NEKTET FREMMET: Høyesterett vil ikke behandle anken over Borgarting lagmannsretts dom fra i fjor, hvor en entreprenør ikke nådde frem med sitt krav om vederlagsjustering basert på myndighetstiltak utløst av Covid 19-pandemien.Illustrasjonsfoto
Vederlagsjustering som følge av force majeure? Nå har Høyesterett sagt sitt
Ved Høyesteretts beslutning av 16. februar 2023 ble det avgjort at anken over Borgarting lagmannsretts dom 25. oktober 2022 ikke ble tillatt fremmet til behandling i Høyesterett. Lagmannsrettens dom er dermed rettskraftig avgjort.
Totalentreprenør fremmet tre krav som var basert på
myndighetstiltakene som var foranlediget av Covid-19. Dette var krav om
vederlagsjustering for økte kostnader til:
- Forsering,
Annonse
- forlenget rigg og drift, og
- smittevernstiltak
Kravet knyttet til forseringskostnader var avledet av
totalentreprenrørens krav om fristforlengelse, som totalentreprenøren mente var
avslått. Totalentreprenøren hadde derfor iverksatt defensiv forsering.
Forseringskravet var dels forankret i forseringsbestemmelsen
i NS 8407 punkt 33.8 og dels i NS 8407 punkt 15.2. Bestemmelsen gir
totalentreprenøren rett til å påberope seg endringsreglene dersom det etter
inngivelse av tilbudet skjer enderinger i lover eller forskrifter, eller det
fattes enkeltvedtak som «innebærer at de avtalte kravene til prosessen (...) må
endres».
For de øvrige krav var det sentrale rettslige grunnlaget NS
8407 punkt 15.2.
Byggherren gjorde gjeldende at Covid-19 er en
ansvarsfritaksgrunn, for både byggherre og totalentreprenør. I relasjon til
forseringskravet gjorde byggherren gjeldende at ingen av vilkårene var oppfylt.
Det ble anført at totalentreprenør ikke hadde krav på fristforlengelse fordi
det ikke var påvist at det ville oppstå forsinkelse på kritisk linje, eller mot
dagmulktbelagte frister. Det var derfor verken påvist årsakssammenheng, eller
et legitimt behov for forsering.
Covid-19 som force majeure-begivenhet og virkeområdet til
NS 8407 punkt 33.3
Lagmannsretten la til grunn at Covid-19 var en force
majeure-begivenhet – i alle fall for kontrakter som ble inngått før pandemien
inntrådte – slik som var tilfellet i denne saken.
Lagmannsretten behandler deretter forholdet mellom NS 8407
punkt 33.3 (force majeure) og NS 8407 punkt 15.2. Det følger av NS 8407 punkt
33.3 første ledd at:
«Partene har krav på
fristforlengelse dersom fremdriften av deres forpliktelser, hindres av forhold
utenfor deres kontroll, så som ekstraordinære værforhold, offentlige påbud og
forbud, streik, lockout og overenskomstbestemmelser.»
Bestemmelsen nevner uttrykkelig at offentlige påbud og
forbud er en force majeure-begivenhet.
Lagmannsretten kom til at NS 8407 punkt 33.3 uttømmende
regulerer spørsmålet om når en totalentreprenør kan kreve fristforlengelse som
følge av en force majeure-begivenhet, hva enten begivenheten leder til myndighetstiltak
eller ikke. Det følger av bestemmelsens femte ledd at partene ikke har krav på
justering av vederlaget som følge av fristforlengelse etter bestemmelsen.
Lagmannsretten konstaterer at punkt 33.3 femte ledd
avskjærer vederlagsjustering «som følge av fristforlengelse etter denne
bestemmelse». Totalentreprenør har krav på tid, men ikke krav på justering av
vederlaget – i alle fall ikke for vederlagskrav som følge av forlenget
byggetid.
Den part som skal erlegge en ytelse har krav på
fristforlengelse, men ikke krav på vederlagsjustering. Dette innebærer at hver av
partene bærer egne kostnader som følge av en relevant force majeure-hendelse,
herunder egne kostnader i forlenget byggetid. På den annen side eksponeres ikke
totalentreprenøren for dagmulkt.
Etter vårt syn er dette en riktig tolkning av bestemmelsen. Ordlyden
er klar, og fortolkningen underbygges av reelle hensyn. Reglene om force
majeure regulerer rettsvirkninger av begivenheter utenfor partenes kontroll. Konklusjonen
synes også å være i samsvar med etablert juridisk teori.
Lagmannsretten reiser videre spørsmål om ordlyden i punkt
33.3, «som følge av fristforlengelse etter denne bestemmelsen», åpner for at
kostnader som ikke er en konsekvens av forlenget byggetid kan kreves dekket
etter andre bestemmelser i standarden – som for eksempel NS 8407 punkt 15.2. Ved
behandling av dette temaet påpekes at force majeure-begivenheter nærmest alltid
vil føre til økte kostnader, for begge parter.
