Annonsørinnhold

Universell utforming, teknologi & design

Historisk sett har eiendommer ikke vært tilgjengelige for alle. Det kan være krevende for eldre, barn, funksjonshemmede, og mennesker med kognitive utfordringer å enkelt komme seg inn i bygg. Enten det er høye trinn, smale dører eller ukjent teknologi som skaper utfordringer så skal det ikke være slik, ingen skal ha problemer med å komme seg inn i og ut av et bygg.

For eldre mennesker er ny teknologi ofte ikke veldig inkluderende. Når ny adgangskontroll eller teknologi relatert til adgang installeres på eiendommen, kan det være forvirrende å bruke, som kan føre til at eldre og barn ikke kommer seg inn hjemme på en enkel måte eller ikke kan svare når besøkende ringer på. Med et så høyt nivå av ensomhet blant eldre mennesker, er det viktig å gjøre teknologien mer inkluderende for å forhindre eller bekjempe isolasjonen deres.

Universell utforming, inkludering og lik behandling av alle

Eiendomsbransjen har tatt grep for mer inkluderende og tilgjengelige løsninger for alle. For eksempel omtaler de norske bygningsforskriftene TEK 17 standardene som utviklere må oppfylle for at eiendom skal tilfredsstille kravet om universell utforming. Dette inkluderer ting som høye/brede nok dører og ramper for enkel adgang. For nyere hjem, eller eiendommer gjør disse forskriftene det enklere for alle å bo og jobbe der. Men når det kommer til teknologi, er reglene bredere. I en samtale med Joachim Stray, gründer av og CPO i Defigo, forklarer han hvorfor det er et problem:

"Bransjen utvikler teknologi for de brede massene, brukere som er digitale og som er komfortable med å bruke teknologi i hverdagen sin. Eldre har et annet utgangspunkt, de forstår teknologi og digitale løsninger på en annen måte enn oss som har høy digital kompetanse. Men vi har alle det til felles at vi blir frustrerte og stresset hvis vi blir presentert for en teknisk løsning som vi ikke mestrer, men det som er viktig for oss for å løse et problem – legger vi til tid som en faktor øker stressnivået enda mer.

Vi har sett eksempler på at eldre gruer seg til å få besøk fordi de ikke mestrer å bruke porttelefonen sin, og enkelte så mye at de heller ikke vil ha besøk. Så de sitter der da alene og blir isolert for familie, venner og samfunnet for øvrig. Det kan vi ikke være bekjent av synes jeg.»

For mange teknologiselskaper er tilgjengelighet og inkludering en ettertanke. Fordi flertallet av befolkningen er funksjonsdyktig, er dette bevisst eller ubevisst målgruppen til teknologileverandørene. "Vi i Defigo har alltid hatt det som viktig mål å utvikle løsninger som alle kan bruke, enten det er barn, eldre eller analoge mennesker. Vi mener at flere burde fokusere på det samme, spesielt innen proptech-verdenen."

Samarbeid mellom proptech-selskaper og eiendomsutviklere har medført at bygninger blir stadig smartere, med funksjoner som sensorer, nøkkelfri tilgang og mobilbasert app-teknologi blir mer vanlig. Problemet med dette er at man ikke vet hvor fysiske brytere er byttet ut med sensorer. Det kan være forvirrende og opprørende å ikke enkelt kunne låse seg inn i eller bevege seg rundt i det bygget man bor eller jobber i.

Ny løsning for eldre utviklet med Oslo Met & Oslo kommune

"Smarte bygninger er bare smarte for de som vet hva det betyr og er komfortable med å ta i bruk ny teknologi. Det er ikke tilfellet for alle mennesker. Når vi vurderte hvordan vi kan gjøre Defigo enda mer brukervennlig for eldre og analoge brukere, så vi på teknologien denne gruppen er best kjent med. For eksempel, radioer, tradisjonelle telefoner og svarapparatet og TV’er. Alle disse har store fysiske knapper som styrer hva som skjer på enheten. Det var et utmerket utgangspunkt for oss,» sier Joachim.

Med dette i tankene skapte Defigo 'Defigo Elite' i samarbeid med Oslo Met University og Oslo Kommune. Defigo Elite, et forenklet grensesnitt på Defigo svarapparatet som kobles til både Defigo porttelefonen ved inngangsdøren til eiendommen og ringeklokken ved leiligheten. Grensesnittet leveres med stor tekst på skjermen for de med begrenset syn, og ved anrop fra porttelefonen eller ringeklokken, vises det store, enkle knapper på skjermen. Når svarapparatet er ikke i bruk viser det klokkeslett og tid på døgnet (dag/natt), en etterspurt funksjon blant de eldre som utviklet løsningen i samarbeid med Defigo.

"Vi er veldig fornøyde med hvordan Defigo Elite ser ut og fungerer. Og ved å samarbeide med Oslo Met og Oslo Kommune, fikk vi samlet inn ekstremt nyttig innsyn om hvordan vi best kunne utvikle en optimal løsning for eldre, analoge og mennesker med kognitive utfordringer. Defigo Elite er en forenklet versjon av Defigo, men målet vårt var å minimere forvirring for brukeren, slik at de enkelt kunne ta imot besøk, noe som kan bidra til redusert isolasjon blant disse brukerne."

Selv om produktet ikke lanseres før i juni i år piloteres løsningen nå i en eldrebolig i Oslo med veldig gode resultater. "Den mest tilfredsstillende delen av prosessen var å se Defigo Elite i bruk. Det ville vært kortsiktig tenkt av oss å skape dette produktet for eldre og analoge mennesker uten at den brukergruppen var med på å utvikle og teste løsningen. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger så langt, og vi er spente på lanseringen. Da kan Defigo gjøre sin del i å redusere ensomhet og isolasjon blant eldre og analoge mennesker."

Defigo Elite blir lansert i juni, registrer deg for å motta Defigo-nyhetsbrevet og få informasjon om lanseringen.

Powered by Labrador CMS