Private aktører kan nå søke om støtte til å etablere ladepunkter som deler av døgnet åpnes for alle. Ordningen vil dekke inntil halvparten av kostnadene for å sette opp ladere, og retter seg mot bedrifter med parkeringsarealer som kan gjøres tilgjengelige for offentligheten utenom arbeidstid. Ordningen gjelder også for butikker, kjøpesentre og andre aktører med egne parkeringsarealer.
Annonse
Det er et krav for å få støtte at laderne er tilgjengelige for alle i minimum ti timer sammenhengende i døgnet.
Annonse
Foto: Oslo kommune
– Byrådet jobber for at Oslo skal få et skikkelig ladeløft, og næringslivet sitter på store arealer som kan utnyttes. Gjennom denne ordningen blir det enklere og mer lønnsomt for bedrifter å tilby ladepunkter for offentligheten. Vi får et enda bedre ladetilbud i Oslo, og arealene i byen blir utnyttet enda mer effektivt, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel.
– Oslo har en av verdens høyeste tettheter av elbiler, og andelen av bilparken som er elektrisk øker raskt. Da er det viktig å sørge for at utbyggingen av ladeinfrastruktur holder tritt med utviklingen, samtidig som vi gir et insentiv for å utnytte parkeringsplasser og ladere hele døgnet sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten.
Annonse
Eiendomsbransjen er fornøyd med at kommunen nå vil støtte ladeutbygging på parkeringsarealer:
– Norsk Eiendom applauderer denne støtteordningen fra Oslo kommune, som gjør det rimeligere å etablere ettertraktede lademuligheter for leietakere og kunder, samtidig som byens befolkning også vil kunne nyte godt av bedre ladedekning, sier Tone Tellevik Dahl, administrerende direktør i Norsk Eiendom.
Hun poengterer at eiere og forvaltere bør være oppmerksomme på at også leietakere av bygg og parkeringsplasser kan søke på denne ordningen. For å unngå skader på bygninger og infrastruktur ved installasjon, bør leietakere tidlig gå i dialog med eier.
Alle private aktører med parkeringsarealer som kan gjøres offentlig tilgjengelig kan søke om støtte. Ladepunktene skal være åpne for offentligheten i minst fem år etter åpning, og ladeprisene skal ikke overstige kommunale satser de første fem årene.