Tech:
Hentet 32 millioner på få timer
Folkefinansieringsplattformen Dealflow krasjet da Solgt.no skulle hente kapital. Pågangen var enorm.
Solgt.no, som kjøper boligen din i løpet av 48 timer, var nylig ute for å hente kapital. De benyttet seg av Dealflow, en markedsplass for aksjebasert folkefinansiering. Shafi Adan, medgründer og styreleder i Solgt.no forteller at de åpnet for tegning cirka klokken 13:00 og var fulltegnet på de 15 MNOK de opprinnelig skulle hente innen halvannen time senere.
– Innen 15:45 hadde vi passert 26 millioner kroner med god margin. Dette til tross for at nettsiden til Dealflow knelte og vi fikk masse mail og telefoner fra folk som ikke fikk til å tegne seg. Litt etter kl. 17:00 var det lenger ikke mulig å tegne seg, og da var det 32,3 millioner kroner i boken. Vi skulle hente 15 millioner, men kommer til å hente 20 millioner nå og må dessverre gjøre avkortninger, sier han henrykt.
Adan bekrefter at det har vært et hektisk døgn, for i kombinasjon med dette har flere registrert boligen sin på Solgt.no.
Handlet for 87 millioner
Den nye kapitalen skal gå til kjøp av flere boliger og til utviklingen av en bedre tjeneste. Gutta er utrolig fornøyd med Dealflow, og påpeker at de muligens vil teame opp igjen med dem snart for å hente mer kapital.
– Vi henter penger på Dealflow fordi det er en stor interesse for tjenesten og vi ønsker å opprettholde veksttakten. Vi har hittil i år kjøpt boliger for over 87 millioner kroner, og vi hadde ikke tid til en lang prosess over flere måneder for å hente ytterligere kapital inn til selskapet. Hastighet er utrolig viktig i en startup, og siden vi hadde fått så mange henvendelser fra privatpersoner som ønsket å investere, ble veien kort til et samarbeid med Dealflow som kunne muliggjøre dette ganske raskt, sier han og påpeker at de ikke ser noen grunn til at investeringer i oppstartsbedrifter skal være forbeholdt noen få.
– Hvorfor tror du folk vil investere i dere?
– Bolig og forretningsmodellen til Solgt.no er noe alle forstår og kjenner seg igjen i. Flere av de som tegner seg er folk som har fulgt med på caset over tid på blant annet Twitter, og som ser hvordan selskapet har utviklet seg de siste månedene. De ser også verdien av problemet Solgt.no løser for dem som privatpersoner, og det er positivt at selskapet har fått så mange aksjonærer, som også er potensielle kunder, svarer gründeren.
– Jeg tror også folk liker tempoet som holdes i selskapet og at gründerne ikke kun henter kapital fra markedet, men selv har investert egne midler siden oppstart. Vi deltok selv i denne runden også, i likhet med flere av våre eksisterende aksjonærer, avslutter Adan.
Hør gutta bak Solgt.no i podcasten Bak fasaden med DJ & Rønne: