Tech:
Teknologi skal bidra til det grønne skiftet
Stor-Oslo Eiendom satser på teknologi som gir mer innsikt og forståelse for det grønne skiftet.
Mikkel H. Røisland, prosjektleder for salg & marked i Stor-Oslo Eiendom tror grønn teknologi blir det største fokusområdet innen proptech i 2022.
– Teknologi som bidrar til å løfte bransjen videre inn i det grønne skifte og som fremmer aktørenes muligheter til å skaffe seg en økt posisjon innen bærekraftsatsningen, og sikrer nye markedsandeler, sier han.
Bærekraft er komplekst og Stor-Oslo Eiendom er spesielt på jakt etter teknologi som kan bidra innenfor klimagassregnskap, sirkulær økonomi, sosial bærekraft og valg av riktig materialer i prosjektene deres.
– Vi ønsker å invester i teknologi som bidrar til mer innsikt og forståelse for det grønne skiftet. Teknologi som bidrar til økt lønnsomhet for bransjen (kunder, utbyggere, storsamfunnet) i form av energisparing i produksjon og drift, reduksjon i materialbruk og reduksjon i klimagassutslipp, fremhever Røisland.
I dialog med flere proptech-selskaper
Her er Stor-Oslo Eiendom i dialog med flere selskaper som kan gå direkte inn i deres verdikjede og være med å effektivisere og forbedre hvert enkelt prosjekt, og porteføljen i sin helhet.
– Blant annet er ombruk på byggeplassene våre et satsningsområde vi prioriterer høyt sammen med våre entreprenører. Her er vi også i dialog med flere spennende aktører som kommer med ny teknologi som vil bidra til å kunne forenkle og tilgjengeliggjøre ombruk i større grad, sier han og fortsetter:
– Vi ser også flere interessante selskaper innenfor deling av data på tvers av verdikjeden, som blant annet kan bidra til å forbedre/effektivisere drift av bygg, gjøre det enklere å forstå brukermønsteret til innbyggerne i området vi utvikler, knytte riktige tilbud på bygulvet tettere opp mot boligkjøpere og totalt sett gi oss mer innsikt for å utvikle de riktige produktene i de markedene vi utvikler i.
Røisland henviser videre til flere interessante plattformer mot salg, kundereisen og tilvalg på vei opp.
– Disse vil hjelpe oss å effektivisere prosessen og ikke minst sørge for en bedre kundereise, fra kunden kjøper bolig av oss og ut reklamasjonsperioden på 5 år etter overtatt bolig, avslutter han.