Hotel Continental har tilsig av gjester gjennom store deler av døgnet, og har også behov for at det kan foretas vareleveringer til ulike tider. (Foto: Google)
«Det er få som kommer seg til hotellet gjennom gange eller sykkel»
Styrelederen i Hotel Continental ber om at det i arbeidet med «bilfritt byliv» i Oslo sentrum tas hensyn til hotellenes særegne situasjon.
I forbindelse med at reguleringsforslaget «Byliv for alle – områderegulering for gater og byrom i sentrum» er lagt ut til offentlig ettersyn, har styreleder Elisabeth Brochmann i Hotel Continental sendt en høringsuttalelse til Plan- og bygningsetaten (PBE).
Der anmoder hun om at det i det videre planarbeidet tas hensyn til at Hotel Continental skal kunne videreføre hotelldriften, «som vi har stått for i snart 120 år, og som vi ønsker å opprettholde i minst 120 år til».
– I vår uttalelse til planprogrammet fremhevet vi at hotellvirksomhet vil ha andre og til dels særegne behov for tilgjengelighet og atkomst enn det som gjør seg gjeldende for næring og handel for øvrig. Vi ba på den bakgrunn om at «hotellinteresser eksplisitt vurderes nærmere i det videre planarbeidet». Vi må bare ta til etterretning at det i det fremsendte planforslaget ikke er fremstilt noen nærmere og konkret vurdering av sentrumhotellenes, herunder Hotel Continentals, særegne situasjon og behov, skriver Brochmann i høringsuttalelsen.
Les også: – Planøkonomisk tenking om Oslo sentrum
Hun påpeker at Hotel Continental har tilsig av gjester gjennom store deler av døgnet, og har også behov for at det kan foretas vareleveringer til ulike tider.
– Vi ser av forslaget at hotellets hovedatkomst fra Stortingsgata vil kunne bli opprettholdt i begge alternativer, noe som naturligvis er helt avgjørende for vår virksomhet. Det må i alle tilfeller vurderes særskilt hvordan det skal legges til rette for at det kan være et jevnt tilsig av gjester og også vareleveringer til Hotel Continental som i dag, samtidig som adgangen til å kjøre i Oslo sentrum innsnevres, skriver hun.
Om planalternativ 1, som innebærer at Stortingsgata og Klingenberggata begge blir fleksible gater, mens Olav Vs gate blir en ren gågate, skriver hun følgende:
«De fleksible gatene skal primært ivareta gående og syklister, deretter kollektivtrafikk. Privatbiler/turistbusser har siste prioritet i de fleksible gatene. Dette forslaget er derfor lite gunstig for hotellet med tanke på vår fremtidige drift.»
Brochmann viser til at hotellets hovedinngang vender ut mot Stortingsgata, hvor syklister og gående skal prioriteres.
– For vår drift er det helt avgjørende at hotellgjester forholdsvis enkelt kan komme seg til og fra hotellet ved å benytte seg av transportmidler som privatbil, taxi og innleide busser. Det er med andre ord ikke tilstrekkelig at det rent faktisk er mulig å kjøre til hotellet, dersom dette blir for komplisert. Det er få, om noen, som kommer seg til hotellet gjennom gange eller sykkel, skriver hun i høringsuttalelsen.
Der påpeker hun også at hvis gang- og sykkelvei plasseres i ytterkanten av veien, må kjøretøy «for alle praktiske formål måtte stanse midt i gang- og sykkelfeltene i forbindelse med henting og avlevering».
– Dersom planalternativ 1 legges til grunn, må det derfor avsettes egne soner utenfor hovedinngangen, der det er tydelig markert at kjøretøy kan stoppe for av-/påstigning. Det må også tilrettelegges for at syklister etc. på en trygg måte kan passere kjøretøyene som oppholder seg utenfor hotellet, skriver styrelederen i Hotel Continental.