– I modus for å gjøre business på MIPIM
– Både norske og internasjonale tech- og eiendomsselskaper er på vei tilbake til Cannes, sier daglig leder Daniel Butenschøn i Proptech Norway.
Han forteller om en norsk delegasjon av proptech-selskaper på 25 til 30 representanter for et tosifret antall selskaper.
– Det har vært veldig vellykket med den norske satsingen på MIPIM. Vi har hatt en brems i investormarkedet, men for selskaper med en tydelig vei til lønnsomhet, har det vært penger å hente. Og det er de selskapene som har tatt turen hit. Vi ser at både norske og internasjonale tech- og eiendomsselskaper er på vei tilbake til Cannes. Folk bryter ut av tre års innadvendthet og er i modus for å gjøre business. Det er rått å se så stor del av norsk eiendomsbransje på plass igjen, selv om Oslo ikke lenger har en egen stand på MIPIM, sier Butenschøn.
Han mener de norske proptech-selskapene leverer teknologi av skyhøy kvalitet, noe som gjør dem interessante for internasjonale kunder og investorer.
– Det er også utrolig mye innsikt å hente her om løsninger og forretningsmodeller i andre land, sier Butenschøn.
Janne Aas Jakobsen og Ingebjørg Foss Daae i Consigli har løpt rundt hele MIPIM-uken for å knytte til seg kontakter.
– Vi har jobbet mye opp mot London og aktørene der. Det har vært et kjempebra opplegg for oss som har feet on the ground i London. Vi har fått booket inn møter med flere av aktørene. Vi har også møt mange av de norske selskapene her og fått oppfølgingsmøter med både de norske og engelske aktørene, sier Foss Daae, mens Aas Jakobsen løper videre til et møte med en ny internasjonal eiendomsgigant.
Hun mener Consigli har fått veldig mye ut av MIPIM.
Estate Nyheter treffer også Inotek på Proptech Norways stand på MIPIM. Selskapet, som ble startet opp for ett år siden, kartlegger et byggs ytre klimaskall med blant annet droner og termiske kameraer.
– Vi analyserer dataene og kan fastslå energitap og andre skjulte feil og mangler. Vi beskriver avvikene på en forståelig måte og anbefaler tiltak som er gjennomførbare. Kunden får en kalkyle på energitap og hva det koster å utbedre, sier Fredrik Nielsen Rist, daglig leder i Inotek.
Selv om Inotek startet opp for bare ett år siden, har selskapet allerede kartlagt en halv million kvadratmeter.
– Vi har kartlagt alle Asko-anleggene fra Trondheim og sørover. Og så jobber vi med en av de største bankene på Østlandet og en av de største forvalterne.
– Hva har dere fått ut av deltakelsen på MIPIM?
– Vi har fått åpnet dører til andre proptech-miljøer i Nederland og Tyskland. Vi har også pratet med potensielle kunder i de samme landene. Det er en døråpner ut til Europa. Vi har fått mye ut av MIPIM, og jeg synes absolutt flere selskaper bør komme hit, sier Nielsen Rist.
Severin Gresvig, Chief Commercial Officer i Plyo, forteller at selskapet nå er på vei ut av Norden.
– Joachim Hagene skal være med å åpne dører i markeder som Tyskland og England. Vi er allerede godt etablert i Norge og Sverige i dag, men har fokus på å se utover. Den digitale modenheten til både forbrukerne og utbyggerne i Norge er såpass høy, at vi vet at det vi har sett av tilsvarende løsninger internasjonalt ikke er på samme nivå som det vi leverer, sier Gresvig.
Plyo leverer en plattform som sørger for at hele kundereisen til boligkjøperne gjøres digitalt. Selskapet ble stiftet allerede i 2014 og har kunder i nybyggsektoren, næring, boligutleie og ferdighus.
– Vi har snakket med tre målgrupper her. Internasjonale utviklere, samarbeidspartnere og VC-investorer. Målsetningen har også vært å møte utviklere som vi kan samarbeid ned utenfor Norden. Vi har landet bra møter med flere internasjonale utviklere og VC-investorer. Og så har det vært spennende å lære om proptech-markedene i Europa. Det er mindre konkurranse i det segmentet vi er i. Den delen av kundereisen vi er i, er vi rimelig alene om, sier Gresvig.
Ole Ekern, Cofounder i Propely, forteller om en interessant og lærerik MIPIM for de tre unge gründerne som tidligere het Eiendomsappen.
– Vi har fått et innblikk i eiendom utenfor landegrensene. Vi kom ikke hit for å signere dealer, men mer for å plukke opp navn og kontakter som vi skal jobbe opp mot. Vi har også truffet andre selskaper i samme space som er interessante for oss. Det er noe annet å prate med potensielle kunder her enn å skulle ringe dem i en travel arbeidshverdag, sier Ekern.
Propely har utviklet et digitalt verktøy for bedre eiendomsforvaltning. Estate Nyheter omtalte dem for første gang da gründerne var 19 år og holdt en pitch på The Factory. Da fortalte de at de hadde en samlet erfaring som programmerere på 18 år. Nå har Propely passert 100 kunder, og nærmer seg 3.000 eiendommer i Norge, Danmark, Sverige og Finland. I nabolandene er det først og fremst gjennom norske selskaper de har fått inngang.
Sjekk ut Estate Plays intervju med de tre Propely-gründerne fra helt i startfasen da de het Eiendomsappen: