Bygger datasenter for nær en halv milliard
Green Mountain har nettopp begynt å bygge sitt tredje datasenter - i Enebakk.
De siste 12 månedene har Green Mountain investert nær 400 millioner kroner i utvidelser av anleggene i Stavanger og Rjukan. Nå er en ytterlig investering på 420 millioner en realitet, to mil fra Oslo sentrum.
Selskapet som kontrolleres av Smedvig Eiendom estimerer ferdigstillelse for den første bygningen i september 2020, ifølge en pressemelding.
LES OGSÅ: Google kjøpte kjempetomt
– For å støtte vekststrategien vår har vi lenge vurdert en utvidelse i denne delen av Norge. En av våre største eksisterende kunder ba oss spesifikt om å bygge i hovedstadsområdet, så vår første bygning der er forbeholdt denne kunden, sier administrerende direktør Tor Kristian Gyland.
Selskapet har dessuten opsjon på å ekspandere og vil gradvis utvide med flere bygninger på anlegget.
– Vi har allerede flere forespørsler fra nasjonale og internasjonale kunder, så det er sannsynlig at et samlokaliseringsdatasenter vil være neste trinn, poengterer Gyland.
LES OGSÅ: Volkswagen åpner datasenter i Norge
Han er trygg på veksten i datasenterbransjen i Norge, og peker på landets overskudd av fornybar energi til lave priser, myndighetenes gunstige rammebetingelser. Den nye lederen for datasenteret er ansatt og skal rekruttere teknisk stab. Når den første bygningen er i drift, vil anslagsvis 40 personer ha fast ansettelse på stedet.
Noe som gleder ordfører Øystein Slette.
– Det er en spennende bransje som representerer en del av den nye industrien i det grønne skiftet. Enebakk har en perfekt plassering for de som vil etablere seg nær Oslo og vi ser at dette også vil få positive ringvirkninger for lokalsamfunnet, sier han.
LES OGSÅ: Norsk løsning vekker internasjonal interesse
Etablering i Oslo gir Green Mountain større muligheter for vekst. Nærheten til forskjellige fiberruter til Europa og USA er ofte avgjørende faktorer for internasjonale kunder, i tillegg til at bærekraft og fornybar energi blir stadig viktigere for disse.
– Strategien vår er fortsatt vekst i Norge. Norden er ansett som et høyvekstområde for datasentre, og jeg mener Norge og Green Mountain er spesielt godt posisjonert for å ta en betydelig del av denne veksten. Etableringen i Oslo er et viktig skritt for å støtte denne strategien, avslutter Gyland.