Tech:

MED-GRÜNDERE: Aksel Gresvig og Herman Wenstad, begge med-gründere og Chief Innovation Officer i Plyo.

Bolig-proptech pusher innovasjon

Plyo utvikler en plattform der potensielle boligkjøpere og leietakere kan gjennomføre kjøp av bolig og leie av næringseiendom i sin helhet digitalt.

Publisert Sist oppdatert

– Målsettingen vår er at all informasjonsformidling, utforsking, valg og transaksjon i kjøpsprosessen skal kunne gjøres digitalt.

Når hele kundereisen er tilgjengelig i én og samme plattform åpnes det opp for en helt ny type innsikt som utbyggere og prosjekteiere ikke har tilgang til dag ved bruk av separate løsninger, sier Herman Wenstad, med-gründer og Chief Innovation Officer i Plyo.

Han startet selskapet i 2014, sammen med Aksel Gresvig. Gutta har kommet langt siden oppstarten i Wenstad sin kalde leilighet på Grünerløkka.

– Vi har bygget stein på stein med kontinuerlig markedsvalidering og et fokus på soliditet. Dette får vi igjen for nå. Vi har på nåværende tidspunkt ikke hentet investeringer, da vi har greid å selge og være profitable siden dag én – i motsetning til mange teknologiselskaper, påpeker han.

I dag er Plyo over 20 ansatte, med tung teknologi bakgrunn fra blant annet: Accenture, Reuters, Alpari Group og EssDocs. Norges mest digitaliserte nybygg-prosjekt

Plyo lanserte for en liten tid tilbake Fyrstikkbakken14.no med Birk & Co og AF Eiendom, kanskje Norges mest digitaliserte nybygg-prosjekt gjennom tidene. Det digitale- og printprospektet produseres direkte fra plattformen, og kombinert med neste generasjon boligvelger kan boligkjøperen selv tilpasse boligen før kjøp.

– Jeg tør påstå at vi er den aktøren som i størst grad pusher innovasjon på dette feltet, sier Wenstad.

Et bredt produktspekter

Vårt kjerneprodukt er Plyo.Boligportal som tillater eiendomsselskaper å sentralisere alle prosjekter for å åpne opp for økte salgseffekter og konkrete kostnadsbesparelser. Dette blir brukt av store aktører som Nordr Eiendom, Stor-Oslo Eiendom og Neptune Properties til mindre utbyggere spredt rundt i landet.

Til tross for at det er sterk vilje og ønske om å digitalisere i eiendomsbransjen, opplever Wenstad at det fortsatt er mange som ikke har en helhetlig digital strategi, og mangler forståelse for hvorfor det er viktig å dra nytte av data for å optimalisere utleie og salgsprosesser.

Skal hente kapital

– Hva er planen deres videre? Og hvor er dere om 5 år?

– Ambisjonsnivået øker kontinuerlig ved hver oppnådd milepæl. Neste for oss nå er å hente kapital for å stimulere vekst og rigge til internasjonalisering. Om 5 år er målsettingen å ha en sterk internasjonal tilstedeværelse samtidig som vi skal liste på EuroNext Growth, svarer Aksel Gresvig, med-gründer og Chief Executive Officer i Plyo.

– Hvordan opplever du proptech-markedet i Norge?

– Proptech-markedet er i sterk vekst, det er mange nye aktører som kommer til. Vår fordel er at vi har vært en stund i bransjen og kan dra nytte av vår opparbeidede posisjon. Når det gjelder segmentet mer helhetlig, tenker jeg at det innordner seg etter de øvrige digitaliseringsretningene; alt som kan automatiseres, skal automatiseres. Dette mener vi er førende når det kommer til hvordan man skal posisjonere seg i den kommende tiden, avslutter Wenstad.

Powered by Labrador CMS