Lagmannsretten reiste også spørsmål om hvorvidt merkostnader,
som følge av at det offentlig vedtar nye reguleringer og pålegg som går ut på å
endre opprinnelig avtalte ytelser, kan tenkes å bli fanget opp av NS 8407 punkt
15.2 og således bli en byggherrerisiko. Spørsmålet kom imidlertid ikke på
spissen ettersom totalentreprenørens krav knyttet til økt renhold og
desinfeksjon var basert på myndighetsanbefalinger, ikke myndighetspålegg. NS
8407 punkt 15.2 fikk derfor ikke anvendelse.
Etter vårt syn ville resultatet blitt det samme i saken også
for det tilfellet at de generelle anbefalingene var gitt som myndighetspålegg.
Generelle myndighetspålegg som i prinsipp rammer byggherrer, totalentreprenører
og samfunnet for øvrig på samme vis, må anses omfattet av force majeure-begrepet.
Bestemmelsen i NS 8407 punkt 15.2 må ses i lys av regelen i
punkt NS 8407 14.4 som regulerer situasjonen der nye myndighetskrav endrer
kravet til «kontraktsgjenstanden».
NS 8407 punkt 15.2, og punkt 14.4, bør forbeholdes
myndighetstiltak som rammer byggeprosjektet konkret. Dette synes også å være i
samsvar med etablert juridisk teori, og også de hensyn som ligger til grunn for
bestemmelsene.
Byggherrer er tjent med at kontraktsgjenstanden
tilfredsstiller relevante myndighetskrav ved overtakelse, også i de tilfeller
det kommer nye myndighetskrav underveis i byggeprosessen. For eksempel nye støykrav
knyttet til oppholdsområder som må løses med innkassing av balkonger. Det er
rimelig at byggherren betaler for merkostnadene ved dette.
Alternativet kunne
være at totalentreprenør leverer i tråd med de krav som gjaldt da tilbud ble
inngitt, uten å ta hensyn til nye myndighetskrav som kommer til underveis i
prosessen. I et slikt tilfelle må byggherren i etterkant besørge at
kontraktsgjenstanden tilfredsstiller nye lovkrav. Dette siste vil være uheldig
både av prosjekt- og samfunnsøkonomiske hensyn.
I relasjon til kravet knyttet til sykepenger/karantene, påpeker
også lagmannsretten at de begrensede utgiftene til dette heller ikke er å anse
som en merkostnad som er en byggherrerisiko.
Etter vår vurdering ville resultatet blitt det samme også
for det tilfelle utgiftene ikke var å anse som begrensede. En sondring mellom
begrensede og ikke-begrensede utgifter, har heller ikke støtte i ordlyden.
Lagmannsrettens vurdering av krav på fristforlengelse –
kritisk linje
Krav om dekning av forseringsutgifter forutsetter blant
annet at totalentreprenør har krav på fristforlengelse. Det følger av NS 8407
punkt 33.1 første ledd at «Totalentreprenøren har krav på fristforlengelse
dersom fremdriften hindres» av byggherreforhold.
En tilsvarende formulering fremgår av punkt 33.3: «Partene
har krav på fristforlengelse dersom fremdriften av deres forpliktelser hindres
av forhold utenfor deres kontroll (…)».
NS 8407 punkt 33.5 gir nærmere regler om beregning av
fristforlengelse, og det fremgår der at: «Fristforlengelsen skal svare til den
virkning på fremdriften som forhold nevnt i 33.1, 33.2 eller 33.3 har
forårsaket (…)».
Det følger av ordlyden at det må være årsakssammenheng
mellom den relevante begivenhet som påberopes, og den fristforlengelse som
kreves. Dette er også i tråd med Høyesterett sine retningslinjer i Hab-dommen, HR-2019-1225-A,
jf. avsnitt 66 og avsnitt 106 flg..
Ved drøftelsen av kravet til årsakssammenheng viser
lagmannsretten til retningslinjene i Hab-dommen, og fastslår deretter at det er
totalentreprenør som må påvise «at det foreligger årsakssammenheng mellom pandemien
og forsinkelse på reell kritisk linje i prosjektet».
«Den
kritiske linjen er en kjede av koblede aktiviteter som påvirker prosjektets
sluttdato direkte. Rekkefølgen av slike aktiviteter kan ikke legges om uten at
dette får betydning for fremdriften. En hindring som ikke påvirker kritisk
linje og heller ikke fremdriften, vil for eksempel være der totalentreprenøren
uforstyrret kan utføre andre arbeidsoperasjoner, eventuelt på andre steder i
bygget enn opprinnelig planlagt.»
Totalentreprenøren hadde ikke påvist forsinkelse på kritisk
linje, og var derfor ikke berettiget til fristforlengelse.
Om artikkelforfatterne:
Per Gustav Lilleaasen er partner, Martine Skaar er advokat
og Henrik Behrens er advokatfullmektig, alle Advokatfirmaet Føyen AS.