Parallelo og Rodeo går sammen om ny modell for boligutvikling
Hvis vi tør å jobbe på en ny måte, kan vi øke marginene med inntil ti prosent, sier Lars Eirik Ulseth. Kundeorientering, spisskompetanse og bruk av nye proptech-verktøy skal gi markedsoptimale leiligheter for boligkjøpere og høyere prosjektmarginer til byggherrene.
Kundeorientering, spisskompetanse og bruk av nye
proptech-verktøy skal gi markedsoptimale leiligheter for boligkjøpere og høyere
prosjektmarginer til byggherrene.
Gjennom 25 år som arkitekt i store boligprosjekter har Lars
Eirik Ulseth ofte sett hvordan arkitekter, meglere og boligutviklere jobber
langt fra hverandre og med ulike motivasjoner. Med parameterverktøyet til
Parallelo i ryggen ser han muligheten for en helt ny måte å utvikle prosjektene
på.
I samarbeid med Rodeo arkitekter har Parallelo satt et team
og en metode som skal sikre at det arkitektoniske og kommersielle konseptet
henger bedre sammen. Rodeo og Parallelo ser store verdier for både utbygger,
arkitekt og boligkjøper.
Ny teknologi muliggjør nye metoder og prosesser
Corina Roeder fra Rodeo arkitekter har jobbet med
boligutvikling i over 20 år. Gjennom denne perioden har hun sett en stor
endring i hvordan boligprosjekter utvikles.
«Prosjektene har blitt mer komplekse. Samtidig har
leveransekravene i tidligfase økt drastisk. Dette har stilt krav til ny
kompetanse og nye roller inn i prosjektene», sier hun.
Så langt har verken prosessene eller arkitektene endret seg
i like stor grad som kravene skulle tilsi. Med de nye digitale verktøyene, ser
Corina en mulighet til å møte en del av de nye utfordringene.
«For oss arkitekter handler det om å levere mer og raskere.
Vi ønsker å jobbe tettere med kunden for å utvikle stedstilpassede og
bærekraftige byer som også imøtekommer utbyggernes økonomiske mål. En ny
metode, hvor vi aktivt tar i bruk ny teknologi, gjør det mulig for oss å skape
mer verdi», sier Corina.
Dagens prosess – en serie av uproduktive motsetninger
«Den grunnleggende utfordringen i dagens boligprosjekter er
at aktørene drar i ulike retninger», sier Lars Eirik Ulseth.
Han peker på at både arkitekt, megler og entreprenør har
ulike resultatmål. Arkitektene selger
timer og har interesse av å skape løsninger som gir faglig anerkjennelse.
Megler velger ofte de trygge løsningene fremfor de nytenkende for å selge
raskest mulig. Entreprenøren vil på sin side gjøre alt for å minimere
kostnadene.
Dette gjør at prosjektene preges av en rekke uproduktive motsetninger.
Arealeffektivitet vurderes som en motsetning til bokvalitet. Salgstakt
prioriteres over salgspris. Arealkontroll sees på som en trussel for
kunstnerisk frihet. Byggbarhet anses som hemmende for arkitektonisk kvalitet.
Resultatet er, ifølge Lars Eirik, tapte inntekter for
utbygger og dårlige løsninger for boligkjøperen.
«Når vi ber utbyggere sortere dagens arkitektkontorer ut
ifra hvordan de er posisjonert, kategoriseres de i to grupper; de
entreprenørvennlige arkitektene og de kreative. Ettersom kontorene ikke
posisjonerer seg tydelig, blir utbyggere tvunget til å gjøre kompromisser
allerede fra starten av – og dette preger hele prosessen», sier Ulseth.
Deler arkitektrollen i to: byutvikleren og
produktutvikleren
Den mest synlige endringen i metoden til Parallelo er at premisser
rundt målgrupper og leiligheter defineres mer detaljert før
prosjekteringsarbeid igangsettes. Gjennom planprosessen skal det tydelig
defineres og tegnes leiligheter på detaljnivå, samtidig som de store bymessige
grep håndteres som før.
«Den nye samarbeidsmodellen gjør de beste bedre» sier Lars
Eirik. «Rodeo er sterk på byutvikling. Samtidig har de spisskompetente
enkeltpersoner og ledere som forstår at nye verktøy gir mulighet for å kontrollere
leilighetsformer og prosjekttall på et helt annet nivå enn tidligere.»
«Mange utbyggere vi har snakket med har sagt at de savner
arkitekter med kommersiell forståelse. Samtidig erkjenner de at arkitektfaget
ikke har fasitsvar på linje med tekniske fag og finans, der matematikk og
formler løser det meste.»
«Produktet blir leiligheten og prosjektprogrammet til
byggherren må spisses mye mer og langt tidligere enn før, sier Corina Roeder.
Ove Kvalsvik i Parallelo, som har jobbet med
produktutvikling i en rekke andre bransjer, påpeker at arkitektur og
produktutvikling er to ulike fagdisipliner, som følger ulike prosesser og
metoder. Mens arkitektur handler om å sikre at prosjektet støtter oppunder en
bærekraftig byutvikling, hvor forhold som infrastruktur, siktlinjer og respekt
for sted og rom vektes opp mot hverandre, handler produktutvikling om å
identifisere sluttbrukers behov, preferanser og betalingsvilje, og legge dette
til grunn for løsningen.
«De to fagområdene aspirerer til ulike idealer. Der arkitektene
ser til Frank Lloyd Wright og Antoni Gaudi, henter produktutviklerne
inspirasjon fra Steve Jobs og Walt Disney. Dette skillet hensyntas ikke i
hvordan dagens boligprosjekter utvikles», sier Ove.
Rodeo og Parallelo løser dette ved å fordele ansvaret mellom
seg. Rodeo sine arkitekter rendyrker og spisser sin spisskompetanse som
byutvikler, mens teamet til Parallelo tar ansvar for å markedsoptimalisere det
salgbare arealet. I tett samarbeid jobber de for å sikre at det arkitektoniske
og kommersielle konseptet optimaliseres.
Lover store gevinster
«Både byggherren og boligkjøperen er vinnere med ny
metodikk. Vår erfaring er at prosjektkalkylen i de aller fleste boligprosjekter
kan økes med minst 10%», sier Lars Eirik, «det handler bare om å gjøre alle
faser i verdikjeden litt bedre».
Kombinasjonen av flinke folk og nye verktøy gir også den
beste byutviklingen sier Corina Roeder, «Det beste klimaavtrykket får du på
arealet du ikke bygger, og påpeker at bærekraftig boligutvikling er synonymt
med dette nye samarbeidet.