Tar KI inn i bruktboligmarkedet
Marketer-gründer lanserer det de kaller en KI-drevet digital kundereise for bruktbolig - første emisjon overtegnet.
HomeKey er en ny satsning som bruker kunstig intelligens (KI) til å forenkle kommunikasjonen mellom megler, selger og kjøper av bruktbolig. Gründer og daglig leder Thomas Meyer sier dette blir en del av Marketers nye startupfabrikk Marketer Equities, der de etablerer eller investerer i unge selskaper og tilfører kapital, ressurser, kompetanse og nettverk.
Han har vært i Marketer siden 2016 og understreker i en pressemelding at dette på ingen måte er noen avskjed med selskapet og at han fortsatt er involvert i Marketer som rådgiver, aksjonær og styremedlem.
Et forbedringspotensial
Etter å ha jobbet tett med meglerne i flere år og sett prosessen som både kjøper og selger, ser han et forbedringspotensial for den digitale kundereisen for alle parter.
– Til tross for økende digitalisering i bransjen har vi fortsatt en lang vei å gå: salgsprosessen er unødvendig knotete, det ryker mye tid til manuelle oppgaver og verdifull innsikt som megler sitter på blir gjerne delt med boligselger etterskuddsvis eller ikke i det hele tatt. KI er også veldig underutnyttet, påpeker han.
Christoffer Askjer i Sem & Johnsen som er deres første kunde, tror nykommeren blir en gamechanger for kunder og meglere. Det var han som satte fokus på behovet og potensialet for en slik løsning.
– Utfordringen vi ga Thomas var å sørge for en bedre digital kundereise, men dette overgår all forventning, sier han om teknologien.
HomeKey hentet nylig fem millioner for å lansere og kommersialisere løsningen.
– Responsen var over all forventning og vi ble fulltegnet på bare to uker. Interessen var langt større enn beløpet vi søkte, samtidig som vi ikke ønsket å hente mer enn nødvendig. Dermed kunne vi velge de investorene vi tror vil tilføre noe mer enn bare ren kapital, sier Meyer.