Tech:
Proptech-Norge samlet hos Mesh
Under Oslo Urban Week inviterte Protech Norway hovedstadens ledende proptech-virksomheter inn i storstuen til Mesh.
– Det er nesten koko hvor hett segmentet er i ferd med å bli i venturemiljøene. Vi opplever stor interesse fra internasjonale kapitalmiljøer, med sult etter nye vekstselskaper og investeringsmuligheter. Denne interessen er en mulighet for hele økosystemet. Med DNB og de andre corporate-partnerne våre, kan vi være et bindeledd mot det globale miljøet og bygge opp en merkevare for norsk proptech, sier Daniel Butenschøn, daglig leder i Proptech Norway, før Proptech Fireside åpnet dørene på MESH i Møllergata.
– Ikke minst kan vi veilede eiendomsbransjen og kapitalmiljøene på hvordan de kan bruke teknologi til følge opp EUs nye taksonomi og SDG-fokuset som definerer diskusjonene på stadig mer sirkulære styrerom rundt om i Norge og verden. Mange relativt ferske norske proptechs som også Estate har vært gode på å dekke, leverer på dette fokuset, som Varig, Airthings, Clevair og helt ferske selskaper som Findable, sier han.
Proptech Norway bruker mesteparten av tiden på å kartlegge økosystemet og interessentenes behov. De vil bidra til at bransjen får gode arenaer fremover for å møtes og snakke om mulighetene som ligger i proptech. For eksempel månedlige Proptech-frokoster på Mesh utover høsten, som blir et uformelt møtepunkt for hele økosystemet. Der alle er velkommene.
– Innovasjon skjer ikke ved kaffemaskinen
På scenen under proptech-eventet var Mathis Grimstad, CEO i Stor-Oslo Eiendom. Han fortalte om det å være industriell partner for vekstselskaper og da styret hans først sa «nei» til å investere mer i Spacemaker. Men selskapet gikk etter hvert videre med investeringen.
Etterfulgt av Magnus Svantegård, partner i Stronghold Invest og Nordens kanskje fremste proptech-autoritet med 400 selskaper under lupen. Han tror den neste proptech-raketten kan være norsk. Få kjenner det globale proptech-økosystemet mer inngående enn han. Svantegårds råd til de norske proptech-selskapene: – Det man må forstå når man jobber med tech i eiendomsbransjen er at det kreves utholdenhet, du må forstå bransjen, ta dialogen, tech er ikke på toppen av agendaen hos alle, selv om det vil gå raskere de neste årene. Ikke si at dere skal «disrupte» med en gang.
Svantegård er også spent på å se hvilken rolle kontoret vil få etter pandemien, hvorvidt det blir hjemmekontor eller andre former. En ting er han helt sikker på – at innovasjon den skjer ikke ved kaffemaskinen.
Taksonomi – det store temaet
Renate Straume, grunnlegger og CEO i Varig, snakket om ESG og hvordan regulering og taksonomi driver behovet for god proptech, og hva vekstselskaper ønsker seg fra investorer.
Varig er skreddersydd for taksonomi-æraen og en representant for det sterke «tech with a purpose»-etoset som trekker flokker av globale VCer til nordiske hovedsteder for tiden.
Hildur Smaradottir, CEO i Defigo var også på scenen. Dette er et norsk vekstselskap med adgangskontroll-as-a -service som nå satser på det amerikanske markedet, de lanserer i oktober samtidig som de ekspanderer i Norden. Selskapet jobber tett med eiendomsutviklere for å teste og utvikle produktet. Hun snakket om hvorfor det ikke er nok å ha alle de gode ESG-verdiene på plass i ledelsen, dersom de ikke er forankret nedover i organisasjonen som reelle KPIer som påvirker innovasjonsgraden i bruk av ny tech. Videre trakk hun frem vanskeligheten ved å innhente vekstkapital.
Gigacorns
Christian Jølck er tidligere direktør i NREP og grunnlegger av 2150, et europeisk venturefond fokusert på proptech og bærekraft. Han etterlyste en «venturekapital 2.0.» som er rettet mot viktige utfordringer som klimaendring, og leter fremfor enhjørninger etter «Gigacorns» – selskaper som reduserer CO2 med et gigatonn. Han var særlig interessert i løsninger for retrofitting og energieffektivitet, og etterlyser deep-tech programvare som kalkulerer CO2-avtrykk, som et alternativ til ikke-skalerbare konsulentmodeller. Sammen med Yngve Tvedt i Norselab, diskuterte de hvilken rolle venturefondene kan spille i omstillingen av eiendomsbransjen og skalering av gode techselskaper. Hvilke hull de ser i markedet, og hva som er overdekket.