Artikkelforfatterne er partner Karoline Zeiner og partner Ingerid Eidesvik Lie i Brækhus Advokatfirma.
Reduksjon av reguleringsrisiko
Det er flere tiltak som kan redusere reguleringsrisikoen for eiendomsselskapenes prosjekter.
Risikofaktorene i en reguleringsprosess
kan til tider oppleves som uendelige. Det tar lang tid, overraskelsene kan være
mange, og til syvende og sist er det alene opp til kommunen å vedta
reguleringsplaner. Kommunen står også fritt til å utarbeide alternative
planforslag for det samme arealet.
Vi vet at mange utviklere bruker tiden i
et ellers stille marked til å arbeide med regulering av tomtebanken, og i denne
artikkelen gir vi et knippe innspill som etter vår erfaring kan redusere
reguleringsrisikoen. God planlegging og bevissthet rundt faktisk gjennomføring,
er en suksessfaktor både ved selve realiseringen av prosjektet, og også for å
gjøre prosjektet attraktivt for et eventuelt salg.
1. Sett deg godt inn i
kommuneplanen
Kommuneplanen danner rammene for senere
reguleringsplaner. Derfor er det helt sentralt å sette seg godt inn i
plandokumentene. Det er for det første viktig at arealene er satt av til det
hovedformål arealene tenkes utviklet/ brukt til, i de fleste tilfeller;
bebyggelse og anlegg. Flere kommunale planer kan dessuten virke sammen, og ha
relevante bestemmelser for det aktuelle arealet.
Videre er det sentralt å få oversikt over
eventuelle hensynssoner i kommuneplanen som vil kunne komplisere reguleringsprosessen,
f.eks. flomfare, faresoner, sikringssoner mv. Klima, miljø, og
sikkerhetspolitikk er dessuten faktorer som kan få betydning for reguleringen –
dette er elementer som ikke nødvendigvis er omtalt i gjeldende kommunale
planer, men i nasjonale. En grundig gjennomgang av plandokumentene kan gi et
innblikk i kommunens intensjoner med området. Det samme gjør eksisterende bruk ellers
i området. Er det for eksempel eksisterende boligbebyggelse i området, vil det kunne
begrense hva slags type næringsregulering som vil bli tillatt.
2. Oversikt over omfang og
utforming av rekkefølgekrav
Det er ikke alltid like lett å få oversikt
over hvilke rekkefølgekrav som kan komme i en reguleringsprosess. Her er det
sentralt å kjenne kommunen og ønskede/planlagte infrastrukturtiltak for å spå
hva som kan komme. Når det gjelder selve rekkefølgebestemmelsene, er det viktig
å ha et bevisst forhold til utformingen av disse. Det er blant annet viktig å passe
på at oppfyllelsesfristen for gjennomføring av rekkefølgekravene ikke kommer
tidligere enn nødvendig i byggeprosjektet. Videre er det viktig å unngå tolkningstvil
med hensyn til gjennomføring senere – hvilken standard og kvalitet skal være
påkrevd?
Ved flere aktører i samme plan, kan man
også forsøke å få til at rekkefølgekravene fordeles mellom felt, slik at man
unngår «gratispassasjerer».
3. Ha et bevisst forhold
til formålsgrensene i planen
Ved utarbeiding av plankartet er det svært
viktig å samtidig ha et øye til eiendomsgrensene. Dersom man skal regulere
arealer til offentlig og/eller felles infrastruktur, er det viktig å ha et
bevist forhold til hvor dette plasseres, og samtidig være klar over behov for
eventuelt grunnerverv om infrastrukturen plasseres på annen manns grunn. Private grunnervervsprosesser kan bli
langvarige og kostbare. Overraskende mange antar at så lenge arealet for
eksempel er regulert til offentlig vei, så er det bare å gå i gang med bygging.
Det er en dyrekjøpt misforståelse å avdekke uti prosjektet. Grunneier vil på
det tidspunktet sitte med svært gode forhandlingskort, fordi utvikler vil ha veldig
dårlig tid. Plassering av offentlig og felles infrastruktur, samt regulering av
adkomst, er derfor svært viktig å ha kontroll på tidlig i prosjektet. Og ved
eventuelt behov for grunnerverv, bør dialogen med grunneier starte så snart som
mulig.
4. Tid er en stor
risikofaktor
Alle som har gjennomført en
reguleringsprosess vet at planprosesser tar tid. Det er selvfølgelig en
risikofaktor i seg selv, men dessverre lite man får gjort noe med. Det man
imidlertid kan gjøre noe med, er å sørge for at egne avtataler tåler de lange
reguleringsprosessene. For stramme tidsfrister i forbindelse med for eksempel
opsjonsavtaler med grunneiere, vil kunne medføre at store investeringer går
tapt. En ekstra sjekk på avtaleverket, herunder sikre rett til forlengelse, er derfor
helt essensielt for å kunne komme i mål med et vellykket prosjekt. Vi kjenner
dessverre til flere aktører som ikke har håndtert dette på en tilstrekkelig god
måte. Det er imidlertid ofte gode grunner for å reforhandle avtaler, og partene
finner heldigvis som oftest gode løsninger.
5. Oppsummert: planning is
everything
Denne artikkelen har tatt for seg noen
konkrete tips for å redusere reguleringsrisikoen, som kan oppsummeres med at god
planlegging, som igangsettes tidlig nok, er helt essensielt. Uforutsette
krav/hensyn fra administrasjonen og/eller kommunestyret kan komme og vil måtte
håndteres, for eksempel ulike utredninger. Da er det viktig å ha tid til å håndtere
de mulige skruballene på en god måte.
Artikkelforfatterne er partner Karoline Zeiner og partner Ingerid Eidesvik Lie i Brækhus Advokatfirma.