Artikkelforfatter er Anna Falck-Ytter, advokat og specialist counsel i advokatfirmaet Wiersholm. Hun er medlem av firmaets faggruppe for næringseiendom.
Taksonomien har trådt i kraft i Norge
Loven som gjennomfører taksonomiforordningen og offentliggjøringsforordningen i norsk rett trådte i kraft den 1. januar 2023.
Bakgrunn og ikrafttredelse
EU-taksonomien
er et rettslig klassifiseringsverktøy som skal definere hvilke økonomiske
aktiviteter, eller kanskje enklere forklart, investeringer, som er
“bærekraftige”.
Forslaget om å
inkorporere taksonomien i norsk lov ble vedtatt av Stortinget i desember 2021,
men kunne først iverksettes i Norge etter at taksonomiforordningen og
offentliggjøringsforordningen hadde trådt i kraft i EØS-avtalen. Ikrafttredelsen
i EØS-avtalen skjedde 15. desember 2022, og i statsråd den 20. desember 2022
ble det således vedtatt ikrafttredelse av loven i Norge fra og med 1. januar
2023. Dette betyr at taksonomien nå er norsk lov gjennom den nye loven "Lov om offentliggjøring av
bærekraftsinformasjon i finanssektoren og et rammeverk for bærekraftige investeringer".
For EUs medlemsland trådte taksonomien i kraft allerede for
et år siden (for de to første bærekraftsmålene).
Når det i loven vises til taksonomiforordningen og
offentliggjøringsforordningen, menes forordningene slik de til enhver tid er
gjennomført og endret. Det følger av taksonomien at Europakommisjonen skal
vurdere mulige utvidelser av taksonomiregelverket, så det er sannsynlig at det
vil komme endringer fremover.
Tilsynet med overholdelse av bestemmelsene under loven vil
ligge hos Finanstilsynet.
Hvem omfattes av taksonomien?
Taksonomien har
først og fremst direkte betydning for finansmarkedsaktører og store foretak av
allmenn interesse (eksempelvis børsnoterte selskaper og kredittinstitusjoner),
men vil ha indirekte betydning for langt flere, herunder eiendomsselskaper som
ikke er direkte omfattet. De fleste som opererer
i eiendomsbransjen vil kunne møte på taksonomi-relaterte problemstillinger i
tiden fremover.
Tekniske kriterier
Europakommisjonen fastsetter kriterier eller terskelverdier
for når konkrete aktiviteter eller investeringer kan defineres som bærekraftige
etter taksonomien. Disse såkalte
tekniske screeningkriteriene fastsettes i delegerte rettsakter og blir gjennomført i norsk
rett i forskrift fastsatt av Finansdepartementet, som også trådte i kraft 1.
januar 2023.
Harmonisering med norske definisjoner?
For eiendomsbransjen er flere av de tekniske
screeningkriteriene knyttet opp mot definisjoner i EUs bygningsenergidirektiv,
som ikke er implementert i Norge. Det oppstår da usikkerhet rundt hvordan man
skal tolke og dokumentere oppfyllelse av kriteriene, hvilket har vært påpekt
fra flere hold. På Regjeringens hjemmeside opplyses det om at Kommunal- og distriktsdepartementet
samt Olje- og energidepartementet arbeider med å få på plass definisjonene av
primærenergifaktor og nesten nullenergibygg i Norge, noe som for eksempel er
relevant for de tekniske kriteriene hva gjelder oppføring av nybygg.
Rapporteringskrav og offentliggjøring
Taksonomien inneholder rapporteringskrav, men de faktiske rapporteringskravene som følger for de
rapporteringspliktige selskapene, ligger noe frem i tid. Kravene til
rapportering på hvorvidt aktivitetene er i henhold til taksonomien etc., vil
først og fremst gjelde for årsrapporter som inneholder årsregnskap med
balansedag 31. desember 2023. Finansdepartementet har imidlertid oppfordret rapporteringspliktige
norske selskaper til på frivillig basis å inkludere denne informasjonen
allerede i årsrapportene for regnskapsåret 2022.
Noen aktører, for eksempel kapitalrådgivere og
finansrådgivere, pålegges krav om offentliggjøring av retningslinjer og
dokumentasjon allerede fra ikrafttredelsen den 1. januar 2023.
Artikkelforfatter er Anna Falck-Ytter, advokat og specialist counsel i advokatfirmaet Wiersholm. Hun er medlem av firmaets faggruppe for næringseiendom.