Proptech-nykommer: Kommersielt gjennombrudd for Journey
Journey Technologies har truffet en nerve i markedet med sin løsning for håndtering av boligkjøpere i nybyggprosjekter. Siden lanseringen, for litt over ett år siden, har selskapet inngått avtaler med Skanska og OBOS, og kunder i Norge, Sverige og Finland.
Selskapet har utviklet en innovativ og heldigital plattform som effektiviserer håndteringen av den komplekse ettersalgsprosessen, samtidig som man gir boligkjøpere en god kundereise. Tilvalg, endringsforespørsler, kommunikasjon, reklamasjonshåndtering og FDV med mer er samlet i én løsning som er gjort tilgjengelig for alle brukere på tvers av digitale enheter.
Skanska Norge har i løpet av høsten migrert sine eksisterende boligprosjekter over til Journey. Daniel Bjørn, markedsdirektør i Skanska, ser allerede resultater.
– Skanska har alltid prioritert denne fasen i våre boligprosjekter, og Journey har hjulpet oss å forbedre prosessen betydelig, samtidig som vi har redusert kostnader ved å bytte til en moderne plattform. De positive tilbakemeldingene fra våre kjøpere bekrefter også den ønskede effekten for våre kunder, sier han.
Av boligbyggere, for boligbyggere
Journey Technologies ble startet som et internt prosjekt i eiendomsutvikleren Atlas Eiendom, men har i dag vokst til å bli et selvstendig selskap med aksjonærer som inkluderer, blant andre: teknologiselskapet Marketer, samt eiendomsutviklerne Koteng og Opsahl Gruppen.
– Historisk har boligbyggere brukt en rekke forskjellige systemer for å håndtere ettersalgsalsprosessen. Dette har resultert i mye tidkrevende og manuelt arbeid, mens boligkjøpere, som stadig stiller høyere krav, ofte har følt seg oversett. Dette ønsket vi å gjøre noe med, og det ble starten på utviklingen av produktet, sier Magnus Viermyr, gründer og daglig leder i Journey, og fortsetter: – I tillegg til å forbedre kundetilfredsheten for våre kjøpere, ligger det for boligbyggere store verdier iblant annet å effektivisering arbeid og redusere feil og reklamasjoner, samtidig som man øker innsikten i egen virksomhet.
Aurora Koteng, daglig leder i Koteng Jennsen AS, som er både kunde og aksjonær, er imponert over hva proptech-selskapet har fått til.
– Etter å ha fulgt Journey en stund, ble vi imponert over produktet og teamet, og har tro på at dette vil bidra til å gjøre kundeopplevelsen bedre for våre kjøpere, sier hun.
Global ekspansjon
Etter å ha mottatt stadig flere henvendelser fra utlandet, ser Journey et stort potensial for løsningene sine også utenfor Norden. Mens pågående salgsarbeid skal befeste selskapets posisjon som foretrukket leverandør i eksisterende markeder, er neste steg å ta løsningen ut i verden.
– Boligbyggeprosessen er ganske universell, og vi opplever at behovene til boligbyggere er forholdsvis like i de fleste markeder vi ser på. Sammenlignet med Norden, som har et modent og velutviklet eiendomsmarked, er gode digitale løsninger i mindre grad utbredt andre steder i verden. Vi ser følgelig et stort potensial for våre tjenester internasjonalt, og vil fremover legge mye av vårt kommersielle fokus her, avslutter Viermyr.