Historisk sett har eiendommer ikke vært tilgjengelige for alle. Det kan være krevende for eldre, barn, funksjonshemmede, og mennesker med kognitive utfordringer å enkelt komme seg inn i bygg. Enten det er høye trinn, smale dører eller ukjent teknologi som skaper utfordringer så skal det ikke være slik, ingen skal ha problemer med å komme seg inn i og ut av et bygg.
For eldre mennesker
er ny teknologi ofte ikke veldig inkluderende. Når ny adgangskontroll eller teknologi
relatert til adgang installeres på eiendommen, kan det være forvirrende å
bruke, som kan føre til at eldre og barn ikke kommer seg inn hjemme på en enkel
måte eller ikke kan svare når besøkende ringer på. Med et så høyt nivå av ensomhet blant eldre mennesker, er det viktig å gjøre teknologien mer
inkluderende for å forhindre eller bekjempe isolasjonen deres.
Universell utforming, inkludering og
lik behandling av alle
Eiendomsbransjen
har tatt grep for mer inkluderende og tilgjengelige løsninger for alle. For
eksempel omtaler de norske bygningsforskriftene TEK 17 standardene som utviklere må oppfylle for at
eiendom skal tilfredsstille kravet om universell utforming. Dette inkluderer
ting som høye/brede nok dører og ramper for enkel adgang. For nyere hjem, eller
eiendommer gjør disse forskriftene det enklere for alle å bo og jobbe der. Men
når det kommer til teknologi, er reglene bredere. I en samtale med Joachim Stray, gründer av og CPO i Defigo, forklarer han
hvorfor det er et problem:
"Bransjen
utvikler teknologi for de brede massene, brukere som er digitale og som er
komfortable med å bruke teknologi i hverdagen sin. Eldre har et annet
utgangspunkt, de forstår teknologi og digitale løsninger på en annen måte enn
oss som har høy digital kompetanse. Men vi har alle det til felles at vi blir
frustrerte og stresset hvis vi blir presentert for en teknisk løsning som vi
ikke mestrer, men det som er viktig for oss for å løse et problem – legger vi
til tid som en faktor øker stressnivået enda mer.
Vi har sett eksempler
på at eldre gruer seg til å få besøk fordi de ikke mestrer å bruke
porttelefonen sin, og enkelte så mye at de heller ikke vil ha besøk. Så de
sitter der da alene og blir isolert for familie, venner og samfunnet for øvrig.
Det kan vi ikke være bekjent av synes jeg.»
For mange
teknologiselskaper er tilgjengelighet og inkludering en ettertanke. Fordi
flertallet av befolkningen er funksjonsdyktig, er dette bevisst eller ubevisst
målgruppen til teknologileverandørene. "Vi i Defigo har alltid hatt det
som viktig mål å utvikle løsninger som alle kan bruke, enten det er barn, eldre
eller analoge mennesker. Vi mener at flere burde fokusere på det samme,
spesielt innen proptech-verdenen."
Samarbeid mellom
proptech-selskaper og eiendomsutviklere har medført at bygninger blir stadig smartere,
med funksjoner som sensorer, nøkkelfri tilgang og mobilbasert app-teknologi
blir mer vanlig. Problemet med dette er at man ikke vet hvor fysiske brytere er
byttet ut med sensorer. Det kan være forvirrende og opprørende å ikke enkelt
kunne låse seg inn i eller bevege seg rundt i det bygget man bor eller jobber i.
Ny løsning for eldre utviklet med
Oslo Met & Oslo kommune
"Smarte
bygninger er bare smarte for de som vet hva det betyr og er komfortable med å
ta i bruk ny teknologi. Det er ikke tilfellet for alle mennesker. Når vi
vurderte hvordan vi kan gjøre Defigo enda mer brukervennlig for eldre og
analoge brukere, så vi på teknologien denne gruppen er best kjent med. For
eksempel, radioer, tradisjonelle telefoner og svarapparatet og TV’er. Alle
disse har store fysiske knapper som styrer hva som skjer på enheten. Det var et
utmerket utgangspunkt for oss,» sier Joachim.
Med dette i tankene
skapte Defigo 'Defigo Elite' i samarbeid med Oslo Met University og Oslo
Kommune. Defigo Elite, et forenklet grensesnitt på Defigo svarapparatet som
kobles til både Defigo porttelefonen ved inngangsdøren til eiendommen og
ringeklokken ved leiligheten. Grensesnittet leveres med stor tekst på skjermen
for de med begrenset syn, og ved anrop fra porttelefonen eller ringeklokken, vises
det store, enkle knapper på skjermen. Når svarapparatet er ikke i bruk viser
det klokkeslett og tid på døgnet (dag/natt), en etterspurt funksjon blant de
eldre som utviklet løsningen i samarbeid med Defigo.
"Vi
er veldig fornøyde med hvordan Defigo Elite ser ut og fungerer. Og ved å
samarbeide med Oslo Met og Oslo Kommune, fikk vi samlet inn ekstremt nyttig innsyn
om hvordan vi best kunne utvikle en optimal løsning for eldre, analoge og mennesker
med kognitive utfordringer. Defigo Elite er en forenklet versjon av Defigo, men
målet vårt var å minimere forvirring for brukeren, slik at de enkelt kunne ta
imot besøk, noe som kan bidra til redusert isolasjon blant disse brukerne."
Selv om produktet
ikke lanseres før i juni i år piloteres løsningen nå i en eldrebolig i Oslo med
veldig gode resultater. "Den mest tilfredsstillende delen av prosessen var
å se Defigo Elite i bruk. Det ville vært kortsiktig tenkt av oss å skape dette
produktet for eldre og analoge mennesker uten at den brukergruppen var med på å
utvikle og teste løsningen. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger så langt,
og vi er spente på lanseringen. Da kan Defigo gjøre sin del i å redusere
ensomhet og isolasjon blant eldre og analoge mennesker."
Defigo Elite blir
lansert i juni, registrer deg for å motta Defigo-nyhetsbrevet og få informasjon om lanseringen.