Bolig:

ULIKE EIERE: Ettersom planområdet består av tomter med ulike eiere, er det planlagt for at tomtene skal kunne utvikles på ulike tidspunkt.

I dette området i Oslo øst bor det ingen. Nå planlegges det for 530 boliger

Moro AS og flere andre grunneiere ønsker å utvikle et industriområde, som ligger tett på en unik miljøpark.

På vegne av Moro AS har Dark Arkitekter bestilt oppstartsmøte hos Plan- og bygningsetaten (PBE) for et planområde på 36,8 mål i Smalvollveien i Oslo øst.

– Oslo vokser raskt, og veksten legger opp til en transformasjon av lavt utnyttede industri- og næringsarealer i utkant av den tette byen. Med utgangspunkt i fortetting langs knutepunkter blir områder transformert til bolig i bymessig struktur med blandet arealbruk. Breivoll, hvor Smalvollen befinner seg, er etter hvert blitt et område som er modent for transformasjon, skriver arkitektselskapet i henvendelsen til etaten.

Planområdet sett i forhold til fremtidig T-banestasjon.

Planområdet er avsatt til utviklingsområde i ytre by, og ligger i underkant av 250 meter avstand i luftlinje fra fremtidig kollektivknutepunkt på Breivoll.
Det har allerede vært startet opp en planprosess på deler av planområdet, og det ble avholdt et oppstartsmøte våren 2018. PBE har utarbeidet stedsanalyse og område- og prosessavklaring. Denne prosessen ble stoppet på grunn av planen om at tunnelinnløp skulle være i Smalvollveien, men nå ikke blir realisert, og prosjektet er satt på vent.

– Oppdragsgiver opplever at verken innsendt planforslag eller PBEs anbefalingskart i tilstrekkelig grad hensyntar eiendomsgrenser, fordeling av volum og de ulike tomteeierne innenfor planområdet. Eksempelvis er barnehage i PBEs anbefalingskart plassert uheldig med tanke på eierforhold og planområdet som helhet, mener Dark Arkitekter.

Hensikten med planforslaget «er å fremme et planinitiativ med et plangrep som både setter i gang en etterlengtet utvikling og transformasjon av Breivollområdet, hvor arealene innenfor planområdet samtidig fordeles på en rettferdig måte».

Ettersom planområdet består av tomter med ulike eiere, er det planlagt for at tomtene skal kunne utvikles på ulike tidspunkt. Det er derfor hovedsakelig skissert bebyggelse innenfor de uliketomtegrensene. Et viktig prinsipp i den forbindelse er fordeling av felles goder / arealer som barnehage og torg / møteplasser / parker.

­– Målet er at grunneierne får sammenlignbare planskapte verdier, noe som er en forutsetning for en god planprosess og ikke minst realisering av planen, heter det i bestilling av oppstartsmøte.

I henvendelsen til PBE skisseres det 530 boenheter samt 3.300 kvadratmeter næringsarealer. Dette er basert på en utnyttelse på 160 prosent, som tiltakshaver mener er riktig for planområdet med tanke på nærhet til et fremtidig knutepunkt.

Ifølge arkitektselskapet vil prosjektet bidra til Oslos byutvikling ved å sette i gang utviklingen på Breivoll. Dette støtter opp under «innenfra og ut»-strategi, hvor bynære utviklingsområder prioriteres først med tanke på offentlige investeringer og ny infrastruktur.

– Transformasjon til boligformål vil redusere tilkomst av tunge kjøretøy og forsterke befolkningsgrunnlag for utbedret kollektivforbindelser. Det foreslås blant annet en ny T-bane linje mellom Økern og Furuset. Breivoll er et av flere stopp på denne linjen som også vil kunne betjene flere områder med stort utbyggingspotensial.

Forslaget legger opp til at bygninger mot Smalvollveien fungerer som støyskjerm, og innenfor kan det bli en blanding av punkthus og hjørnelamell.

Planområdet ligger mellom to grøntområder. Alna miljøpark
i vest er en unik kvalitet som tiltakshaver ønsker å trekke inn på tomten og ta det grønne tilbake.

– Det skisseres en overordnet møteplass i tilknytning til Alna miljøpark og fremtidig kollektivknutepunkt.
Interne forbindelser gjennom området skal tar opp Alnaelvas meanderstruktur som er en viktig identitetsmarkør i området.

Moro AS, hvor Roar Mortensen er aksjonær, eier bant annet Smalvollveien 42. Sistnevnte er hovedadressen for planinitiativet det er bestilt oppstartsmøte for.

Powered by Labrador CMS