med unntak av områdene Bjørvika, Bispevika og Vaterland. En bygning på 28 etasjer vil bety rundt 80 meter. Til sammenligning er Oslo Plaza 117 meter det høyeste bygget i Oslo. Trondheimsveien 5 er ifølge planmyndighetene det høyeste boligbygget i Oslo med 19 etasjer og 59 meter.
Plan- og bygningsetaten anbefaler forslaget med forbehold om at området utvikles til boliger, men kan ikke godta den foreslåtte høyden, samt bygningstopologien. Etaten mener en ny bygning må tilpasse og videreføre høydene og ny bebyggelsesstruktur i de nye boligprosjektene i Grefsen stasjonsby og Sinsen torg.
Ikke kollektivknutepunktPlanmyndighetene skriver at forslaget er delvis i tråd med forslag til ny kommuneplans mål om en knutepunkt- og banebasert byutvikling. Høyhuset bidrar til flere boliger langs banenettet og stasjonsnære områder. Men området rundt Sinsen T-banestasjon er ikke et område som er merket som kollektivknutepunkt i forslag til ny kommuneplan.
Videre anbefaler planmyndighetene at det utarbeides rekkefølgebestemmelser om etablering av gang- og sykkelforbindelse fra Torshovdalen til Storo, oppgradering av Hans Nielsen Hauges gate og undergang fra Ring 3 til Muselunden.
Illustrasjon: Rom Eiendom