Flere eiendomsselskaper og utbyggere har data spredt utover flere systemer, uten tilgang til å kunne nyttiggjøre seg av den. Det siste året har Solon Eiendom samarbeidet med Marketer Real Estate Technologies om en ny digital strategi for å kunne ta mer eierskap til egen data og bruke innsikten til å optimalisere innenfor og på tvers av prosjekter.
Solon Eiendom er en eiendomsutvikler som er
opptatt av å levere boliger med unik arkitektur og gode bokvaliteter.
- Vi har fokus på kvalitet og egenart, og
er veldig opptatt av å ha faste samarbeidspartnere hvor vi sammen har en visjon
for hva vi skal utvikle, sier markedsdirektør Ida Stokstad.
Siden 2019 har Solon Eiendom samarbeidet
tett med Marketer om digital markedsføring av nybyggprosjekter i Norge. Det har
videre ledet til et samarbeid hvor begge parter tør å stille krav, utfordre
hverandre til å tenke nytt, og videreutvikle produkter.
I dag leverer Marketer et bredt spekter av
tjenester til Solon Eiendom - blant annet boligvelger, 3D-visualisering,
markedsføring og nettside.
Bygger
en helt ny bydel i Ski
Prosjektene til Solon Eiendom skal skille
seg ut på det stedet de utvikler, og det skal være et særpreg på byggene som
skapes. Magasinparken i Ski er et slik prosjekt, som
bygges i samarbeid med de fire arkitekthus RRA, R21, A-lab og Code. Marketer
ble nylig invitert til Magasinparken i Ski.
Marketers kundeansvarlig for Solon Eiendom,
Martin Dunseth, sier det er givende å se et så stort prosjekt ta form etter å
ha samarbeidet over lengre tid.
- At Solon Eiendom tar seg tid til å vise
oss i Marketer prosjektet gir enda større eierskap og motivasjon til å levere
gode resultater for dem, sier Dunseth.
87%
er solgt
- Magasinparken er et prosjekt som har
ligget ute for salg en god stund, og det er to år til de siste tårnene står
klare. Det er en lang periode vi markedsfører og da har vi vært opptatt av å ha
ulike budskap, vinklinger og jobber med ulike målgrupper fra prosjekt til
prosjekt, sier Stokstad.
Solon Eiendom har helt siden salgsstart for
de første enhetene jobbet med Marketer, med mål om å finne riktige kjøpere til
de ulike prosjektene. I dag er hele 87% av boligene solgt.
- Vi har jobbet tett med Marketer for å
sette markedsplaner som går kontinuerlig, og som fremmer hvert prosjekt på en
unik måte.
Vil
ta eierskap til egen data
Det siste året har Solon Eiendom i samarbeid
med Marketer jobbet med en ny digital strategi.
- Et betydelig element i prosessen har vært
å diskutere viktigheten av, og forutsetninger for, å ta eierskap til egen data.
Videre har vi brukt tid på å diskutere hvordan vi kan nyttiggjøre oss av eget
datagrunnlag for å ta bedre beslutninger, påpeker Stokstad.
Stokstad forteller at de tidligere har hatt
data spredt utover ulike meglersystemer, og at det for framtiden blir viktig å
ha systemene og prosessene på plass for å kunne eie og bruke data selv.
- Sammen med Marketer Consulting
gjennomførte vi et forprosjekt hvor vi så på vår digitale strategi og kartla
systemene vi har i dag, med dataflyt, eierskap og rettigheter. Vi gjorde en
nåsituasjonsanalyse og identifiserte utfordringer i dagens systemer og oppsett,
og brukte tid på å definere løsninger og målbilde for tiden fremover. Arbeidet
vi gjorde med Marketer definerer nå i stor grad rammene for vår nye digitale
strategi, forteller Stokstad.
- Det å samarbeide tett med ledelsen i
Solon Eiendom for å sette rammene for en ny digital strategi har vært spennende
og lærerikt. De er fremoverlente og har god forståelse for viktigheten av
datadrevne beslutninger, noe som matcher godt med Marketer og våre tanker rundt
bruk av teknologi for å forbedre fremtidens eiendomstransaksjoner. Jeg ser frem
til å følge Solon Eiendom videre i tett samarbeid med Marketer, sier
strategikonsulent Jonas Sørlie i Marketer.
Stokstad forteller at et av virkemidlene
som Solon Eiendom skal bruke i den nye digitale strategien, er Marketers M360
Plattform. M360 vil hjelpe oss med å samle og analysere data, for å
optimalisere på tvers av kontorer og prosjekter.
På toppen av plattformløsningen utvikler vi
også en ny nettside i samarbeid med DayTwo og Marketer. Nettsiden vil bli laget
med Craft CMS, og være integrert med M360. Kombinasjonen vil gi oss
fleksibilitet i design og utforming av nettsiden samtidig som vi får alle
fordelene med M360, utdyper Stokstad.
M360 er Marketers
ende-til-ende plattform for å styre den digitale kundereisen. Plattformen
forenkler administrasjon av all prosjektdata, og sikrer full datafangst gjennom
kundereisen som muliggjør optimalisering av alle markedsførings- og
salgsaktiviteter. M360 er sømløst integrert med en rekke moduler som
administreres i plattformen, inkludert blant annet nettsider, digitale
kampanjer, boligvelger og digitalt kjøp.
En
salgssuksess
- Magasinparken til Solon Eiendom har vært
en salgssuksess fra vi lanserte prosjektet! Nå jobber vi med å selge de siste
enhetene, og spesielt de enhetene som er klare til innflytting til jul. Vi
gleder oss veldig til å ytterligere gode resultater av samarbeidet med Marketer
i tiden som kommer, avslutter Stokstad.
Se hele intervjuet og besøket til
Magasinparken her.