– Internett er vår største konkurrent

Publisert Sist oppdatert

Handel på internett er i ferd med å ta helt av og stadig flere handler nå julegavene sine på internett. – Jeg kan ikke kommentere enkeltlandene, men det jeg kan si er at julehandelen på internett fra i fjor til år ligger an til å øke med cirka 20 prosent, sier Henrik Begby Andersen i Dibs Norge, en av Nordens ledende leverandører av betalingsløsninger til e-handel. Han forteller at den totale netthandelen i de nordiske landene i desember i fjor lå på 6,9 milliarder kroner, en økning på 20 prosent betyr at den i år kommer til å ligge på rundt 8,3 milliarder. Den norske andelen av dette utgjør cirka 25 prosent. Altså kommer vi bare i desember til å legge igjen to milliarder kroner på norske og utenlandske nettbutikker og tjenester. – Vi er også de som handler mest og for størst beløp, sier Begby Andersen.

Vår største konkurrentEn av de som tar dette på alvor er senterleder ved Amfi Moa, Anne Mari Rødal Kleppe. – Internett er vår største konkurrent, sier Rødal Kleppe. Senteret omsetter årlig for rundt 2,5 milliarder kroner og vel 300 millioner av disse kronene kommer inn i desember. Hun tror og frykter at internett kommer til å bli en enda større konkurrent de kommende årene. – Vi har ikke så mange konkurrenter, men internett er en av dem. Den generasjonen som vokser opp nå er vant til å være på internett, og jeg tror at dette kan bli en enda større konkurrent i årene som kommer, sier Røldal Kleppe.

En del av kakenHun kommer trolig til å få rett. Tall fra Distansehandel Norge viser at netthandel øker med dobbelt så mye som tradisjonell butikkhandel. – Mens butikkhandel i år har en vekst på rundt tre prosent, så øker netthandelen med seks prosent, sier Gerhard Anthun i Distansehandel Norge. Netthandelen utgjør i dag bare 3,5 til 4 prosent av den totalene detaljhandelen. Slik kommer det ikke til å være i fremtiden. – Det utgjør en stadig større andel av handelen. Jeg tror at det i løpet av noen år kan komme til å utgjøre mellom 10 og 15 prosent, sier Anthun. Han vil ikke karakterisere internett som en trussel for de mer tradisjonelle butikkene og sentrene, men tror likevel at de kommer til å ta sin del av kaken. – I dag er det mest et supplement, men en dag når handelen et tak, og da kommer internetthandel til å gå på bekostning av noe annet, sier Anthun.

– Betydelig konkurrentTore Kvarud, i Kvarud Analyse, mener at internetthandel allerede er en betydelig konkurrent for enkelte bransjer. – Innenfor bøker, musikk og elektro så har internett tatt en stor del av markedet. På kort sikt er det nok ingen trussel, men det er helt klart en økende tendens, sier Kvarud. Heller ikke Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret ser på internetthandelen som en direkte trussel for butikkene. – Men det er med og skjerper konkurransen. Enn så lenge er det bare et alternativ, men spørsmålet er hva som skjer når markedet når et metningspunkt, sier Øye.

Powered by Labrador CMS