Kronikkforfatter er adm. direktør Rasmus Reinvang i OMA.
Foto: Maria Brox
OMA-sjefen: Ny regional plan må løfte byutvikling i Oslo-regionen
Vi må gripe mulighetene vekst gir og bli bedre til å bygge by med kvalitet ved stasjonsnære områder, skal vi lykkes med å møte regionens vekstbehov, skriver adm. direktør Rasmus Reinvang i OMA i denne kronikken.
Oslo og Akershus skal forberede seg på en befolkningsøkning på 200 000 nye innbyggere i 2040, fremgår det av en pressemelding fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune gjengitt i Estate nylig. Den regionale planen for areal og mobilitet (fra 2015) skal oppdateres, og første steg er at et planprogram er sendt på høring.
Regional plan for areal og mobilitet fra 2025 legger til grunn at utbyggingsmønsteret i Oslo-regionen skal være arealeffektivt, slik at vekst i hovedsak kanaliseres inn mot byområder med god kollektivdekning: Oslo (særlig stasjonsnære områder) og de seks regionbyene Asker, Sandvika, Ås, Ski, Lillestrøm og Jessheim.
Dette grepet ønsker man å videreføre i ny plan og det er positivt. Det er en forutsetning for å få til klimavennlig og arealeffektiv byutvikling i regionen at vi evner å bygge ordentlig by med både høy utnyttelse og kvalitet i stasjonsnære områder.
Det store problemet er imidlertid at praktiseringen av disse prinsippene så langt ikke har evnet å møte regionens vekstbehov, noe som bidrar til høye boligpriser og høye kostnader for så vel utviklere som myndigheter.
I OMA har vi fjorten områdeforumer med grunneiere i stasjonsnære hotspots for utvikling, spredt over hele regionen. Svært mange av disse stedene kommer ikke utviklingen i gang som følge av ulike floker. Det kan være langdryge prosesser knyttet til at statlige aktører og kommunen må samkjøre seg. Av og til er ulike kommunale etater uenige om hva som bør prioriteres og hvordan. Og av og til trekker saker i langdrag fordi utviklere og planmyndigheter tolker overordnede planer og mulighetsrommet ulikt.
Det er ikke bra for noen at utvikling i helt sentrale områder som Skøyen, Økern, Bryn og Lillestrøm sentrum, for bare å nevne noen eksempler, står og stanger i årevis.
Fylkesråd Solveig Schytz i Akershus fylkeskommune etterlyser i pressemeldingen «felles løsninger for å møte veksten på en god måte» og Oslos byutviklingsbyråd James Stove Lorentzen etterlyser «bærekraftig og kvalitetsmessig utvikling i regionen».
Det er vel og bra. Det jeg imidlertid virkelig håper den nye planen kan bidra til, er at alle parter forplikter seg til å proaktivt utforske og gripe mulighetene vekst gir, å rydde opp i floker, og å effektivisere prosesser. Vi må rett og slett få opp takten, hvis vi skal klare å holde boligprisene på et rimelig nivå for folk flest og hvis vi skal sikre konkurransekraft.
Høy utnyttelse med kvalitet i stasjonsnære områder har en lang rekke fordeler. Det er klimavennlig og bidrar til arealnøytralitet ved at grønne områder ikke trenger å bygges ned. Det er også positivt for sosial bærekraft, ved at det muliggjør bygging av mange boliger og sikrer arbeidsplasser, og det sikrer en kritisk masse som muliggjør attraktive tilbud og tjenester mange kan ha glede av.
Høy arealutnyttelse bidrar også til økonomisk bærekraft, ved at det bidrar til optimal ressursutnyttelse og økt skatteinngang, og det generer inntekter til kommunen gjennom rekkefølgekrav som bidrar til nødvendig infrastruktur.
Det er i samfunnets interesse å utnytte areal mest mulig effektivt, samtidig som kvalitet ivaretas. I dag synes det som om dette overordnede perspektivet ofte forsvinner i hverdagen, hvor ulike aktører og sektorinteresser fokuserer på spesifikke roller.
La oss nå få en regional plan som forplikter alle parter til å ta ansvar for det løftet i byutvikling som hele regionen trenger. Høringsinnspill fra OMA kommer…
Kronikkforfatter er adm. direktør Rasmus Reinvang i OMA.