Artikkelforfatterne er advokatfullmektig Lene Nevermo Hanssen og senioradvokat Bård K. H. Berge i Arntzen de Besche Advokatfirma
Departementet innsnevrer arealformålet «industri»
I en uttalelse 16. februar 2023 skriver Kommunal- og distriktsdepartementet at et datasenter ikke er «industri» etter plan- og bygningsloven, siden det ikke innebærer «produksjon av varer». Tolkningsuttalelsen kan, om den legges til grunn i praksis, ha store ringvirkninger for bruksmulighetene til industritomter generelt – og ikke bare for datasenter.
Etablering av datasenter, og særlig
datasenter som benyttes til utvinning av kryptovaluta, har i lys av den senere
tids strømpriser skapt bølger i det politiske landskapet – både lokalt og
sentralt. Motstanden mot etablering av kraftintensive virksomheter har skapt
diskusjoner om kommunens handlingsrom for å hindre virksomhetene gjennom bruk
av plan- og bygningsloven. Departementets uttalelse 16. februar i år er
foranlediget av et spørsmål fra Statsforvalteren i Nordland om hvilke
muligheter kommunene har til å avslå søknader om etablering av datasenter i
områder regulert til arealformålet «industri».
Basert på en gjennomgang av et begrenset
rettskildegrunnlag, legger departementet til grunn at arealformålet «industri»
i plan- og bygningslovens forstand er forbeholdt virksomheter som innebærer
«produksjon av varer». Datasenter faller etter departementets syn derfor ikke inn
under arealformålet «industri». I stedet skal datasenter ifølge departementet reguleres
til arealformålet «annen næring». Dersom denne tolkningen av arealformålet
«industri» er korrekt, og tolkningen blir fulgt i praksis, kan dette få store
og utilsiktede konsekvenser.
I første omgang vil standpunktet få konsekvenser
for utbyggere av datasenter. En gjennomgang av reguleringsformålene for de mest
kjente datasentrene viser at både bransjen og kommunene har ansett datasenter for
å være «industri». Uttalelsen kan, om den legges til grunn, føre til at
tillatelser til nyoppføring av datasenter i industriområder er avhengig av
dispensasjon eller omregulering. I ytterste konsekvens kan uttalelsen også få
betydning for lovligheten av allerede oppførte datasenter, selv om disse er bygget
i samsvar med en tillatelse. I så fall kan det bety påfølgende erstatningsansvar
for kommunene.
Departementets uttalelse vil imidlertid også
kunne få stor betydning for eiere og utviklere av industritomter generelt.
Industriformålet i plan- og bygningsloven har i tidligere lovgivning vært et
overordnet arealbruksformål som omfatter et bredere spekter av næringsvirksomheter
enn produksjon av varer. Vår erfaring er at denne forståelsen er fulgt av både kommuner
og utbyggere etter dagens plan- og bygningslov, og at denne forståelsen ligger
til grunn for regulering av en rekke nærings- og industriparker. Departementets
standpunkt kan, dersom det legges til grunn for tolkningen av eksisterende
planer, innebære en betydelig innsnevring av hvilke virksomheter som lovlig kan
etablere seg i disse parkene.
Det er imidlertid grunn til å stille spørsmål
ved hvilken relevans og vekt departementets tolkningsuttalelse bør ha ved
tolkning av industriformålet i de enkelte arealplaner. Tolkningsuttalelsen er
gitt på grunnlag av et svært begrenset rettskildegrunnlag. Uttalelsen bygger på
to uttalelser fra juridisk teori, som gir en ulik beskrivelse av
industriformålets anvendelsesområde. Det avgjørende for departementets
standpunkt synes derfor å være betegnelsen på industri etter næringsstandarden
SN 2007. Relevansen av sistnevnte for det aktuelle tolkningsspørsmålet er diskutabel,
og departementet drøfter heller ikke det faktum at næringsstandarden selv
påpeker at «grensegangen mellom industriproduksjon og andre sektorer i
klassifiseringssystemet kan være noe uklar». Departementet drøfter heller ikke
kommunenes praktisering av arealformålet, til tross for at dette ble løftet
frem som et relevant moment i Statsforvalterens spørsmål. Sett i lys av det
grunnleggende kravet til klarhet og forutberegnelighet, som gjelder ved
tolkning av reguleringsplaner, er det derfor grunn til å være forsiktig med å
legge departementets standpunkt ukritisk til grunn.
Artikkelforfatterne er advokatfullmektig
Lene Nevermo Hanssen og senioradvokat Bård K. H. Berge i Arntzen de Besche
Advokatfirma