Söderberg & Partners kjøper 10 prosent av Prosper AI
Forsikringsmegleren tror at AI kan bidra til å redusere antall reklamasjoner i forbindelse med boligsalg og -kjøp.
– Vi hjelper eiendomsmeglere med å lage boligprospekter mer effektivt og med bedre presisjon. Det kan spare flere timer per salgsoppgave og kan konsentrere seg om å skape verdi i stedet for kjedelig administrasjon, sier Robin Skog i Prosper AI i en pressemelding.
Megler kan ifølge meldingen få tilgang til hundrevis av sider med informasjon som må vurderes om skal inn i salgsoppgaven eller ikke.
– Boligkjøperen skal ikke lese alt dette. Da er teknologi som automatisk sammenstiller hva som er relevant informasjon til stor hjelp, sier André Øren som er kommersiell leder for Söderberg & Partners Eiendom.
De har i år mottatt cirka 11.000 reklamasjoner, et antall de ønsker å redusere.
Forventer færre og lavere utbetalinger
– AI vil bidra til å redusere risikoen for at det blir en reklamasjon som ender i en regning til forsikringsselskapene. Prospektene er grunnlaget for dokumentasjonen, og er det avvik i forhold til hva kjøper er opplyst om, så er det reklamasjonsrett etter Avhendingsloven. Det kan være at informasjon mangler eller er presentert misvisende, påpeker Øren.
Prosper AI er i gang med å trene på skadedata i samarbeid med Söderberg & Partners. Tidlige tester på å avdekke feil og mangler viser lovende resultater.
– De avdekker kilden til feil i en betydelig andel av sakene som er testet. Det vil si at informasjon som hadde hindret en erstatningssak var tilgjengelig i forkant av salget. Roboten kan fange opp avvik i tilstandsrapport eller plantegning, eller i andre dokumenter, forklarer Øren.
Prosper AI skal ikke erstatte menneskelig kompetanse, men være en støtte i arbeidet.
– Vi fjerner den administrative byrden, og gjør at eiendomsmegler i stedet for å sortere og kopiere informasjon, kan konsentrere seg om å kvalitetssikre den, poengterer Skog.
Vil bidra til en tryggere bolighandel
Söderberg & Partners ønsker ifølge meldingen både å bidra til en tryggere bolighandel, samt gjøre meglers hverdag mer effektiv.
– Vi har samme mål, nemlig en tryggere bolighandel. AI er en støtte i det å dokumentere boligen, slik at kvaliteten blir bedre og kjøper får den informasjonen som er relevant for å ta en avgjørelse. Teknologi engjør det mulig å i større grad kvalitetssikre informasjonen som formidles til markedet på vegne av selger, sier Øren.
Etter at endringene i Avhendingsloven trådte i kraft i 2022, forsvant vesentlighetskravet. Reklamasjonsretten gjelder nå avvik over 10.000 kroner. Siden endringen har skadefrekvensen økt med cirka 25 prosent, målt i antall reklamasjoner mot antall solgte forsikringer.
– Vi har sett en betydelig økning i antall reklamasjoner, som vi selvfølgelig ønsker å bidra til å få ned. Det er kjedelig at Ola og Kari Nordmann i større grad enn tidligere opplever at de har kjøpt noe annet enn de trodde, sier Øren.
Söderberg & Partners tror også bruken av Prosper AI kan bidra til lavere forsikringspremie på sikt.