UTVIKLING: Entra har store planer for Lilletorget 1 i Oslo sentrum

Høyere tetthet og skreddersøm for knutepunktene

Kommuneplanens samfunnsdel i Oslo har vært ute på høring. Her er Entra sitt høringsutspill.

Publisert Sist oppdatert

Emelie Tornberg er strategisk rådgiver innen byutvikling og arkitektur i Entra. Hun har skrevet dette på vegne av Entra. 

En klimarobust nullutslippsby krever særskilt prioritering av høyere tetthet og utvikling i skreddersøm for de mest sentrale knutepunktene. Disse har effektive, banebaserte koblinger til det regionale bo- og arbeidsmarkedet. Det er her staten gjør sine største infrastrukturinvesteringer. Oslo kommune må legge til rette for at investeringene utnyttes bedre slik at det kommer flere til gode og blir samfunnsøkonomisk lønnsomme.

 Regionale knutepunkter i intercity-triangelet i Oslo bør fokusere på en tett, flerfunksjonell byutvikling med hovedvekt på utvikling av arbeidsplass- og besøksintensive kunnskapsnæringer.

 Knutepunkter tilknyttet det lokale kollektivnettet (T-bane og trikk) bør prioriteres med en høy andel boliger med kort reisetid til regionale knutepunkter. Arealutnyttelse og klima henger sammen. Reell samhandling mellom PBE og Klimaetaten må prioriteres. Energi må implementeres som et obligatorisk kriteria i vurdering av kvalitet i reguleringsplaner.

 Vi foreslår at Futurebuilt bør legges under klimaetaten som et tiltak for å sikre involvering og vurdering av klima og energi i plansaker, når plansakene høres og behandles helhetlig. Futurebuilt må gi en reell fast-track slik at grensesnitt og fellesløsninger kan oppnås til det beste for byen uavhengig av fase/fremdrift.

 Effektive energiløsninger må inkludere mikroenerginett (nabolagsdeling av energi) for optimal utnyttelse i utviklingsområder, felles energisentraler for diversifiserte clustere og robust fjernkjølings- og varmenettverk. Økonomisk bærekraft krever nye samarbeidsmodeller og leiesystemer. Smart og delt energibruk er avgjørende for bærekraft.

Oslo er nyskapende og attraktiv

Det eksisterende næringslivets posisjon må styrkes i kommunemålet gjennom å videreutvikle og styrke de konkurransefortrinnene Oslo allerede har. Eiendomssektoren har en betydelig påvirkning på de fysiske strukturene som muliggjør Oslo som en nyskapende og attraktiv by. Statlige prioriteringer på næringsfeltet må i større grad samordnes med kommunale prosesser. Vi er svært positive til behovet og ambisjonene om å legge til rette for tett offentlig-privat samarbeid for å nå målene.

Det eksisterende næringslivet bidrar til å sikre målet om at Oslo er nyskapende og attraktiv og bør vektes i et internasjonalt perspektiv. Dette vil bidra til delmål om å skape en pulserende hovedstad for innbyggere og besøkende. Oslo kommune og det private næringslivet må samarbeide om hvordan en effektiv infrastruktur kan kombinere opprustning av byrommene i og samtidig legge til rette for attraktive tilbud og opplevelser som skaper trivsel for både innbyggere, studenter og besøkende.

Kommunen må prioritere og forsterke Oslos internasjonale konkurransekraft i samarbeid med næringslivet, og løpende i kommunale prosesser opp mot private initiativtakere. Helhetlig tilnærming, der bymessige kvaliteter og flere arbeidsplasser fremmer innovasjon og vekst vil tiltrekke spisskompetanse og mangfold.

Vi foreslår at Rådet for byarkitektur legges direkte under bystyret, slik byens brukerråd er. Med en slik organisering vil rådets uttalelser og virksomhet ha større tyngde ettersom de vil være uavhengige av en etat eller byrådsavdeling og kunne gi bedre måloppnåelse for å løse flokene. Rådet for byarkitektur bør gis tydelig og utvidet mandat og benyttes som nettopp den uavhengige instansen de er tenkt å være. Et rådgivende organ som uttaler seg om byplanfaglige forhold, herunder de estetiske, arkitektoniske og bærekraftige sammenhenger som skal ivaretas i plansaker.

