Artikkelforfattere er Ola Ø. Nisja og Kaspar Nygaard Thommessen
Ukens tips: Hva er grovt uaktsomt?
I kontraktspraksis finner man begrepet grovt uaktsomt, men det er sjelden definert. Hva betyr det egentlig?
Både uaktsomhet og grov uaktsomhet er begreper man typisk vil finne i kontrakter knyttet til fast eiendom. Ofte er det spørsmål om hva som skal til for at en ansvarsbegrensning ikke skal gjelde, typisk slik at en ansvarsbegrensning ikke gjelder dersom den andre parten (som bryter kontrakten) har opptrådt grovt uaktsomt. En annen praktisk betydning er i forbindelse med reklamasjonsfrister, da det ikke løper noen reklamasjonsfrist dersom mangelen skyldes grov uaktsomhet.
Utgangspunktet: Uaktsomhet = bebreidelse
Når man i jusen sier at noen har opptrådt uaktsomt, mener vi at de er å bebreide. Man spør gjerne om den som har brutt kontrakten og påført sin kontraktspart et tap kunne og burde har opptrådt annerledes. Hadde vedkommende ett eller flere handlingsalternativer, og burde ett av disse handlingsalternativene vært valgt? Hvis svaret på disse spørsmålene er ja, har vedkommende opptrådt uaktsomt.
Grov uaktsomhet: Markert avvik fra forsvarlig opptreden
For at avviket fra forsvarlig opptreden skal være grovt, må det være markert. Høyesterett har uttalt at det foreligger grov uaktsomhet når kontraktsbruddet innebærer et markert avvik fra forsvarlig opptreden. Gjennom rettspraksis har dette begrepet fått utvikle seg. Utgangspunktet er at det må foretas en konkret vurdering, og at en profesjonell aktør er gjenstand for et strengt profesjonsansvar innenfor bransjen vedkommende driver.
Er for eksempel årsaken til kontraktsbruddet uvitenhet om helt sentrale lover, regler, retningslinjer, sikkerhetsregler og rutiner innenfor det som skal leveres under kontrakten, vil man ofte kunne komme til at det er opptrådt grovt uaktsomhet. Skadevolderen må ikke ha hatt bevissthet om at det man gjør innebærer en betydelig risiko, det er tilstrekkelig at det objektivt sett foreligger en stor risiko. Er man imidlertid også bevisst en særskilt risiko, men ikke gjør noe med denne risikoen, kan det bli tale om grov uaktsomhet. Konsekvensene av mangelen kan også i seg selv være en markør. Er det risiko for skade på person eller store verdier, skal det gjerne noe mindre til for at man vil komme til at det foreligger grov uaktsomhet. Medfører mangelen for eksempel at (viktige deler av) kontraktsgjenstanden må rives eller skiftes ut, tilsier dette grov uaktsomhet. Videre er det slik at dersom man er særlig kyndig innenfor et område, vil det bli brukt mot en i den forstand at kravene til vedkommende kontraktspart blir strengere.
Eksempel: Reklamasjonsfrister
Et eksempel på at det kan være aktuelt å påberope grov uaktsomhet, er der man er utenfor en absolutt reklamasjonsfrist/garantiperiode. Ikke så sjelden vil det være gjort unntak for den absolutte reklamasjonsfristen dersom den skadevoldende parten har opptrådt grovt uaktsomt. Antakelig vil det samme kunne gjelde også der kontrakten ikke eksplisitt har en slik gjennomskjæringsbestemmelse. Man sier nemlig – noe upresist – at det gjelder en ufravikelig regel i Norge om at man ikke kan fraskrive seg ansvaret for sin egen grove uaktsomhet eller forsett (forsett sier man gjerne foreligger når skadevolder holdt det for sikkert eller overveiende sannsynlig at skaden ville inntre).
—————————Ukens tips er en samling praktiske tips utarbeidet av Wikborg Rein Advokatfirma AS. Tipsene vil bli publisert hver uke og er forfattet av advokater i Wikborg Rein Advokatfirma AS.
Om forfattere:
Ola Ø. Nisja er partner i Wikborg Rein og er tilknyttet firmaets fagområder for kontraktsrett og entreprise, samt prosedyre.
Kaspar Nygaard Thommessen er fast advokat ved Wikborg Reins Oslo-kontor og er tilknyttet firmaets fagområde for prosedyre.
Foto: Erik Burås/StudioB13