– Jeg vil ikke si at det er priskrig, men det er veldig tøff konkurranse. Slik har det vært den siste tiden og det er det fortsatt, sier administrerende direktør i Eiendomsmegler1, Odd Nymark.
Beskyldningene hagler
Administrerende direktør i Privatmegleren, Grete Wittenberg Meier, mener at Eiendomsmegler1 og DNB Eiendom er blant de som hyppigst selger seg på billigsalg.
Nymark avsier på det sterkeste at de er verre på dette området enn andre.
– Jeg hører til stadighet mine meglere klager på andre merkenavn i forhold til dumping av priser. Beskyldningene hagler. Det er helt sikkert noen av våre meglere som har vært prisaggressive, men vi har ingen gjennomgående prispolitikk hvor vi forsøker å gi bort tjeneste våre.
– Det er prisforhandling i alle caser og man prøver å tilpasse seg markedet. I noen tilfeller er det selvfølgelig slik at man har lyst på et oppdrag og da kan det nok være tilfeller hvor megler selv senker prisen, sier Nymark.
Les også: Hva er «villamessig»?
Les også: Pokersjanse kan gi storgevinst
Han påpeker at de spesielt i forbindelse med nyetableringer opplever at konkurrenter senker prisene.
– Flere av våre meglere kommer da med tilbakemeldinger om at det er helt umulig, ”de gir jo bort tjenestene sine”. Dette henger selvfølgelig sammen med at de ønsker å bli synlige i markedet. Dette er helt naturlig og slik vil det alltid være, sier Nymark.
Les også: Tre av ti meglere i minus
– Ingen kobling mellom megler og bank
Wittenberg Meier mener prisdumpingen fra de to aktørene skyldes at de på denne måten bidrar til å skaffe banken som står bak meglerforetakene nye kunder.
– Jeg har også hørt denne uttalelsen tidligere. Det som er tilfelle er at vi ikke får betalt for å skaffe kunder til banken. Det er ene og alene meglerprovisjonen som betaler oss, og jeg kan derfor ikke tenke meg at noen meglere velger å gi bort sine tjenester for å skaffe banken nye kunder, sier Nymark.
Han påpeker at de samarbeider gode med Sparebank1, men at det ikke er noen koblinger opp mot banken i forhold til lønn.
– Det er megleren selv som avklarer avlønningen med kunden, sier Nymark.
Les også: Ønsker utbyggere dit peppern gror
Kan ha blitt for mange
Den knallharde konkurransen går selvfølgelig ut over den enkelte meglers provisjon. Dette gjelder spesielt i området med mange meglere. I første halvår i 2013 var for eksempel gjennomsnittsprovisjonen ved formidling av boliger i Oslo på 1,57 prosent. I Rogaland var tilsvarende tall 1,63 prosent, mens meglerne i Hedmark kunne ta ut en provisjon på 2,49 prosent.
Les også: Ny kommuneplan for Oslo
Les også: Her får du mest nei
Nymark forteller at snittprovisjonen deres er på 1,5 prosent. Dette gjelder i alle fall for Oslo, men Nymark mener at dette er en snittprovisjon som er noenlunde riktig også for landet for øvrig. Han mener at det i enkelte områder kan ha blitt etablert for mange meglere.
– Det er vanskelig å svare på, men det kan nok være en overetablering i enkelte områder, hvor det nærmest er en megler på hvert hushjørne. Dette henger sammen med hvor mange boliger som omsettes, og i enkelte områder er det nok fortsatt for liten konkurranse om oppdragene, sier Nymark.
Les også: – Nye byggeforskrifter fra nyttår