Tech:

NY PLATTFORM: Martine Moflag, gründer og CEO i Spotl, ønsker å demokratisere tilgang til plass i byen, samtidig som de gir innehavere av lokaler verktøy til å forvalte sin plass på en mer bærekraftig måte. Foto: Elisabeth Frengen

Airbnb-hybrid for retail

Proptech-selskapet, Spotly er en plattform og community for korttidsleie av «utstillingsvinduer» i levende lokaler. Det vi kaller «spots».

– Hvis vi skal skape en mere bærekraftig og inkluderende eiendomsbransje tilpasset de nye post-pandemiske behovene for fleksibilitet, blir vi nødt til å ikke bare diskutere, men iverksette nye forretnings- og samarbeidsmodeller. Dette krever at enkeltaktører gjør det til en strategisk prioritet og starter med å gjøre plass tilgjengelig på nye vilkår til flere, sier Martine Moflag, gründer og CEO i Spotly, og fortsetter: – Spotly er et klart og tilgjengelig verktøy for dette.

På plattformen kan du som eier av butikker, kaféer, restauranter, hoteller med mer, gratis legge ut showroom «spots» ned til 1 kvadratmeter for 1 dag. En spot kan være alt fra et reelt vindu eller en hylle som kan leies i en måned, til eksponeringsplass i forbindelse med et event i en butikk. Du bestemmer selv alt fra pris, og tilgjengelighet til hvem som popper opp i lokalene dine.

– Som merkevare eller kreativ kan du på plattformen booke tilgjengelige spots på fleksible vilkår som passer budsjettet ditt. En «spot» er en unik mulighet for å showcase produkter eller verker i levende lokaler, hvor det allerede er fottrafikk. Vi håndterer en forenklet kontrakt og betaling på vegne av vertene, forklarer Moflag.

Det tar de en transaksjonsomkostning for.

Et fleksibelt lavterskeltilbud

Merkevarer, kreative og webshops har ikke nødvendigvis bruk for butikker, men en enkel fysisk salg-og markedsføringskanal ifølge Moflag.

– Det unike med Spotly er at vi skaper et fleksibelt lavterskeltilbud som gir flere adgang til «utstillingsplasser» i byen for mindre, hvor det samtidig skapes verdi for konsepteiere som allerede har satset på en fysisk lokasjon i form av opplevelser eller en ekstrainntekt, sier hun.

– Vi tar pop-up konseptet til neste nivå. På mange måter er vi jo en Airbnb-hybrid for retail, hvor du leier ut et soverom eller flere i leiligheten din, fortsetter gründeren entusiastisk.

Målet til Spotly er å demokratisere tilgang til plass i byen, samtidig som de gir innehavere av lokaler verktøy til å forvalte plassen sin på en mer bærekraftig måte.

– Hvem benytter seg av dere i dag?

– Fokuset vårt har vært på sluttbrukerne av plass, noe vi kaller «the bottom of the pyramid». Vi har satset på å få de uavhengige nisjebutikkene, kaféene, kontorfellesskapene og andre unike steder folk møtes, til å dele utstillingsvinduer. Samtidig har vi bygget opp et kreativt community bestående av små merkevarer, kunstnere og online brands som i dag ikke har et fysisk anker, men som løpende søker fleksible «spots», muligheter i byen på budsjett, svarer hun.

Den typiske Spotly–brukeren akkurat nå er nisjebutikken på Grünerløkka, co-workingspacet i sentrum og det lille desingbrandet som er i en oppstarts- eller ekspanderingsfase.

– Vi har alle sett kaféer som stiller veggplass til rådighet til lokale kunstnere. Vi mener å ha funnet en enklere måte å sette denne type aktiviteter i system på, sier Moflag og påpeker at på veien videre ligger det et stort potensial i at små og store møtes gjennom «spots».

– Det ønsker vi å fremme via plattformen og fremover kommer vi til å inngå partnerskap med utvalgte større kjeder, eiere og merkevarer.

Tatt med seg Spotly hjem til Norge

Moflag er gründeren bak Spotly. Etter noen år der hun jobbet med bulldosere og el-biler, hadde hun behov for å tenne romansen hun en gang hadde hatt med eiendomsbransjen.

– Jeg har alltid vært fasinert av bygninger og hvordan stemningen i gata skifter med bruken av dem, men å være eiendomsmegler som jeg egentlig utdannet meg som, ble aldri helt min greie.

Spotly startet konseptutviklingen allerede tilbake i 2017, og begynte etter hvert å bygge plattformen basert på egne erfaringer og brukerinndragelse.

– Plattformen vår stod skinnende klar til lansering i starten av 2020, men som de forstår, var det sannsynligvis den dårligste timingen noensinne for å lansere en event-basert tjeneste som vår, ler hun, og konstaterer at de på mange måter har mistet et par år av tid til markedet, samtidig pandemien har understreket behovet for fleksible, agile salg-og markedsføringskanaler.

– Vi har lært oss å handle på nett, men nå skal vi ta nettbutikken, stor som liten, til fysiske utstillingsvinduer via «spots».

Moflag forteller at da hun fikk ideen, var pop-up-konseptet allerede utbredt i Europa, men hun fant ingen som formidlet plass på denne måten i Norden. Samtidig så hun utfordringen i at kulturen flyttet ut av sentrum, og at det var mange som ønsket, men ikke hadde råd til å ha utstillingsplass eller butikk i byen.

– Det var kun hele lokaler eller lange kontrakter på markedet. Idéen om å lage en plattform for pop-ups som samtidig utfordrer måten vi utnytter plass og bygninger på ned til kvadratmeteren ble født i København.

– Nå har Spotly blitt min og mine co-founders «take» på eiendomsbransjen, hvor vi krydrer det hele med korttidsleie, kunst, kultur og markedsføring. De sitter fortsatt i København og jeg har tatt med meg Spotly hjem til Norge, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS