– Jeg er ikke overrasket over at verdiskapningen er så høy per årsverk, sier administrerende direktør i Fabritius, Asgeir Solheim.
En rapport fra Sintef slår fast at omsetning og drift av eiendom er den nest mest verdiskapende næringen i Norge. Årlig bidrar hvert årsverk med 8,5 millioner kroner til bruttonasjonalproduktet (BNP). Eiendom er bare slått av sektoren for utvinning av råolje og naturgass. Hvert eneste årsverk innenfor denne sektoren skapte verdier for over 21 millioner kroner i 2012.
Les også: Nye regler for utbyggere
På tredjeplass, kommer produksjon og distribusjon av elektrisitet, fjernvarme og gass, som skaper verdier for 4,2 millioner kroner per årsverk.
Kunstig høyt
Solheim mener imidlertid at det ikke er årsverkene i seg selv som bidrar til denne verdiskapingen i eiendomsbransjen.
– Det er mye kapital i eiendomsbransjen. Jeg tror derfor at man i denne bransjen i større grad må se på kapitalavkastningen enn på avkastningen per årsverk. For en produksjonsbedrift, eller en bedrift som selger timer, er det noe annet, sier Solheim.
Les også: Bankene har tro på næringseiendom
Les også: Logistikk gruser kontor
Les også: Nå vil selgerne selge til utlendinger
Han peker på at mange av eiendomsselskapene har få ansatte, men at de i tider leier inn kapasitet for å få dekket behovene i forbindelse med ulike prosjekter.
– For eksempel er vi 18 ansatte, men i forbindelse med prosjekter sysselsetter vi i perioder flere hundre ansatte. Disse innleide medarbeiderne kommer ikke med i dette regnestykket. Derfor blir verdiskapningen per ansatt innenfor eiendom kunstig høy, sier Solheim.
Umulig å reparere
Når det er sagt, så er det ikke slik at verdiskapningen i eiendomsbransjen går av seg selv, selv om noen kanskje tror det.
– Det er som med alt annet her i verden, så lenge ting går oppover, så tjener man penger. De som er gode på dette har tjent penger jevnt og trutt, men det skyldes at de har opparbeidet seg en betydelig kunnskap om når de skal gå inn og ut av markedet, sier Solheim.
Les også: Volumet har passert 24 mrd.
Les også: Eplehageutbygger har tjent 258 millioner på fem år
For deres egen del har verdiskapningen vært bra, men det betyr ikke at resultatene nødvendigvis kommer samtidig.
– Resultatene kommer når man selger, ikke når man skaper verdiene. En av forutsetningene innenfor eiendomsbransjen er derfor å være langsiktig og å vite når man skal slå til. Kjøper man for dyrt, så klarer man ikke å reparerer det, sier Solheim.
Les også: Slik er markedet akkurat nå
Les også: Her er fasiten for 2013
Les også: – Vi har aldri hatt det så travelt
Les også: – Vi snakker milliarder og vi snakker mange av dem
Må ha et konsept
Han mener at man for å lykkes også er avhengig av å ha et konsept som man har tro på og som man er tro mot.
– Man må så jobbe etter dette konseptet. Alle som er dyktige gjør det. Det betyr at man ikke kan kjøpe eiendommer hvor som helst og tro at man er eiendomsutvikler, sier Solheim.
Les også: – Vi vil se 4-tallet
Les også: – Boligfesten fortsetter