Innspill til byutviklingsstrategien

Strategien bør være robust nok til å møte endringer i befolkningsveksten. Globale, nasjonale og regionale prognoser vil gi et mer forutsigbart bilde og måloppnåelse. Vi oppfatter at kartet viser et øyeblikksbilde, mer enn at det er et strategikart før ønsket utvikling fram mot 2050. Kart kan og bør løses i videre prosess med KPA. Illustrasjoner i KPS bør fremstilles som diagram og tydeliggjøre ulike tema. Eks: “innovasjonsdistriktene” med overordnet beskrivelse, “Eksisterende og fremtidig infrastruktur”. Krav til samordning og koordinering av områder krever løsrivelse fra geografiske grenser.

Områdekartlegging med temabaserte strategikart vil gi en helhetlig plan for tema som energi, formål og tetthet. Disse kartleggingene krever tidlig involvering av privat og offentlig forvaltning slik at fremtidig behov og håndtering av klimaendringer sikres i utvikling uten unødig ressursbruk.

Strategien må ha tydelige spor fra, og gis god sammenheng med kommunemålene. Ambisjonen om utvikling og vekst innenfor den eksisterende byggesonen tydeliggjøres.

Planen bør anerkjenne at riving av og til er nødvendig dersom det skal fortettes mest i allerede bebyggede arealer.

• Nasjonale- og regionale knutepunkter bør prioritere sentrumsfunksjoner med vekt på arbeidsplass- og besøksintensive næringer, handel, service og kultur.

• Lokale knutepunkter bør prioritere boliger med tilhørende nabolags- og hverdagsfunksjoner, samt helhetlig plan for sosial infrastruktur.

Hvordan kommuneplanen kan forbedres

KPS kan sikre et bedre grunnlag for at konstruktivt samarbeid faktisk kan skje og gjennomføres i senere faser/lavere nivåer i planhierarkiet. KPS bør peke tydelig på behovet for felles kunnskapsdatabaser, tallgrunnlag, kapasitetsberegninger, behovsanalyser, erfaringsoverføring med mer, slik at planen gir grunnlag for å jobbe mer systematisk med dette hos etatene.

Det er behov for felles plattformer hvor medvirkningsinnsats, deling av innsikt blir gjort tilgjengelig, slik at også medvirkningen blir satt i system og gir merverdi utover den enkelte plansak.

Det trengs omforente tverrfaglige evalueringskriterier slik at enkeltsaker tydeligere kan måles på i hvilken grad de bidrar til kommunemålene. Der det oppstår uenighet om prioriteringer, bør uenigheten håndteres metodisk for å kunne ta viktige veivalg i kompliserte saker.

Sanering av eldre planer, strategi- og/eller juridiske styringsdokumenter er viktig når de i realiteten står i veien for innovasjon og samarbeid og i flere tilfeller ikke sikrer aktualitet, og/ eller måloppnåelse. KPS kan være tydeligere på behovet for dette.

Det bør etableres en tydelig ambisjon for utvikling og vekst i KPS for å ivareta mål om nullutslippsbyen. Terskelverdier bør fastsettes (KPA) med nedre grenser for ønsket samfunnsutvikling. Alle kvaliteter og merverdier i form av robusthet, endringsdyktighet og positiv samfunnsgevinst bør vurderes i hver enkelt sak hvor konsekvenser vektes og prioriteres med tanke på å oppnå mål i denne plan (KPS).

Ved å formalisere prinsippene i tildelingsbrev, vil bestillinger og oppdrag bli mer i tråd med samfunnsbehov. På samme måte vil de som utformer løsningene bli inspirert til å søke kvalitetsmessige løsninger som overgår det minimale målet om kvantitet, for å oppnå best mulig resultat i henhold til de overordnede målsetningene. Det er altså et fokus på kvalitet fremfor bare kvantitet, med et mål om å realisere løsninger som tilfører varige verdier til samfunnet.

 

 

Powered by Labrador CMS