NY: Arkitema Architects har tegnet den nye togstasjonen i Trondheim.
Blir mye mer enn bare en stasjon
Nye Trondheim Stasjon skal bli det første bygget som binder sentrum sammen med havnen.
Arkitema Architects har tegnet det nye bygget som skal romme mer enn bare en stasjon. Målet er at det skal bli en møteplass for alle innbyggerne i Trondheim.
Arkitektkonkurransen ble lansert av Norske Arkitekters Landsforbund og er resultat av Bane NOR Eiendoms og Trøndelag fylkeskommunes visjon om å skape et arkitektonisk landemerke. Trondheim Stasjon blir det første bygget som er del av en større plan om å binde sentrum sammen med havnen. Arkitema Architects og PKA Arkitekter skal nå jobbe videre med vinnerforslaget.
LES OGSÅ: Vil ha dobbelt så mange boliger inn i gigantprosjektet
– Ønsket er å skape et multimodalt transportknutepunkt som kan styrke byens identitet og skape attraktive opplevelser. Samtidig skal det bli et forbilde på klimavennlig byutvikling og grønn mobilitet. Målet er at stasjonen blir både et utgangs- eller sluttpunkt for reisen og en destinasjon i seg selv. Bygget skal dessuten inneholde et stort kontorlokale og blir arbeidsplasser for hundrevis av mennesker, heter det blant annet.
– Vi er svært tilfredse med designforslaget og det kommer til å bidra til at Trondheim sentrum blir mer attraktivt for innbyggere, turister og de som er på gjennomreise. Her kommer ulike tjenester til å bli samlet, og vi har planlagt nøye for å skape god flyt i logistikken for alle passasjerer på tog, buss, båt, sykkel og bil, påpeker forretningsområdesjef Thomas Grave-Larsen i Arkitema Architects.
LES OGSÅ: Milliardprosjektet skal inneholde 950 boliger
Trebyen Trondheim har gitt inspirasjon til å designe stasjonen med bærekonstruksjoner i tre, og skal videreføre byens stolte tradisjon for trebebyggelse.
– Vi har vært i tett samarbeid med lokale arkitekter fra PKA som har sikret en solid lokal forankring. Og de ikoniske gamle trehusene ved Nidelven blir fremhevet når man ankommer byen fra sjøsiden via Sjøgangen, sier arkitekt Thomas Birkkjær i Arkitema Architects.
En av de store utfordringene er at deler av stasjonsbygningen skal legges over togskinnene, uten at togtrafikken blir rammet. Derfor blir de delene bygd i moduler som kan monteres raskt. Også fasadene, som gir solavskjerming til hele bygget, skal forhåndsproduseres i moduler.
LES OGSÅ: Selger byens beste tomt
I Bane NOR Eiendom ser de frem til at det kommer en ny stasjon.
– Det gamle stasjonsbygget har for liten kapasitet til å ivareta en stadig økende trafikkstrøm, og atkomsten til plattformene er ikke optimal. Vi har stor tro på at vi med dette utgangspunktet kan utvikle et velfungerende knutepunkt og få flere til å reise kollektivt, uttaler prosjektsjef Arne Hognestad.