Tech:
Carrot lar folk betale julegaver med avfall
Proptech-selskap har som mål å gjøre søppelsortering og materialgjenvinning mer attraktivt for forbrukerne.
I oktober lanserte Carrot sin nye identitet, hvor belønning av god oppførsel står sentralt i selskapets filosofi. Det gjenspeiles i alt fra produktutvikling og identitet til holdningsendrende aktiviteter hos brukerne. Det norske selskapet, som har utviklet en app for måling av sorteringsgrad for avfall, går nye veier for å endre folks holdninger til materialgjenvinning.
– Kun 8 prosent av verdens materialer er sirkulære i dag og det er viktig å gå nye veier for å skape interesse for materialgjenvinning hos forbruker, sier Tore Totland, CEO i Carrot.
Midt i den handleglade førjulstiden på Norges største kjøpesenter, Sandvika Storsenter, lar Carrot folk betale et utvalg produkter av resirkulerte materialer med relevant avfall. Dermed kan årets stekepanne sikres for 62 makrell i tomat-bokser, og pocketutgaven av Karin Fossums Bakom synger døden, kan havne under treet for den nette sum av 12 eggekartonger.
–Søppel er ikke så spennende, men når hver og én kan belønnes for god sortering blir det straks mer interessant. Når det i tillegg handler om bærekraft og det å ta gode valg for planeten, er vi sikre på at interessen for søppel vil peake, sier Totland.
Fantastiske resultater
Carrot er en software som hjelper både selskaper og folk å belønne bærekraftige valg, som igjen skal redusere avfall og gjøre ressurser tilgjengelig for gjenbruk og videresalg.
– Vi gjør dette mulig ved å koble oss til alt som finnes av digital infrastruktur for å fange data om hvem som kaster hvor mye av ulike avfallstyper, slik at vi kan motivere til å sortere bedre, sier Hilde Kristin Njøten, Head of Insight i Carrot.
Carrot har både eiendomsselskaper og kommuner på kundesiden.
– Vi ser fantastiske resultater der vi er tatt i bruk. Ved å få opp sorteringsgraden og strukturere data om hvilke ressurser som finnes, vil dette redusere kostnader, redusere CO2-utslipp og kunne skape nye markeder for kjøp av resirkulerte materialer, påpeker Njøten.
Nå er Carrot i gang med å rulle ut løsningen på flere av kjøpesentrene til Thon Eiendom. Hvor leietakerne får bedre oversikt over hvor mye de kaster av ulike typer avfall, driftssjefen får muligheten til å følge opp alle leietakerne på senteret og motivere dem til å sortere bedre slik at kostnadene blir lavere og utslippene blir mindre, og konsernledelsen i eiendomsselskapet får tall som de igjen kan bruke i årsrapporteringen.
Pay As You Throw
– Interkommunale selskaper, som eksempelvis BIR, og innbyggerne som bor i de(n) tilhørende kommunen(e), kan nå se hvor mye innbyggerne kaster av ulike fraksjoner, de kan kommunisere med innbyggerne gjennom en app som vi holder på å utvikle mot forbruker for å sikre at sorteringsgraden blir høyere og feilsortering lavere (eks reduksjon av farlig avfall som batterier i restavfallet), forteller Njøten.
Det er også noen steder innført Pay As You Throw – en modell som gjør det mulig å fordele kostnader basert på hvor mye restavfall man kaster, hvor man blir belønnet for å sortere ut i renere fraksjoner som papp, plast, matavfall etc.