22.400 KVM: Foreslått bruksareal ny bebyggelse er på 22.400 kvadratmeter inkludert boder og parkeringsareal under grunnen. (MAD Arkitekter / Opus)
22.400 KVM: Foreslått bruksareal ny bebyggelse er på 22.400 kvadratmeter inkludert boder og parkeringsareal under grunnen. (MAD Arkitekter / Opus)

Vil bygge 170 boliger ved bybanestopp

Prosjektet omfatter både blokkbebyggelse, rekkehus, flermannsboliger og arealer for tjenesteyting.

Publisert Sist oppdatert

– Hensikten med planforslaget er å tilrettelegge for en bymessig fortetting rundt bybanestoppet på Skjold, fremgår det av planforslag til offentlig ettersyn.

Detaljreguleringen er utarbeidet av Opus, i samarbeid med MAD, på vegne av Bono Skjold AS. Det sistnevnte selskapet eies av Bono Bolig AS og Fagergården Bolig AS.

Det 36,1 dekar store planområdet Sørhaugen ligger like ved Skjold bybanestopp. Prosjektet skal bidra til å forsterke den urbane situasjonen som bybanen representerer.

– I planområdet er det skissert en fortetting som vil transformere eksisterende spredt småhusbebyggelse. Ny bebyggelse vil slik danne en overgang mellom mer urbane strukturer langs Fanavegen og omkringliggende småhusbebyggelse, fremgår det av planforslaget.

Planforslaget åpner for 170 nye boenheter, og det foreslås blokkbebyggelse, rekkehus og flermannsboliger samt arealer for tjenesteyting. Foreslått bruksareal ny bebyggelse er på 22.400 kvadratmeter inkludert boder og parkeringsareal under grunnen, med byggehøyder fra 3-6 etasjer.

14 eksisterende boliger med tilhørende garasjer / boder forutsettes revet. Eksisterende grøntarealer mot vest videreføres med formål blågrønnstruktur.

Overordnet plangrep og bebyggelsesstruktur i reguleringsplan bygger på anbefalinger fra stedsanalysen for Skjold, utarbeidet av Plan- og bygningsetaten (PBE) i april 2022, og følger KPA 2018.

– Kort avstand til bybanestoppet på Skjold er lagt som et premiss for utformingen, da målet er en bymessig fortetting rundt bybanestoppet. Stedsanalysens anbefalinger er fulgt for overordnet grep og bebyggelse, men det er gjort lokale tilpasninger for å hensynta høydeforskjeller, skape variasjon i uttrykk og byggehøyder og imøtekomme ønsker om aktive fasader, heter det i planforslaget.

Det har vært vurdert forskjellige boligtypologier, utforming, størrelser og høyder på bebyggelsen og plassering på tomtene. Prosjektet har søkt å tilpasse ny bebyggelse til eksisterende terreng så langt som mulig, samtidig som hensyn til støysituasjon har vært premissgivende i valg av utforming og plassering.

– Bebyggelsen er utformet for å skape gode mellomrom og oppholdssteder, og skjerme disse for støy og vind. Viktige forbindelser og stier er videreført og koblet til nye byrom om møtesteder. Myke trafikanter skal prioriteres, og det er særlig tatt hensyn til at barn skal kunne bevege seg fritt mellom ulike fellesarealer, lekeplasser og gatetun, fremgår det av planforslaget.

Planområdet skal være tilnærmet bilfritt, og skal tilrettelegges på myke trafikanters premisser. Parkering etableres i parkeringskjeller med tilkomst i utkanten av utbyggingsområdet.

PBE anbefaler i utgangspunktet hovedformålet og hovedgrepet i planforslaget.

Bono Bolig håper på byggestart for prosjektet i 2026 – se egen sak.

Powered by Labrador CMS