Tech:

HVILKEN LEIETAKER FORETREKKES? Stor-Oslo Eiendom og markedssjef Marit Jensen har tatt i bruk Plaace. – De kan se hvilken leietaker som bør foretrekkes for et gitt handelslokale, forklarer Snorre Jordheim Myhre, daglig leder i Plaace.

Gratis verktøy skal hjelpe deg å finne riktig leietaker

– Hvordan vet du om det er en kaffebar, en skateboardsjappe eller en skobutikk som vil gi størst omsetning i lokalet du har ledig, spør Snorre Jordheim Myhre i Plaace.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmålet til Jordheim, daglig leder i Plaace stiller, går rett i kjernen av jobben til gårdeiere, næringsmeglere og forvaltere. Det norske proptech-selskapet, Plaace har satt seg fore å gjøre svaret mindre avhengig av magefølelse og vindretning.

Som Estate Magasin har tidligere omtalt, er den ambisiøse proptech-startupens kongstanke at analyse av data fra for eksempel mobiltelefontrafikk og digitale betalinger kan peke ut den perfekte leietakeren til enhver lokasjon i Norge. Kort fortalt – Plaace leverer en datadrevet plattform for å opprette en optimal match mellom utadrettede handelslokaler og leietakere. Dette skal bidra til å skape levende gater og byer.

Åpner først trinn av nettbasert tjeneste

Nå har Plaace åpnet første trinn av sin nettbaserte tjeneste og gjort deler av funksjonaliteten gratis å ta i bruk. Allerede ligger det 130 ledige lokaler i Oslo tilgjengelig for over 20 aktivt søkende leietakere innen handel og servering.

– Registrerer du en brukerkonto nå, kan du annonsere lokalet ditt på Plaace helt uten kostnader. Da gjør du deg synlig for leietakere som skal etablere eller ekspandere sin virksomhet. Nå som vi gradvis åpner samfunnet igjen, er det ikke få handels- og servicebedrifter det er snakk om, fremhever Myhre.

Oversikt over de som vil lykkes

Som betalende bruker får du oversikt over hvilke leietakere som ekspanderer, og tilgang på data som viser hvem av dem som trolig vil prestere best på nettopp den adressen du har tastet inn.

– Det kan bli en svært interessant innsikt å få, når Plaace om kort tid baker inn enorme informasjonsmengder fra mobiloperatøren Telia, betalingstjenestene Vipps og BankAxept og analyseselskapet Prognosesenteret, konstaterer han.

Stor-Oslo Eiendom er én av brukerne

Blant dem som har valgt å ta i bruk Plaace, er Stor-Oslo Eiendom. Som en eiendomsutvikler med fokus på destinasjonsutvikling har de stor nytte av et slikt verktøy og deltar nå i pilotering av nye funksjoner.

– Når man jobber med destinasjonsutvikling er det viktig å etablere synergier mellom boliger, byrom og næringskonsepter. Da må man programmere et bygulv som er relevant for akkurat det området og for brukerne av det. Plaace gir verdifull innsikt både i en tidlig fase, når vi designer og tilrettelegger, og når vi skal finne helt konkrete aktører vi kan leie ut til, sier Marit Jensen, markedssjef i Stor-Oslo Eiendom.

Hun bruker allerede sosiokulturelle stedsanalyser og tilgjengelig markedsinnsikt.

– For å utvikle gode steder, der folk skal trives, er det viktig at vi blir kjent med de vi utvikler for. Det som er interessant med Plaace er at de sammenstiller svært relevant innsikt om både demografi og markedspotensial, og at tjenesten er veldig rettet mot næringskonsepter på bygulv og i kjøpesentre. Med Plaace kan vi sammenstille analyser fra ulike kilder som er relevante for oss, sier Jensen.

Mer krevende å fylle lokaler

Målet er å bli mer treffsikkert når tomme lokaler skal fylles med liv, og unngå etableringer som ikke er bærekraftige. Pandemien har rammet bygulvsaktørene hardt, og det er fortsatt vanskelig å vite hvem som overlever og hvem som forblir stengt.

– Det er vel ingen tvil om at det blir krevende å fylle mange lokaler framover. Men med Plaace-plattformen blir vi ikke bare klar over hvem som er i modus for å etablere seg og hva de er ute etter, men også hvilken teknisk infrastruktur de er avhengig av og hvilken betalingsevne de har, sier hun.

Mer treffsikre beslutninger

Næringsmegleren Retail Property er en annen aktør som har tatt Plaace i bruk. Megleren ser et stort potensial i å bruke analyseverktøyet for å gjøre mer treffsikre beslutninger på vegne av oppdragsgiverne, altså gårdeiere.

– Det er spennende å følge med på slike nyvinninger og hvordan de kan lette det daglige arbeidet, sier Christian Østby, daglig leder i Næringsmegleren Retail Property, som i skrivende stund har lagt ut 16 ledige lokaler på plattformen.

– Feiletableringer er uhyre kostbart for både gårdeiere og leietakere. Store investeringer går tapt. Med data om hvor mange som ferdes forbi et lokale, hvilken demografi de tilhører og hvor mye penger de legger igjen, kan vi gjøre bedre beslutninger og spare alle parter for store summer, avslutter Østby.

Powered by Labrador CMS