Plaace har tredoblet salget – nå satser de på Norden
Proptechsuksessen er godt i gang med å rekruttere et større kommersielt team. Nylig ansatte de Squeeze-gründeren, Erik Rehbinder for at produktet skal styrke seg internasjonalt.
– Det siste året har kundeveksten virkelig skutt fart. Vi har tredoblet våre årlige gjentakende inntekter (ARR), samtidig som stadig flere brukere får verdi av plattformen. Nå rigger vi oss til for en nordisk satsing, sier Snorre Jordheim Myhre, daglig leder i Plaace.
Plaace ble startet i 2020, og er et norsk startup som fokuserer på å skape mer levende gater og byer gjennom en datadrevet plattform for handels- og eiendomsaktører. Plattformen aggregerer tall fra handel, bevegelse, demografi og korttransaksjoner for å hjelpe kundene sine til å ta bedre og raskere beslutninger. Selskapet har etablert en solid liste med partnere og kunder, blant annet Telia, Bankaxept, NorgesGruppen, Boots Apotek, Egon Restaurant, og Akershus Eiendom. De største investorene i Plaace er Antler, StartupLab, OBOS og Blommenholm Industrier.
Ansetter retailgründer
Nylig har selskapet ansatt Erik Rehbinder for å styrke den kommersielle satsingen. Tidligere har Rehbinder startet massasjekjeden Squeeze, sammen med Askeladden & Co. Han er også investor og rådgiver for flere startups innen varehandel og retail.
– I Squeeze åpnet vi 30 lokaler på fire år. Vi vurderte kontinuerlig attraktiviteten til ulike potensielle lokaler, og jeg oppdaget fort at hele bransjen manglet datadrevet innsikt for å ta raske og velinformerte beslutninger. Mangel på data, dyre datakilder, samt omfattende manuell innsamling og bearbeiding var typiske utfordringer. Dette inspirerte meg til å være tett involvert i konseptutviklingen av Plaace, helt fra de begynte å intervjue meg og andre bransjeaktører i starten av 2020, forteller Erik Rehbinder.
– Det siste året har Plaace etablert en solid posisjon i markedet med et produkt som har et betydelig vekstpotensial, både i Norge og internasjonalt. De viktigste hypotesene vi hadde på tegnebrettet i 2020 er nå blitt bevist. Derfor hopper jeg med begge beina inn i Plaace, med fokus på både forretningsutvikling og videre skalering av kundebasen. Fremover blir det mest fokus på å styrke den raske kundeveksten vi har i Norge, og bidra til videre ekspansjon over hele Norden, fortsetter Rehbinder.
Selv om flertallet av Plaace sine kunder for øyeblikket er basert i Norge, er de første avtalene med nordiske aktører allerede på plass. Plattformen tilpasses nå for å fungere minst like godt i Sverige, Danmark og Finland.
– Vi er heldige som har både kunder og dataleverandører som ser potensialet i en nordisk satsing. Dataarkitekturen er tilpasset slik at vi enkelt kan legge til landsspesifikke datakilder etter hvert som vi ekspanderer til nye land. Det hjelper også at Telia, vår partner på bevegelsesdata, har datasettet som vi bruker i Norge over Norden, avslutter Snorre Jordheim Myhre.